Gunnar Syk har kommenterat artikeln om priser direkt i anslutning till artikeltexten. Det är enklare att kommentera Gunnars synpunkter i denna tråd, samtidigt som läsbarheten blir bättre.
Ledningen på Lantmäteriet saknar enligt min bestämda mening förståelse och intresse för att göra goda affärer till gagn för verksamheten och allmänheten.
Därför bör man sluta leka monopolaffär med planekonomisk prissättning och i stället göra hela sin kartdatabas enkelt och billigt tillgänglig för oss finansierande medborgare!
För att kunna bemöta dessa synpunkter vill jag hemskt gärna veta på vilket faktaunderlag du grundar dina åsikter.
Jag försöker för egen del använda så mycket faktaunderlag som möjligt i mina artiklar och inlägg, och förväntar mig då att de som kritiserar Lantmäteriet också har gjort en rejäl ansträngning att läsa på. Först då går det att föra en konstruktiv dialog.
Tillåt mig utveckla min sakliga syn i denna högintressanta fråga som glädjande nog kommer upp i såväl en generöst utvecklande artikel av Lantmäteriets Torbjörn Djuvfeldt som i inlägg från några läsare. Jag vet att det finns folk inom detta statliga verk som förordar ett nytänkande med dramatiska prissänkningar på t ex material ur befintlig databas.
Jag har inte möjlighet att yppa så mycket som jag skulle vilja i denna fråga.
Jag anser att ett prisexempel skulle vara 395 kr eller varför inte 99 kr för att få köpa en DVD med hela Sverige i skala 1:50 000. Ja, ettorna och nollorna finns ju redan lagrade i deras databas.
Priserna är för höga idag, det håller jag med om, men de prisnivåer du föreslår baseras på bristande insikt i vad det faktiskt kostar att sköta distribution på ett effektivt sätt, inte bara hos Lantmäteriet utan även hos övriga nationella kartorganisationer i Europa.
Om alla åsikter om prissättning, kvalitet och användning vägs samman så får man följande önskelista:
- Det ska vara enkelt att skaffa data, och det ska vara nästintill gratis.
- Kartbilder ska vara skiktade så att man kan välja vad som ska visas eller inte.
- Data skall vara aktuella.
- Data ska gå att använda i valfritt system.
- Innehållet i kartorna ska vara detaljerat och ha en noggrannhet som medger säker navigering med bl.a. GPS.
Dessa önskemål är mycket svåra att möta med nuvarande ekonomi och instruktioner från staten.
Lantmäteriet kan säkert sänka priserna rejält på rastervarianter av de allmänna kartorna. Det är de produkter som kan räknas in i grunddata, och som Lantmäteriet möjligen kan få ett fortsatt ansvar att distribuera, och då som en komponent i en god samhällsservice.
Övriga mer avancerade dataformat levereras sedan årsskiftet via återförsäljare, i enlighet med omvärldens syn på hur Lantmäteriet ska stimulera användning av data och sund konkurrens inom GIS-området.
Den relativt nya återförsäljarmodellen har väl inte "satt sig" riktigt ännu, men några kommentarer från det hållet indikerar att man betraktar Lantmäteriets priser i tjänsten DinKarta som alltför låga(!) och gör bedömningen att man själv inte kan konkurrera med egna lösningar.
Försäljningsvolymerna och Lantmäteriets intäkter skulle sannolikt öka dramatiskt samtidigt som kostnaderna för DVD-brännare m m skulle utgöra något marginellt i sammanhanget.
Det är korrekt att utrustning är billig. Och vi har redan brännarrobotar för massproduktion av CD och DVD. Men det är inte det som kostar pengar i sammanhanget. Vad som drar resurser är utveckling och drift av de produktionsrutiner som behövs för att klara uppdatering av rasterdata från Lantmäteriets vektordatabaser.
Likaså är själva distributionsledet heller inte gratis. Avancerade nättjänster som t.ex. DinKarta kräver ett ganska tungt maskineri i bakgrunden, samt resurser för underhåll, drift och övervakning, vilket heller inte är gratis.
Inte illa att kunna göra allmänheten en glädjande tjänst samtidigt som Lantmäteriet kan få in mer pengar till utveckling av sina tjänster. Och, inte minst, ett kluster av entreprenörer inom GPS-teknik och liknande får ökade affärschanser till gagn för hederlig eftersträvansvärd ekonomisk utveckling som i slutänden ger högre BNP. Precis vad regeringen önskar!
Halleluja!
(Ursäkta kommentaren, den är inte elakt menad, jag blev bara upprymd av visionen.)
