Lättväckt?

Ang. lättpackar-hysterin så handlar det om att pracka på folk en stämpel,företeelsen att sträva efter en lättare utrustning påbörjade redan med folkvandringens första stapplande steg.
Ska starta en rörelse där man kisar mot solen...

peter

Ang. lättpackar-hysterin så handlar det om att pracka på folk en stämpel,företeelsen att sträva efter en lättare utrustning påbörjade redan med folkvandringens första stapplande steg.
Ska starta en rörelse där man kisar mot solen...

peter

Om det hade funnits gott om folk som blev blinda av stirra in solen hade jag hakat på med en gång. Men det gör det inte, det handlar om ett fåtal per år och dessa är oftast påverkade. Däremot är sjuttiolitersryggor med 25-30 kilos packning ingen ovanlighet. Att det är en självklarhet att bära lätt motsägs ju av det faktum att så många inte gör det.

Jobbar Rolle på helgerna/kvällarna också, för jag ser fortfarande inte ett bemötande på hans första post?

Fast det är klart, om han nu arbetar för Hanso Foundation så kanske han arbetar dygnet runt i en liten bunker på en öde ö. Hoppas nu bara att han låter den däringa knappen till den däringa magnetiska mackapären vara ifred så inte hela ön sprängs...

Vättlefjäll;324502 sa:
Kanske dags för en svensk variant av Godwins lag? Att alla internetdiskussioner för eller senare kommer att innehålla anklagelser om avundsjuka eller Jante. Är det OK med dig om jag här och nu döper den till Petterssons lag?

I ett vidare perspektv, d v s inte riktat bara mot dig utan alla kritikerna i tråden, vad är bakrunden till denna hätskhet? Att lättpackning är töntigt/osäkert/prylfixerat/nymodigt/trendigt? Att fjäderlättarna kanske, någon gång i framtiden kommer att tjäna en slant? Att utsidan tillåter dem och ingen annan att bygga varumärke? Att så många har hoppat på tåget? Ja, vad handlar eran aversion om? Om ni vill ha inlägg om annat, utsikt, leder, överlevnad eller vad det kan vara är det väl bara att skrva? Det kan inte vara så att det är just avundsjuka det handlar om? Aj fan, där trädde Petterssons lag i kraft... ;)Och igen för att jag nämnde den.

"Petterssion lag" Smickrande :) Och anklagelserna om avundsjuka och Jante förekom redan flera gånger i tråden innan lagen stifades, så du visste vad du gjorde. Nu håller jag tummarna för att det får fäste.

Men du har rätt. Utsidans forum ägs av utsidan och de gör vad de vill med det. Precis som det ska vara. Och utsidan har ett avtal med fjäderlätt. Och detta avtal innebär att fjäderlätt har rätt att nyttja forumet till en hel del saker, förmodligen också till att bl.a. att bygga ett varumärke. Jag har inga invändingar--bara forumdeltagarna vet på vilka premisser de deltar. Nog tror jag att du--egentligen--klarar av att se skillnad på marknadsföring och marknadsföring.

Gammalt och nytt, tungt och lätt

Däremot är sjuttiolitersryggor med 25-30 kilos packning ingen ovanlighet. Att det är en självklarhet att bära lätt motsägs ju av det faktum att så många inte gör det.
"Att det är en självklarhet att bära lätt" motsägs väl nog så ofta av att man har de grejor man har, som väger det de gör.

Vid nyinköp försöker säkert många välja så lätt som möjligt, men hur ofta har man råd/kan man med att köpa nytt tält/ryggsäck/sovsäck/liggunderlag?

Till viss del tror jag också att många av oss köper utrustning som känns stabil/funkis, fokuserar man inte aktivt på lättvikt så väljer man nog efter hållfasthet/pålitlighet. Inte kul när utrustning går sönder när man är ute.
(Inte för att det är säkert att något som är lätt håller sämre, men det finns det ju en backupsäkerhet bakom den extra vikten i vissa fall. T ex, jämför en jacka med enbart sköljsäkert blixtlås istället för vanligt blixtlås + vindslå.)

Men visst är det skönt när man känner att man bär så lite som möjligt och kan använda krafterna till annat!

"Att det är en självklarhet att bära lätt" motsägs väl nog så ofta av att man har de grejor man har, som väger det de gör.

Nu vad det inte jag som försökte göra sken av att det skulle vara självklart att man bär lätt, det var ping som påstod att lättpackning härstammar från Lucy... Och visst har man de grejer man har men de flesta uppdaterar ibland eller kan att sig råd att uppdatera.

Var har du sett alla dessa packåsnor? Och hur fick du reda på vikten? Frågade du 'tungpackarna'?

Kolla med de ca 38% som svarade medium eller tungt i tråden "Hur lättpackade är du?"...
Ett närmare exempel: min bästa vän och jag har en killhelg om året då vi åker någonstans för att inte få fisk, dricka öl och gagga. Det är knappt jag mäktar med att lyfta hans 55liters SEC från golvet.

Senast ändrad:
Vättlefjäll;324520 sa:
Kolla med de ca 38% som svarade medium eller tungt i tråden "Hur lättpackade är du?"...
Ett närmare exempel: min bästa vän och jag har en killhelg om året då vi åker någonstans för att inte få fisk, dricka öl och gagga. Det är knappt jag mäktar med att lyfta hans 55liters SEC från golvet.

