Lättviktsryggsäck

Hej
Jag letar efter den bästa lättviktsryggsäcken på marknaden ☺️

Vill även gärna veta vad för minsta säkerhetsutrustning ni bär med er?
 
Kan inte ge dig så mycket råd om ryggsäcken, det är individuellt vad som passar din rygg och hur mycket du bär med dig. Många lättare ryggsäckar har ett bärsystem som inte lika bra avlastar lite tyngre packningar, så som alltid behöver man leta sin egen kompromiss. Du kommer säkert få många olika tips om lätta ryggsäckar, men prova alltid själv då ryggsäckens passform och utformning är högst individuell.

Med "säkerhetsutrustning" vet jag inte riktigt vad du syftar på? För mig är mycket av det jag bär med mig säkerhetsutrustning dvs tält, sovsäck, liggunderlag, mat, kök, bränsle mm på en flerdagstur i exponerad terräng - säkerhet är att hålla sig torr, varm och mätt. Självklart anpassar man till vilken tur man gör.
 
Du får nog vara litet mer specifik i din frågeställning.
Den bästa lättviktssäcken är den lättaste säcken som rymmer och klarar av din packning på ett sätt som du är nöjd med.
Hur ser din utrustning ut och hur länge ska du vara ute?

Exped lightning och Osprey Exos är två lätta säckar som anses bra och klarar att bära upp till 15kg utan problem.
Själv har jag numera en Gossamer Gear G4-20. En ramlös säck som väger ungefär hälften mot ovanstående.

Säkerhetsutrustning är ett vitt begrepp.
Kunskap, erfarenhet och allmän utrustning som klarar av det väder som kan tänkas råda är säkerhet i sig.
Karta och kompass.
En liten blodstoppare och en meter kirurgtejp.
Liten sax och pincett.
Nål och tråd för nödlagningar.
 
De flesta rekommenderar väl sin egen säck, så ock jag. Jag kör en HMG Unbound 55 med vikten kring 970 g. Den klarar utan problem 15 kg och räcker för mig dryga veckan självförsörjande.

Vad jag tycker är viktigt att ta med är varma kläder och ombyte. Varma och vattensäkra vantar för kalla och blöta dagar. Yttre plagg som fixar heldagsregn. En sovsäck som klarar lite mer än vad som beräknas. Ett beprövat tält som fixar när det brallar på. Ett bra sjukvårdskit innehållande värktabletter, sårtvätt, plåster, förband, binda. Något att tejpa fötter med kan vara bra. Leukoplast t.e.x.

Vandrar du oledat där det är skralt med folk rekommenderar jag starkt en nödsändare. Garmin Inrech Mini är både lätt och liten.
 
Kan inte ge dig så mycket råd om ryggsäcken, det är individuellt vad som passar din rygg och hur mycket du bär med dig. Många lättare ryggsäckar har ett bärsystem som inte lika bra avlastar lite tyngre packningar, så som alltid behöver man leta sin egen kompromiss. Du kommer säkert få många olika tips om lätta ryggsäckar, men prova alltid själv då ryggsäckens passform och utformning är högst individuell.

Med "säkerhetsutrustning" vet jag inte riktigt vad du syftar på? För mig är mycket av det jag bär med mig säkerhetsutrustning dvs tält, sovsäck, liggunderlag, mat, kök, bränsle mm på en flerdagstur i exponerad terräng - säkerhet är att hålla sig torr, varm och mätt. Självklart anpassar man till vilken tur man gör.
Tack!! Jag har idag en gammal klassisk vandringsryggsäck. Med ett lätt tält, lätt kök, lätt sovsäck osv är ryggsäcken idag det som väger mest. Jag packar lätt.. kläderna på kroppen och ett set förstärkning och en poncho mot regn.
Jag bär med mig första hjälpen med lite diverse i men funderar på vad som är minimum att ha med sig ut för att kunna linda en stukning, stoppa en kraftig blödning och ta hand om små sår och mindre skador.
 
