Lättviktsryggsäck

Hyperlite Mountain Gear, HMG, finns i olika storlekar och är lätta. Ska jag byta min Osprey Xenith 88 så blir det till den största från HMG. Kanske nästa år.

 
Jag tänkte kommentera säkerhetsutrustning på två sätt.

1. Prylar jag har med sig
Följande saker anser inte jag vara säkerhetsutrustning, utan vanlig vandringsutrustning:
- Karta, kompass, mössa, vantar, kläder efter väder, sjukvårdsprylar såsom Compeed, plåster, 1:a förband...

Nedanstående saker anser jag vara säkerhetsutrustning:
- Kommunikationsenhet, såsom en Garmin InReach, mobiltelefon med Telia kontantkort (bara för att jag annars har 3 som operatör)...

2. Kunskap jag bär med mig
När man pratar om säkerhet anser jag att det är viktigt att förstå vilka riskerna är, och vad konsekvenserna kan bli av ett tillbud eller olycka. Med åren får man erfarenhet och kan hantera riskerna på ett bra sätt tycker jag. Riskerna kan i många fall minimeras om man är riskmedveten.
Börjar man göra misstag beror det ofta på att man är trött, är lite låg på energi...kanske tar onödiga risker, och tänker att "det borde gå bra".

Detta är ett kort svar...det långa svaret har jag nog bakat in i mina vandringsberättelser på utsidan.se.
 
Ta

Tack! Har hört talas om HMG tidigare. Skall def kolla in dessa.

Japp! Nödsändare är toppen!

Vilka ytterplagg har du hittat som tål heldagsregn? Tycker det mesta läcker igenom tillslut.
Jag kör Fjällräven Eco Shell vilken funkar bra. Men visst, tror inte det finns en skaljacka som håller ute allt i längden. Till benen har jag ett par vanliga regnbyxor. Haglöfs tror jag?
 
Jag har inte med mig så mycket, förutom Sovsäck, liggunderlag, Tarp, kök, gas och mat. En liten förbandslåda har jag med mig i säkerhetsutrustning. Några kalsonger för det är gött att byta ibland, en mobil och en powerbank. Dock funderar jag på att köpa en Garmin klocka för att kunna lämna spår var jag är, men det är mest till mina anhöriga.