Nä men...också! Jag har försökt hålla mig om inte helt undan fjäderlättarna så nästan, och om inte det så jävligt lågt. Men nu brister det
Detta jävla snack om missunsamhet och avundsjuka. Vad fan är det för nåt?
Är det ingen av er som har reflekterat över varumärkesbyggande med hjälp av er chompisar här på pryl- och märkesbögeriets epicentrum i svenskt friluftsliv, utisdans forum? Fan, jag reflekterade över det redan i begynnelsen när herrarna fjäderlätt ändrade sina signaturer på forumet till att lyda som bloggens adress. Jag kan ha fel i mina reflektioner, men de finns där.
På samma sätt finns reflektionerna där när någon nyregistrarad med enstaka inlägg kommer in i en tråd och börjar tala om den eller den butiken på internet som de tycker är jättebra: "Jaha. Här kommer handlarn eller handlarns kompis och mot utsidans regler skaffar gratis annonsplats," tänker jag.
Men jag har aldrig vidtagit några åtgärder i de fallen, för jag vet att det dröjer ett halvt ögonblick innan första forumit kommer in och läxar upp vederbörande. Sen kommer nästa...och nästa...och sen blir det gängstryk. Komma här och vara kommersiell där det inte hör hemma, typ.
Nå. Låt oss säga att dessa nyregistrade verkligen är ute för att marknadsföra en butik på forumet. Syftet med deras tilltag är att försöka bygga en kundkrets. En kundkrets är en del, en viktig del, i deras kommersiella intresse.
Frågan: varför är det värre att försöka bygga en kundkrets på forumet än att försöka bygga ett varumärke? Om man nu har anledning att misstänka båda företeelserna
Ett varumärke må vara tomt som en tom tunna och inte innehålla ett skvatt--men precis som kundkretsen så är det värt pengar.
Sen när man byggt varumärket så fyller man det med innehåll. Det kan vara vad som helst. Det kan vara prylar. Det kan vara föreläsningssvängen. Det kan vara kontakter gentemot andra företag i form av certrifieringar, bla, bla, bla. I princip vad som helst.
Igen--reflektioner. Det må se ut som en tvärsäker anklagelseakt, men kom igen nu. Jag har någorlunda balans i skallen och inser att jag inte har förmåga att tankeläsa andras intentioner eller att jag ens kan göra riktiga analyser på synligt material. Jag diskuterar
Och håll inne avudnsjukesnacket. Jag gillar kapitalister och entreprenörer Men att man gillar kapitalister och entreprenörer översätts inte till att man vill se de överallt eller att de ens hör hemma överallt. Det är en nyfrälst attityd att okritiskt hylla varje anstats till k- och e-ordet. Var sak har sin plats.
Och återigen--ovanstående var reflektioner. Men majjen frågade efter förstahandsinfo, och det är den bästa infon. Hoppas den kommer.
Huruvida lätt packning är bra eller en väcklse eller rent av farligt skiter jag högaktingsfullt i--i den här diskussionen.