Martin Fjaderlatt.se; sa:För mig är det ju inte skillnad i vikt för ryggen som är den stora grejen, utan skillnaden i vikt för ben och fötter.
Med tio kilo mindre på ryggen skuttar man ju fram, och inget bärsystem (utan servosystem med negativ feedback) i världen kan ta bort 10 kg från mina fötter och ben.
Det kan bara en lättare utrustning göra, och ett bra ställe att göra utrustningen lättare på är 3-kilosryggan.
All diskussion borde egentligen utgå från aktivitet, sen kan man börja jämföra vikter på utrustningen.
Som Jörgen skriver ovan så kan man ju använda ungefär vad som helst när man bär på 10 kilo, däremot är detta knappast sant om man bär 30.
Man kan dock bära 30 utan att ha tung utrustning, själv väger min basutrustning ca 4,5 kilo om man räknar bort ryggsäcken.
Så för mig är det bästa sättet att ta bort mat och köpa längs vägen, ingen annan metod kan ge så dramatiska viktförbättringar.
För en klättrare är nog den effektivaste metoden att lämna klätterutrustnintgen hemma.
Etc, you got my point
Åter till ämnet dårå, förutsätter rent av lättpackning att man inte klättrar, fotograferar eller bär med sig mat för längre perioder..?
I så fall duger väl vilken påse som helst att bära på ryggen. Jag märker föga skillnad mellan de lätt-säckar som jag har prövat...
//J