Viss läser jag
Hej Krister
Jodå, jag läser Utsidan. Om jag skulle glömma så finns alltid e-postfunktionen som påminner om att någon väckt liv i en gammal tråd.
Ska försöka svara så gott det går...
Om leveranser...
1. "inte utför uppdragsverksamhet på svensk marknad".
2. "inte utför kartografisk uppdragsproduktion"
Det stämmer. Däremot har division I fortfarande rollen att bereda leveranser av data till skaran av återförsäljare som ansvarar för kontakten med slutkund. I en framtid kan dessa leveranser förmodligen automatiseras, men än så länge så sker det mesta av leveranserna av större mängder data med viss handpåläggning av en särskild leveransfunktion.
Jag vet inte riktigt när Utekartan fick sin leverans, möjligen kan det ha varit under en övergångsperiod då återförsäljarskaran inte riktigt var färdiga med sina egna rutiner. Därför kan ni möjligen haft en direktkontakt med leveransfunktionen.
Om återförsäljare...
Tanken är alltså att alla som önskar köpa data (undantaget de som köper rasterbilder via nätet) ska vända sig någon återförsäljare, och i det avseendet är Metria jämställd med övriga aktörer.
Om man får spekulera litet (och det kan väl vara tillåtet) så kanske uppdelningen mellan Metria och övriga Lantmäteriet blir ännu tydligare under den närmaste mandatperioden. Bolagisering/privatisering av affärsverksamhet i statlig regi är ju en linje som förespråkas av de nuvarande regeringspartierna.
Återförsäljare och partners är alltså Lantmäteriets förlängda arm ut till slutkunder, men det innebär ju att dessa företag ofta har fler produkter på programmet, och inte bara data från Lantmäteriet. Det finns allt en viss möjlighet att en återförsäljare tillhandahåller produkter som konkurrerar med de som kan härledas ur Lantmäteriets data, men jag ser inte det som särskilt kontroversiellt, snarare att det ökar valfriheten för den kund som kontaktar en återförsäljare.
Finansiering och priser...
Prisdiskussioner är alltid svåra, och även om jag personligen tycker att prisnivån är för hög, så har regering och riksdag anvisat Lantmäteriet att delar av kostnaderna för att att underhålla databaserna ska finansieras med intäkter från försäljning.
Jag minns inte riktigt vad jag har skrivit om förhållandena mellan anslag och avgifter i den artikel som denna tråd refererar till (första inlägget), men inga större förändringar är gjorda det senaste året, så texten gäller nog fortfarande.
Vem producerar vad...
Division I är ensam ansvarig för produktion av digitala och tryckta produkter. Visserligen har division F (Fastighetsbildning) ansvaret för att uppdatera fastighetsinformation i GGD (Grundläggande Geografiska Data), men de producerar enbart de kartor som ingår i dokumentationen av en förrättning, och då i de exemplar som tillfaller respektive sakägare.
Utöver det förekommer visserligen viss myndighetsservice som innebär att enskilda personer kan beställa enklare utskrifter till självkostnadspris vid besök på något Lantmäterikontor.
Produktion av kartor i större upplagor (eller föralldel enstaka digitaltryckta exemplar via tjänsten DinKarta) är ett ansvar för enbart division I.
När det gäller on-demand produktionen är dock fortfarande Metria iblandade, då det är de (Kartförlaget) som äger och driver själva trycksystemet. Metria agerar i det fallet som en underleverantör till division I, och i princip skulle andra aktörer med motsvarande kapacitet kunna vara tänkbara karttryckare (i teorin i alla fall). Anledningen till att Metria har den rollen är ett arv från tidigare organisation inom Lantmäteriet, dvs. innan åtskillnaden mellan Metria och övriga delar av Lantmäteriet genomfördes.
För samtliga allmänna kartor, oavsett om de levereras i digital eller tryckt form, gäller att division I producerar materialet som krävs för tryckt eller digital distribution.
I fallet karttryck får Metria ta över CTP-filer (Computer To Plate) för de offsettryckta produkterna, eller filer som är färdiga att digitaltryckas.
Vissa delar av produktionen kan möjligen läggas ut, men vad man i sammanhanget ofta glömmer bort är att Sverige inte har någon egen verksamhet för militär kartläggning, vilket är fallet i många andra länder.
För Terrängkartan innebär det att Lantmäteriet är ålagda att ha viss beredskap i händelse av krissituationer, som gör att t.ex. Försvarets behov av tryckta produkter ska kunna tillgodoses den dagen så krävs. En viss kontroll över produktionsresurserna är alltså nödvändig för att kunna leva upp till de kraven.
Det får räcka för tillfället, men jag ger gärna förtydligande svar för den som är intresserad.
/torbjörn