Kvinnor kan
Roland skrev att "Nu blev jag nyfiken, står det mer om damens strövtåg i de svenska fjällen. Vilket område, vad hon gjorde och så vidare."
Nej, ty dessa åtta sidor ägnar hon just utrustningsdiskussioner. Och där ingår också en lång utläggning om skorna, som jag inte brydde mig så mycket om eftersom jag blivit perplex av den osannolikt låga packningsvikten och ägnade all uppmärksamhet åt den. För vandringsskor hade hon: hon gick inte "7 veckor i fjällen iklädd sandaler (vägandes 100 gram)..." som Tiger-Gunnar undrade. När hon "väger sin ryggsäck" ingår ju inte skorna, per definition. Och när Michael tycker "att hela storyn låter lite saltad. Jag vägde mina plastsandaler som jag köpte på Cypern och anser som ganska lätta, de vägde 343 gram" så köpte hon inte sina på Cypern utan gjorde dem själv (hon gjorde tydligen det mesta själv); beskrivningen har jag dock glömt.
Och angående hennes "kan själv": året är 1959 och hon (håll i er nu) för ett resonemang om att säckar borde kanske ha integrerad ram.
Så Michaels sammanfattning om att "det verkar ändå som som om damen kunde sin sak" träffar rätt.
Det märkligaste är ändå att hon verkar vara så förnöjsam och flickaktigt pigg, inte någon tuff prestationsasket. Då hade jag lättare kunnat förstå den något påvra utrustningen. Så då måste den väl fungera drägligt också?
Lars