• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lågutbildade = lite halvkorkade !?

vad kan man dra för slutsatser genom att titta på en persons utbildningsnivå?

  • A:

    Röster: 13 32.5%
  • B:

    Röster: 3 7.5%
  • C:

    Röster: 22 55.0%
  • D:

    Röster: 2 5.0%

  • Totala väljare
    40
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tre kloka synppunkter från andra som förtjänar att upprepas:







Det är med mentala och sociala förmågor som med fysiska prestationer. Du blir bättre på det du tränar på.
Fokuserar hundra individer i ett antal år på att träna höjdhopp och hundra andra på att lösa korsord så kommer de förra i snitt bli bättre höjdhoppare än de senare, men å andra sidan vara klart sämre på korsord. Visst finns det säkert någon talang i endera gruppen som presterar bra i "fel" gren utan träning och någon som kan slita och slita med sin träning och bara komma lite framåt, men i det stora hela tar statistiken ut sin rätt.

Som akademiker, "högutbildad" har man haft förmånen att under några år få fokusera just på lärande, kunskapssökande och analytiskt tänkande. Nog vore det märkligt om inte det gjorde skillnad?
Visst finns det de som "slösar bort" den förmånen. Då menar jag inte på överdrivet festande utan att råplugga in bokkunskap utan egen reflektion. Och visst finns det många som i högsta grad använder huvudet utan att sitta på en formell skolbänk.
Men statistiken slår garanterat igenom. Får du ägna tid åt att öva dig i att tänka blir du bättre på det.



Knappast. De med mer utbildning har haft chansen att tänka mer, friare och mer detaljerat. Men att få en chans är som sagt var inte samma sak som att ta den.

Sedan handlar ju det verkliga livet om så mycket mer än intellektuella frågor.

Precis, man får inte blanda ihop enskilda exempel med statistik. En längre akademisk utbildning gör att man kan förvänta sig att personen i fråga kan fatta mer genomtänkta beslut jämfört med en person utan akademisk utbildning.
Sen kan man diskutera intellektella frågor eller inte, det kan handla om såna saker som vad man ska äta till middag, träning och annat som påverkar din hälsa, investeringar eller sparande/lånande som påverkar din ekonomi.

//PW
 
Precis, man får inte blanda ihop enskilda exempel med statistik. En längre akademisk utbildning gör att man kan förvänta sig att personen i fråga kan fatta mer genomtänkta beslut jämfört med en person utan akademisk utbildning.
Sen kan man diskutera intellektella frågor eller inte, det kan handla om såna saker som vad man ska äta till middag, träning och annat som påverkar din hälsa, investeringar eller sparande/lånande som påverkar din ekonomi.

//PW

Jopp. Sedan är det inte på något sätt garanterat att ett mer genomtänkt beslut är riktigt... Mer sannolikt kanske, men inte garanterat.
 
Det finns alltid undantag (om man inte pratar matematik) som bekräftar regeln. Självklart är det ingen regel som alltid gäller. Det finns många lågutbildade som är smarta, t.ex. en av historiens smartaste personer, matematikern Srinivasan Ramanujan var nästan helt obildad. Han var uppväxt i den indiska landsbygden och snubblade över en typ en matematisk gymnasiebok och återskapade all matematik själv och vidareutvecklade den så han låg före alla forskare i matematik. Det sägs vara den största intellektuella prestation någon människa gjort.

Det jag försöker säga är att man måste inte vara korkad för att vara lågutbildad. Men jag menar att risken är större att man är lite korkad.

Detta är samma fråga som om: "om man är stor, är man starkare än en person som är liten?" Självklart är chansen större att en stor person är starkare än snittet, men det är inte självklart. Det finns små starka personer. Men om man tar en stark person, så är nog chansen större att han är stor, än liten. Faktum är att man kan räkna på detta med betingade sannolikheter och Bayes formel, och visa att det är större chans att man är starkare om man är stor.

Det är samma typ av fråga som ställs här.
 
Förmågan att fatta beslut i livet

Svårigheten i de största och viktigaste besluten i livet ligger vanligtvis inte i bristande teoretisk djupkunskap eller komplicerad logisk slutledningsförmåga. Svårigheten ligger oftare i bristande livserfarenhet, empatisk förmåga eller modet att ta för sig av livet.

Man tenderar blir bra på det man tränar mycket på och sämre på det man tränar lite på. Någon som spenderat hela livet i böcker och laboratorier har säkert väldigt högt IQ men knappast några fördelar när det gäller att få en kärleksrelation att fungera...
 
Lite grann kan man ju säga att det här med att blanda ihop enstaka exempel med statistik är ju det som den här tråden mycket handlar om.

Har man en gedigen utbildning har man oftast läst statistik i nån form och vet att det alltid finns enskilda undantag men att statistiken kan visa kopplingar.
 
Mycket klokt har skrivits.

Men vad är korkat?
Statistik som står på den högutbildades sida, vem har skapat den, vad vad det för urval av parametrar i den isåfall, o varför just dom?

Är den stora massans definiering av korkad person passande alla individer som får den benämningen ?, är inte begreppet korkad lite korkat då jag vet tom diagnostiserade både sagt o gjort det enda rätta i vissa situationer, de andra har varit passiva i både tal o görande dvs inte fattat vad som bör sägas o göras, vem är korkad då ?
Man bör inte glömma att dårskap o klokhet har en hårfin skillnad...
 
Jag har läst första posten nu i flera omgångar, men ställer mig fortfarande frågande till min slutsats; för mig ser det nämligen ut som att författaren till inlägget vill säga:

A, högutbildade fattar klokare beslut
B, lågutbildade fattar sämre beslut

... och ber sedan oss välja mellan dessa. Är det bara jag som inte ser något motsatsförhållande till dem? Var finns svarsalternativet för både A och B, eller är det meningen att B skall uttrycka en tanke om att lågutbildade trots allt kan fatta goda beslut?
 
Vänta bara, jag tror det är en trilogi.
Snart kommer en tråd om varför högutbildade men korkade handlar på Naturkompaniet och de som med nöd och näppe tog sig igenom grundskolan handlar på Ö&B.
 
Jag har läst första posten nu i flera omgångar, men ställer mig fortfarande frågande till min slutsats; för mig ser det nämligen ut som att författaren till inlägget vill säga:

A, högutbildade fattar klokare beslut
B, lågutbildade fattar sämre beslut

... och ber sedan oss välja mellan dessa. Är det bara jag som inte ser något motsatsförhållande till dem? Var finns svarsalternativet för både A och B, eller är det meningen att B skall uttrycka en tanke om att lågutbildade trots allt kan fatta goda beslut?

E, Alltså är det Flanellen som behöver jaga hem hästarna till stallet
 
Vänta bara, jag tror det är en trilogi.
Snart kommer en tråd om varför högutbildade men korkade handlar på Naturkompaniet och de som med nöd och näppe tog sig igenom grundskolan handlar på Ö&B.

Haha, det var roligt!!

E, Alltså är det Flanellen som behöver jaga hem hästarna till stallet

Det där var mindre roligt, nästan lite halv-taskigt.


Är det bara jag som inte ser något motsatsförhållande till dem? Var finns svarsalternativet för både A och B, eller är det meningen att B skall uttrycka en tanke om att lågutbildade trots allt kan fatta goda beslut?

Helt riktigt, jag såg det, men lät det stå kvar, det går ju bara att rösta en gång och ett alternativ, så a+b får tillsammans representera ett alterantiv, c och d två andra. Anledningen till att dom fick vara kvar är att b i mina ögon är en något ”elakare” variant på a.

Lite grann kan man ju säga att det här med att blanda ihop enstaka exempel med statistik är ju det som den här tråden mycket handlar om.

Har man en gedigen utbildning har man oftast läst statistik i nån form och vet att det alltid finns enskilda undantag men att statistiken kan visa kopplingar.

Det finns alltid undantag (om man inte pratar matematik) som bekräftar regeln. Självklart är det ingen regel som alltid gäller.