Ta
De flesta rekommenderar väl sin egen säck, så ock jag. Jag kör en HMG Unbound 55 med vikten kring 970 g. Den klarar utan problem 15 kg och räcker för mig dryga veckan självförsörjande.

Vad jag tycker är viktigt att ta med är varma kläder och ombyte. Varma och vattensäkra vantar för kalla och blöta dagar. Yttre plagg som fixar heldagsregn. En sovsäck som klarar lite mer än vad som beräknas. Ett beprövat tält som fixar när det brallar på. Ett bra sjukvårdskit innehållande värktabletter, sårtvätt, plåster, förband, binda. Något att tejpa fötter med kan vara bra. Leukoplast t.e.x.

Vandrar du oledat där det är skralt med folk rekommenderar jag starkt en nödsändare. Garmin Inrech Mini är både lätt och liten.
Tack! Har hört talas om HMG tidigare. Skall def kolla in dessa.

Japp! Nödsändare är toppen!

Vilka ytterplagg har du hittat som tål heldagsregn? Tycker det mesta läcker igenom tillslut.
 
Ser du till vad jag brujar ha med mig som ren första hjälpen på längre fjällvandringar är det som flera andra tipsat om en vattentät stuffsack innehållande:
Tabletter mot värk/feber ex Panodil och Naproxen (den senare är även lite inflammationshämmande)
plåster av olika format
sårtvätt
några kompresser
en gasbinda och
en elastisk binda
en liten karta kirurgtape för att tejpa ett skärsår
Några Compeed
Ibland en lite rulle Leokoplast (men då jag sällen får skavsår skippar jag det oftast)
Rulle med Tenacious tape, tråd och nål (förvaras inuti rullen) för rep av utrustning
Liten fällkniv med blad och sax
PLB
 
Senast ändrad:
Finns många "sjukvårds-trådar" om du söker på ordet i Forum, men du kan ju roa dig med denna, som just fokuserar på minimalister :)

"Säkerhetsutrustning" är ju ett flytande begrepp - precis som smux räknar jag det mesta av min packning som (också) det. Sen är det ju både personligt och beroende på vilken sorts tur det handlar om. Jag som är extremt frusen av mig väljer t ex att ha lite mer redundans vad gäller kläder och regnskydd, men allt har dubbla funktioner och allt går att ta på i lager samtidigt om det skulle vara extremt kallt.

Pannlampa under mörkare årstid, agningskit och reservdelar till tält(stång) m m är ju också säkerhet. Samma med några Zlideon-lås i passande storlekar, som kan rädda funktionen hos en regnjackan m m.

Jag skulle mycket väl kunna sätta ihop en helt "kokfri" proviant, men bär ändå med min lilla 48 graams brännare + en 100 grams gastub, för tillgången till en värmekälla kan också vara en säkerhetsfråga.

Jag är oftast ute på 2-3 veckor långa ledlösa ensamturer i hyfsat teknisk terräng, och då tar jag faktiskt med en 100 grams nödbivacksäck i en benficka, trots att jag ju har tält med mig. Men det kanske jag inte kan få upp i skitväder om jag är skadad, och jag ska ju helst överleva några dagars reträtt till "civilisationen" utan att frysa ihjäl, även om tältet blåser sönder.

Jag lämnar dessutom ofta tältet i ett "basläger" för någon toppbestigning, men då tar jag med nödbivacksäcken samt mitt tunna skumplastunderlag (bara säcken hjälper ju inget mot markkyla). Samt såklart dunjacka + extra klädskikt, eller rentav sovsäcken om det är kallt. Då vet jag att vid behov kan övernatta i en nödbivack om jag inte kan/hinner tillbaka till tältet. Eller bli liggande ett par dagar i väntan på hjälp utan att frysa ihjäl.
 
Ryggsäck Seek outside Divide, 1,3 kg och kapacitet 38 kg
Säkerhetsutrustning är min nödsändare plus det vanliga för sårbehandling samt tryckförband