Njae, om man ser sig själv som en medium, som knappa 33 % gör så bär man väl knappast omkring på 25-30 kilo? Lätt komfort (vilket kategorinamn) som närapå 50% säger sig tillhöra kan väl inte heller utgöra tungbärarna (som enligt den bristfälliga omröstningen visar sig vara runt 9%). Tycker det är ganska hög tid att skjuta myten om tungpackaren i sank nu. De tre tappra själar som röstat för det kan man ju faktiskt misstänka är troll. Och packning på en 'killhelg' är väl inte representativt? Det är väl snarare alkoholinnehåll före funktionalitet? (spekulations givetvis, men du antyder ju att ni dricker öl vid såna tillfällen).

.....
Tycker det är ganska hög tid att skjuta myten om tungpackaren i sank nu. De tre tappra själar som röstat för det kan man ju faktiskt misstänka är troll. Och packning på en 'killhelg' är väl inte representativt? Det är väl snarare alkoholinnehåll före funktionalitet? (spekulations givetvis, men du antyder ju att ni dricker öl vid såna tillfällen).
Instämmer, om tungpackarmyten, men inte om trollen;-)

Vilket alternativ skulle jag, som föredrar att bära på en tältkåta välja?

" (Visst väger det en del men jag vill ju ha med mig allt)”"går inte. Den väger en del men jag vill inte ha med mig allt. Här läggs en negativ klang in, "men vill ju ha med mig allt".

“"Ultratung (Strapatser gör färden bättre! En riktig karl ska klara...)". Jag tycker strapatser gör färden bättre, fast inte strapatser orsakade av hög vikt i sig. Jag tycker också en riktig karl ska klara att bära på en tältkåta. Vem ska annars göra det, någon som inte är en riktig karl? Den privata definitionen av “riktig karl” i testet får författaren stå för. För mig är definitionen från och med nu att orka bära en tältkåta;-) Men här har verkligen ansträngts för att ge en negativ klang. Det ska låta lite löjligt. Precis som om hög vikt vore ett självändamål. T.ex en kåta väger, det är därför det blir tungt. Det blir inte tungt för att kilona är ett självändamål. Idiotiskt.

Bias mot lättsvar som sagt.

Raskesven

.....
Däremot är sjuttiolitersryggor med 25-30 kilos packning ingen ovanlighet. Att det är en självklarhet att bära lätt motsägs ju av det faktum att så många inte gör det.
Används 70-litersrygga så är det ju vikten som ryms i ryggan. Varför skulle man annars använda en 70-litersryga? Men jag tycker snarast att 70-litersryggor i högre utsträckning används för vikter upp till 20 kg. Lättpackarna har för stora ryggsäckar. Och flertalet av de stora ryggsäckar som görs lätta idag är inte konstruerade för att bära de kilo de rymmer.

Raskesven

Var har du sett alla dessa packåsnor? Och hur fick du reda på vikten? Frågade du 'tungpackarna'?

Även när jag bar så mycket som 18 kg på en tiodagarstur mötte jag folk som med skeptisk förundran tog del av den upplysningen (de bar då ofta 25-30 kg, enligt egen uppgift).
Ingår maten? Klart den gör, det är ju den som väger! Själv tror jag förstås att rätt många uppskattar snarare än vet, men nog bär folk i fjällen ofta rätt mycket. 20 kg på en veckovandring är ingen ovanlighet; när jag protesterade mot den uppgiften i Utemagasinet
skrev chefredaktören tillbaka och berättade rätt trovärdigt vad folk kan släpa med sig.
Nå, min protest gällde mest att uppgiften gavs som ett slags norm och som en ursäkt för att bara testa ryggsäckar över 2.5 kg.

Kanske vanligare är ett slags nonchalans, "Keine Ahnung" sa tysken på Korsika när ajg undrade över hans jättelika ryggsäck - han visste helt säkert att den var tung.
Några dagar efter min tur mötte jag honom på stranden,
knäna hade tvingat till avbrott. En ung holländare på samma tur bar 30 kg - kanske försökte han bära mat för hela turen, c:a 15 dagar. Han startade långt före mig på den första etappen och inom mindre än två timmar gick jag, som då var 58 år, om honom och hans tjej. De släpade sig fram i hettan.

Välformulerad maning till eftertanke...

...mer än så är det inte tycker jag. Men som just det tycker jag att den var väldigt välavstämnd speciellt då den tar upp både märkesfjolleriet och lättpackarfetichismen.

Jag tycker Rasken, Majjen och Gro i detta fallet slår ann en bra ton och förhåller sig nykert till fragan som helhet.

De tips som finns att inhämnta på utsidans alla facetter brukar oftast ha en motvikt någon annan stans och jag kan mycket väl hålla med om att det ofta blir lite väl enhanda för de som inte tar sig tiden att kolla annat än den tråd de startade för att fråga, förhoppningsvis är de inte många som är så enhanda i sin inläsning dock.
Av den anledningen är det bra med en viss procentsats av "motvals" personer som kan bryta av tex den stora hyllningsången till lättpackande med ett "kåta" här och ett "lyxabsid" där. Lika väl är det skönt med folk som kan slita av märkesskygglapparna med några "Itab" eller "DIY" bland alla haglöfs och hilleberg.

Det viktiga är att information om alla förhållningssätt eller "koncept" finns tillgängliga och uppdateras så att vi både kan berika varandra och så att alla får en vettig chans att överväga alla de alternativ som finns. Det viktiga är inte att vi kommer fort framåt utan att vi njuter av resan, inte sant?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg