Tips: Vadning
Vad gäller vad så finns det väl nästan lika många tips som det finns vandrare. Här kommer hursomhelst mitt tips.
Jag tycker coverboots är bra. Drar man dem över kängorna håller de sig garanterat torra. Om det är fint väder och man vandrar i sina lägerskor (i mitt fall ett par joggingskor, men min flickvän har sandaler) funkar coverbootsen lika bra över dem, så länge vadet är grunt (dvs ej över coverbootsens höjd). Coverboots kan man också ha nytta av vid lägret; när man diskar, tvättar av sig, hämtar vatten osv. En uppsättning coverboots för två personer räcker gott; stoppa i lagom tunga stener och kasta tillbaka till personen som väntar på andra sidan jokken bara.
Slutligen, vid djupa vad då coverbootsen inte räcker till: mitt tips är då att dra på sig regnbyxorna och dra åt dem tight över kängorna. Dra sedan coverbootsen utanpå kängorna & regnbyxorna, och dra åt coverboots-snörena ordentligt (komplettera gärna med ytterliggare remmar om det är långt & djupt vad). Poängen är då att så länge det är grunt så skyddar coverbootsen helt. Blir det djupare, så vattnet når över coverbootsen, kommer det komma in lite i dessa. Detta går dock relativt sakta om man spänt remmar & snören ordentligt. Dessutom rinner vattnet utanpå regnbyxbenen, vidare utanpå kängorna och ner i coverbootsen. Man får faktiskt vara ute på djupt vatten en relativt lång stund innan coverbootsen är så pass fyllda med vatten att det räcker upp över kängskaften. Då har man ju dessutom spänt regnbyxbenen hårt utanpå kängorna, så särskilt blött i kängorna blir det ändå inte i första taget.
På det här viset kan man klara relativt långa & djupa vad utan att bli blöt. Skulle vadet vara mer krävande än att den här metoden inte skulle funka skulle jag nog ändå avstå från vadet helt och hållet, då det i så fall verkar för vanskligt för min smak.
Nackdelarna är att coverbootsen väger en del, samt att de ger sämre grepp än kängornas sulor. Vid de relativt få vad som jag gjort tycker jag dock att fördelarna med coverboots vida övervägt nackdelarna.