Mina tips
Jag kanske också ska bidra med något tips. Nu kanske mina tips antingen varit uppe tidigare eller är självklara, i så fall må så vara.
Egentligen har man väl ganska många rutiner vid det här laget så man kan inte tipsa om allt. Men något ska man väl kunna bidra med i alla fall.
1) Jag vet inte om det bara är min flickvän och jag som får en chock av alla naturliga, härliga dofter i fjällen men våra näsor brukar rinna som tusan. Toapapper brukar man inte heller vilja använda mer än nödvändigt. Att göra som förr i tiden och ha en tygnäsduk i fickan är därför ett tips.
2) En liten plunta starkdryck (i mitt fall highland whisky) är aldrig fel efter en lång dags regnig & kall vandring. Värmer gott inifrån.
3) Packa regnsäkert! Oavsett ryggsäcksväv är det ingen ryggsäck som är vattentät, förr eller senare börjar det läcka i sömmar, blixtlås osv. Ett ryggsäcksregnskydd är därför mycket värt. Skönt slippa ta in en blöt ryggsäck i tältet. Jag kan även rekommendera att packa ombyteskläder, sovsäck och annat i en ihopknuten sopsäck eller en vattentät packpåse. Skulle man plumsa vid ett vad känns det tryggt att veta att man i alla fall har ett torrt & varmt ombyte att kunna byta till, samt en torr & varm sovsäck att kunna krypa ner i (extra viktigt om man har dunsovsäck!).
4) Om man som jag svettas ganska mycket vid vandring är det inte alls dumt med en vattenflaska med slang så man kan dricka när man vill utan att behöva krångla eller stanna. Själv har jag en platypus med slang, funkar fint. Kan dock vara besvärlig att fylla på om vattnet inte är strömt, då vattentrycket pressar ihop den. Jag har en vanlig vattenflaska med vid öppning med mig också, att fylla den och sedan hälla över i platypusen är inga problem.
5) Ett självklart tips men jag slutar aldrig förvånas över hur många som krånglar till det och gör fel; gör rätt när du sätter upp ditt tunneltält! Med detta menar jag dels att man för in bågarna med tältet liggande och sedan resar det när bågarna är ordentligt spända (se t.ex. bruksanvisningarna till Hillebergs tunneltält, finns som pdf på hillberg.se), dels att man spänner tältet ordentligt. Jag har sett många som reser tunneltält genom att föra in bågarna med tältet upprätt istället för liggande på marken. Detta tycker jag verkar väldigt krångligt och svårt att lyckas med i kraftig blåst. Många verkar också rädda för att spänna tältet; många tält står med för lite spänning. Jag antar att det bottnar i en rädsla för att ha sönder sitt tält, men det är just den risken man tar om det börjar blåsa och tältet inte är spänt ordentligt. En relevant tråd här är:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490
6) Mygg och knott kan vara besvärande ibland. För att göra det lite mer uthärdligt för sig rekommenderar jag för det första att man har en myggluva att dra över kepsen, så man slipper ha myggmedel i ansiktet. För det andra rekommenderar jag myggmedel som är i form av stick eller roll-on (MyggA t.ex. finns både som roll-on i tung glasflaska samt som stick i lättare plastförpackning), så man slipper bli kladdig om händerna när man tar på sig myggmedel. Inte alltid man kan tvätta händerna när man vill, och att äta mackor med händer kladdiga av djungelolja är inte jättesmakligt.
Det var väl det jag kan komma på så här på rak arm. Jag får återkomma om jag kommer på fler. Hoppas det kan vara till nytta för någon.