Är det någon av Utsidans alla utematlagare som har ett tipps på ett lätt och effekjtivt spindelgaskök?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lättaste spindelgasbrännaren med god effekt?
- Trådstartare seobserver
- Start datum
Inte testat detta kök själv, men verkar uppfylla dina krav:
Blade 2 Stove, gasbrännare - Stormkök & Brännare - Blade 2 Stove, gasbrännare | XXL
Läs mer om Blade 2 Stove, gasbrännare. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köp
www.xxl.se
Jag har än så länge bara gott att säga om Optimus Vega, har haft den i närmare 10 år utan servicebehov. Den är ju 40-50 gram tyngre än Fire-Maplebrännaren här ovan (som jag inte prövat) men den är driftsäker och funkar bra med vätskematning. Verkar ha högre effekt än Blade 2. Stabila benstöd. Jag har använt den i vätskematat läge åtminstone i typ 10-15 minusgrader med stabil låga (med gasen innanför jackan innan start).
Den finns även i toppmonterad version som väger 48 g. Jag använder numera mest den toppmonterade, men bägge har skött sig utomordentligt bra och aldrig någonsin krånglat fast de nu är rejält gamla. Jämn och fin låga och mycket känsligt reglage som går att skruva ner till ett minimalt sjud-läge utan att den slocknar. Den stora fördelen är ju det bredstrålande brännarhuvudet, som gör värmeöverföringen mer effektiv och minskar risken att bränna vid maten, om man nu inte vill vara begränsad till enbart vattenkokning. Bäst i så fall med en lite bredare gryta, och grytstöden passar bra till det. Jag använder själv Trangias enlitersgryta ihop med dessa brännare.Inte testat detta kök själv, men verkar uppfylla dina krav:
Blade 2 Stove, gasbrännare - Stormkök & Brännare - Blade 2 Stove, gasbrännare | XXL
Läs mer om Blade 2 Stove, gasbrännare. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köpwww.xxl.se
Jag har den toppmonterade FMS-116T och även FMS-116 finns i familjen och båda har fungerat utmärkt. Det bredstrålande brännarhuvudet är absolut en fördel.Den finns även i toppmonterad version som väger 48 g. Jag använder numera mest den toppmonterade, …
Även tätningar kräver sin tillsyn. Tack för Goda råd.
God Jul
God Jul
Senast ändrad:
Jag har den, men ev en äldre version. Gillar den skarpt. Hade för mig att den var lättare, men osäker. Den enda som stör lite är att själva brännare nästan är lika lång som benen, så det är nästan 4 ben. Måste va rätt platt där man ställer den alltså.
Inte riktigt samma ser jag nu. Jag har inga rör som går upp.
Inte riktigt samma ser jag nu. Jag har inga rör som går upp.
I våras beställde jag hem ett spindelkök av märket Fire Maple. Modellen heter Polaris och köket väger 178 gram och tar liten plats, mindre än tex Optimus Vega. Jag använde köket under en fjälltur i norska fjällen. Mycket stabilt, stor brännare och lätt att hantera. Tar inte så mycket plats heller. Det kostade runt 500-600 kr när jag beställde och av någon anledning så slapp man importkostnader. Jättenöjd! Var på väg att skaffa ett spindelkök från Soto men Polaris tar mycket mindre plats och ändå har stor brännare.
Bifogar en bild på köket. Kan visa flera bilder om det behövs.
Visa bilaga 20240612_115542491_iOS.jpg
Bifogar en bild på köket. Kan visa flera bilder om det behövs.
Visa bilaga 20240612_115542491_iOS.jpg
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! | Kök och brännare | 27 | ||
God och stark sprit? | Kök och brännare | 32 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg