Jag förstår att du (och jag) inte begriper...
Du har ju fått väldigt bra svar men jag kan ju som motbild säga att jag klarat mig bra med 2 kupoltält inköpta via boklubb för 150 kr (tillsammans!) för sådär 30 år sen och dessa används fortfarande för kajakturer sommartid. Sen har jag ett Asaklitt enmanstält köpt på Classe för 199 kr (med innertält), och ett stängbart vindskydd av halv-kupolmodell inköpt på XXL för 400 kr. Alla funkar. Asaklitt-tältet har fått utstå 18 sekundmeter och 70 mm regn under ett minnesvärt dygn. Men jag har inte så många tältnätter per år och aldrig i riktig kyla eller på något fjäll. Sen är ju vikten en faktor att räkna med om man ska bära på tältet. Lätta tält kostar.
Annars har jag också problem med "lågbudgettält" i 3000 kr klassen.
Du kanske klarar dig fint med föreslagna tältet, om du orkar bära på det...
Jag kommer nog att fortsätta att köpa mina "festival"-tält.
Allmängiltigt är väl att ett lågt tält klarar vinden bättre, ett "footprint" är ett bra komplement (kan göras själv) och ett litet tält är det lättare att hitta en bra uppsättningsplats för. Några extra tältpinnar kan också vara bra att ha.
thomas
Får man fråga varför ni tycker att tälten måste vara så himla bra och dyra? Visst, jag kan förstå att vissa vill ha saker av toppkvalité, men när ni snackar budget och 3000 kronor i samma mening så börjar man ju undra. Räcker det inte om det är ett vattentätt tält liksom? Snälla förklara.
Här är tex ett tält som duger till 4 personer.
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Talt/FLINDERS-4/
Vad är det för fel på det?
Jag ska ut i vildmarken en vecka i sommar och jag blir rädd när jag ser vad allt kommer kosta.
Du har ju fått väldigt bra svar men jag kan ju som motbild säga att jag klarat mig bra med 2 kupoltält inköpta via boklubb för 150 kr (tillsammans!) för sådär 30 år sen och dessa används fortfarande för kajakturer sommartid. Sen har jag ett Asaklitt enmanstält köpt på Classe för 199 kr (med innertält), och ett stängbart vindskydd av halv-kupolmodell inköpt på XXL för 400 kr. Alla funkar. Asaklitt-tältet har fått utstå 18 sekundmeter och 70 mm regn under ett minnesvärt dygn. Men jag har inte så många tältnätter per år och aldrig i riktig kyla eller på något fjäll. Sen är ju vikten en faktor att räkna med om man ska bära på tältet. Lätta tält kostar.
Annars har jag också problem med "lågbudgettält" i 3000 kr klassen.
Du kanske klarar dig fint med föreslagna tältet, om du orkar bära på det...
Jag kommer nog att fortsätta att köpa mina "festival"-tält.
Allmängiltigt är väl att ett lågt tält klarar vinden bättre, ett "footprint" är ett bra komplement (kan göras själv) och ett litet tält är det lättare att hitta en bra uppsättningsplats för. Några extra tältpinnar kan också vara bra att ha.
thomas