Jörgen Fjaderlatt.se; sa:joru; sa:Martin Fjaderlatt.se; sa:Vi fortsätter att pytsa ut lite grundläggande lättpackningstankar på Fjäderlätt.
Nu har turen kommit till del 2 av "de tre stora": bärutrustningen.
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/de-tre-stora-bra.html
Vad har ni andra för erfarenheter av lätta säckar?
Hur definierar du en lätt säck?
Finns det någon absolut viktgräns eller är det vikt per liter? För mig som gör långturer med allt buret är det mest intressanta vikt per liter...
//J
Låt oss säga "erfarenheter från de som gjort minst flerdagsturer i stuglös terräng med ryggsäck under 1,5 kg".
(Klipp)
Jörgen
Ok, mina erfarenheter är KIMM35 och en 50L säck från Sacci, "Backpack" någonting.
Backpacken väger 976 gr och KIMM35 väger 482 om jag minns rätt. Båda dessa säckar saknar ram men är utrustade med bekväma bärremmar och bröstrem samt midjerem med fickor.
För löpning/lätta turer över ett par dygn föredrar jag KIMM-säcken. Sacci-säcken är i princip en 50 liters kimm, men avsaknaden av bärsystem gör att åtminstone jag tycker att det blir obekvämt att bära när man ska ha mat för några dagar mer än en helg.
Jag har slutat att använda Saccin för annat än helgturer under den kalla årstiden (mer volym till tjockare sovsäck/kläder), för veckoturer (kanske 1 eller två per år) tar jag hellre min vanliga anatomiska eftersom det blir så oerhört mycket bekvämare att bära med ett bra bärsystem.
Eftersom veckoturen ändå blir så lätt trots den "tunga" anatomiska säcken, ser jag ingen anledning att skaffa en särskild lättviktssäck för veckoturer utan framhärdar med min bekväma standardsäck.
Om jag ändå skulle önska mig en "vecko"säck, så skulle den ha följande egenskaper: gjord i lätt material, typ 210D nylon, ej silnylon eftersom silen är så känslig för nötning. Riktigt bärbälte med centrumupphängning, styv "ram" av t ex alu-rör, ej kolfiber eftersom det är för stötkänsligt.
En stor säck, inga kompremmar, inga fästen men några hålband för egna lösningar. Volym ca 60-70L, hatar att pressa ner saker med skohorn i säcken. Vanligt lock, ingen rullöppning.
Det bör gå att få till en säck på under 1,5 kilo med dessa specifikationer .
//J