På köpet underlättar mitt förslag för utvecklingen inom turistindustrin – som numera är värd lika mycket exportintäkt som Sveriges samlade stålindustri. Man kan föreställa sig vilken av dessa båda som ökar mest framöver… Slösa inte bort de investeringar Lantmäteriet redan gjort - skaffa en DVD-brännare och börja sälja på allvar!
En enda brännare är en spottloska i Mississippi.
Det finns en fantastisk marknad att börja jobba med. Jag vill även tillägga att de papperskartor som man trots allt kan vilja köpa i storformat, rimligtvis inte alls är alltför högt prissatta. Logistik och viss fysisk lagring kräver naturligtvis sina resurser.
Kartor i större format kommer att finnas också i fortsättningen, men då i områden där det är ekonomiskt försvarbart att utnyttja offsettryck, dvs försäljningsvolymerna måste vara såpass stora för varje blad att det lönar sig att trycka några tusen ex.
Men även här bör en utveckling kunna ske liknande den inom bokförlagsverksamhet – där kan man med relativt kort varsel snabbt trycka upp det som plötsligt efterfrågas, eftersom kostnaderna tack vare ”desktop publishing” sjunkit. Den beställningstjänst Lantmäteriet erbjuder i dag, kan bara trycka kartor i relativt litet format.
Lantmäteriet trycker kartor On-demand med en Xeikon rullmatad digitalpress med maximal tryckbredd på 47 cm. Denna utrustning har ännu ingen utmanare på marknaden som kan matcha kombinationen tryckformat, tryckkvalitet, hastighet och produktionsekonomi.
Vi har av praktiska skäl valt formatet A2 som standard (42 x 60 cm). Detta för att få en strömlinjeformad hantering av efterbehandling och leverans.
Den dag det på marknaden kommit en digitalpress med kapacitet att trycka åtminstone 70x100-ark, upplösning 1200 dpi och med möjlighet att trycka enstaka unika kartexempler i full fart (minst 10-15 ark/minut), då kommer vi på Lantmäteriet att ta oss en allvarlig funderare på hur vi ska komma åt att utnyttja en sådan utrustning.
I dagsläget finns endast plotterteknologi som kan åstadkomma någorlunda stora format i den kvalitet som krävs för kartor.
Plottertekniken är dock illa lämpad för den grad av automation som vi redan har idag med vår digitalpress, samtidigt som materialkostnader för storformats bläckstråleplottrar är väldigt hög i jämförelse.
Här kommer även in önskemål om karttryckning i slitstarkt material såsom tyvek eller dylikt.
Tyvek kan vi av tekniska skäl inte använda i vår digitalpress (materialet skulle smälta!) men det kommer att finnas möjlighet att beställa kartor på annat slitstarkt material. Vi hoppas kunna få in stöd för detta i produktionssystemet under kommande vinter.
Slutligen vill jag gärna tipsa läsare om en riktigt bra och trevlig gratistjänst som gör att du på din dator båda kan titta på och skriva ut i praktiken terrängkartan med sin detaljrika skala: Gå in på Länsstyrelsernas
http://www.gis.lst.se och klicka på önskat län uppe till höger och vidare dit du vill på kartan. Genom att klicka på en utvald geografisk punkt upprepade gånger, kommer du till slut att få en mycket detaljrik kartbild som t o m går att skriva ut! Denna möjlighet gör att Lantmäteriets liknande tjänst till astronomiskt pris ytterligare understryker vikten av ändring i deras prissättning enligt mitt förslag ovan. Lycka till!
Lantmäteriet har tjänsten DinKarta som låter användaren beställa digitala kartor via nätet. Tjänsten har naturligtvis sina begränsningar, men de är i första hand betingade av att alla besökare inte har tillgång till bredband. I och med det blir prestanda alldeles för dålig om man vid varje panorering eller skalförändring skulle uppdatera större delen av skärmen. Samma tanke gäller även Lantmäteriets KartSök med Ortnamn, och jag gissar att samma insikter spelat in vid utformning av Utsidans karttjänst Kartpunkter.
Länsstyrelsernas "tittskåp" är just det, en möjlighet för intresserade att se länsstyrelsernas egna teman mot en kartbakgrund levererad av Lantmäteriet. Det är ingen beställningsfunktion för hela kartinnehållet, utan de data som kan laddas hem är begränsade till Shape-filer för de data som samlats in av de olika länsstyrelserna.
Länsstyrelsens tittskåpstjänst är därför svår att jämföra med Lantmäteriets tjänster, då de har olika syften.
/torbjörn