Har jag fattat ungefär rätt om läget:
1) Svenska folket ser till att lantmäteriets föregångare instiftas och att kartdata insamlas.
2) Tiden går
3) Lantmäteriet sluter avtal om att vissa företag måste utveckla produkter kring kartdatat för att kunna göra det tillgängligt
4) Profit!
?
Nja... inte riktigt (men alla håller inte med mig):
Lantmäteriet räknar sitt ursprung till år 1628, och då fanns bevisligen inga system för insamling av digital information. Kartverksamheten inom Lantmäteriet etablerades 1975 i samband med att dåvarande Kartverket och Lantmäteristyrelsen slogs ihop. Inte heller då var digital produktionsteknik särskilt vanlig. Det som finns i Lantmäteriets databaser är i huvudsak insamlat från början av 1990-talet och framåt.
Någon gång i mitten av 1990-talet började regeringen minska anslagen för verksamheten kring geografisk information, och uppmanade Lantmäteriet att utveckla former för intressentfinansiering.
Finansiering via anslag täcker idag ungefär 70% av kostnaderna för förvaltning (nyinsamling, kvalitetsförbättringar, mm) av geografisk information . Resterande 30% är Lantmäteriet anvisade att dra in via olika slags avgifter. Det är den potten som ska tas in via försäljning av kartor och data. För 2007 blev intäkterna c:a 50 Mkr. Någon profit är det inte frågan om för Lantmäteriets del, utan mest att få verksamheten att gå ihop.
Lantmäteriet har mig veterligen inte slutit några bindande avtal om att företag MÅSTE utveckla produkter, utan här är det marknadens efterfrågan som ska styra vilket produktutbud som ges.
Att det blivit på det här viset är resultatet av enträgen uppvaktning från olika företags sida, som driver frågan att Lantmäteriet inte ska ägna sig åt utveckling och marknadsföring av produkter som kan konkurrera med privata aktörer. Det blir ungefär en tummetott över för Lantmäteriets del med det resonemanget, trots att en del produkter är fullkomligt ointressanta för privata aktörer att göra business av.
Jag är glad så länge Lantmäteriet överhuvud taget har kartproduktion kvar inom organisationen, men fan vet hur länge det kommer att vara på det viset. Jag tycker mig se tydliga tecken på att kartverksamheten sakta men säkert rustas ned.
/torbjörn