Detta är samma fråga som om: "om man är stor, är man starkare än en person som är liten?" Självklart är chansen större att en stor person är starkare än snittet, men det är inte självklart. Det finns små starka personer. Men om man tar en stark person, så är nog chansen större att han är stor, än liten. Faktum är att man kan räkna på detta med betingade sannolikheter och Bayes formel, och visa att det är större chans att man är starkare om man är stor.

Det är samma typ av fråga som ställs här.

Jo det så klart, det vet nog även dom flesta lågutbildade, men ni missar min följdfråga, det jag är mest angelägen att ventilera. Är det verkligen så få av dom högutbildade som är lite ”halvkorkade” och ett så litet antal av dom lågutbildade som är intelligenta, att man är förtjänt av detta ständiga ihop fösande i grupper som ställs mot varandra?

Inom andra områden, är det oerhört snäva krav för att det ska vara accepterat att dela upp hela grupper av människor på det sätt jag tycker görs här.

På sina håll låter det som en diff på någon ynka procent, i min verklighet ser det helt annorlunda ut. Jag kan faktiskt inte ens se någon koppling mellan tex hälsosamt och sunt leverne och utbildningsnivå över huvudtaget, i min omgivning. Det är en salig blandning av akademiker som tutar i sig ett par bag in box i veckan och pensionerade industriarbetare som går stavgång så man knappt kan cykla i kapp dom.

Min fråga är alltså om det är meningsfullt att i denna grad dela upp folk i grupper av låg resp högutbildade, när man gör undersökningar som handlar om folkhälsa etc. Det borde finnas andra parametrar som träffar målet snävare och eller är mer intressanta.



Jag läste nyligen att kvinnor eftersökte dajtningsajter där endast högutbildade var registrerade, detta för att ”lågutbildade” inte kunde föra sig. Det finns mängder med exempel där man dagligen halvt idiotstämplar ”lågutbildade”. Jag förstår inte hur det har blivit så accepterat. Stoppa in; ”tjocka” eller ”romer” ovan så blir det ramaskri. Frågan är om det ens skulle vara lagligt.



Statistik som står på den högutbildades sida, vem har skapat den, vad vad det för urval av parametrar i den isåfall, o varför just dom?.

På dessa styrgruppsmöten finns även flertalet välutbildade och högavlönade konsulter, dv s akademiker... som ibland är pinsamt okunniga kring väldigt självklara och grundläggande saker.

De som har mer utbildning har inte haft tid att tänka så mycket som den lågutbildade, de har haft fullt upp med att lära in, leverera svar, därmed så jämnar det ut sig mellan dessa grupper, de är lika bra/dåliga på att ta rätt beslut o göra kloka val i

Visst tusan är det så, inte sällan visar det sig att många av våra absolut största entreprenörer knappt klarat av grundskolan. Man kan inhämta kunskap på en mängd olika sätt, vissa färdigheter kan tom vara medfödda. Jag tycker det är dags att uppvärdera kunnandet i sig och skruva ner frågandet om var det kommer ifrån. Sverige är ett för litet land för att en klick med en viss färdighet ska sätta sig som en propp och bromsa förmågor bara för att dom inte ha gått samma bana som dom själva.

Jag har ingen akademisk utbildning, men de kvinnor jag haft vid min sida har inte direkt lidit brist på intellektuell stimulans, men känner den högutbildade stortstadskvinnan att jag stör hennes letande efter drömdejten är jag den första att stiga åt sidan, med den människosynen är det ändå inte direkt något giftasämne i mina ögon.
 
Jag kan faktiskt inte ens se någon koppling mellan tex hälsosamt och sunt leverne och utbildningsnivå över huvudtaget, i min omgivning. Det är en salig blandning av akademiker som tutar i sig ett par bag in box i veckan och pensionerade industriarbetare som går stavgång så man knappt kan cykla i kapp dom.

Tjaa, det kanske är så att de högutbildade inte är lika lättlurade och går på alla larm och grejer i massmedia? :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.