Intressant tråd.
Jag är generellt väldigt varm av mig, (går på jobbet under namnet "termostatfelet" eftersom jag gärna cyklar till jobbet i kortbyxor långt fram på hösten/vintern)
Får lätt panik av att vara för varmt klädd, svettas brutalt när jag är ute och vandrar, särskilt med ryggsäck.
Men, jag är påfallande ofta iskall om händerna. Inte så jag upplever att jag "fryser", det är liksom inget obehag, jag bara konstaterar att de är så jäkla kalla att de inte riktigt lyder om man ska knyta skor eller liknande. Det känns inte heller som att resten av kroppen blir kallare för att händerna är det.
Det ser lite lustigt ut när jag kommer på cykel i kortbyxor och TNF Himalayan mitts på mig (för att kunna hantera cykellåset när jag är framme...)
Hade en incident för ca.20 år sedan när jag tror att jag var farligt nära köldskador på händerna, -20° och +6000möh, hade på mig rätt bra vantar men hade knökat i extra ull-liner som gjorde det lite väl trångt. Tappade känseln helt ett tag innan morgonsolen kom och livsandarna återvände.
Vet inte om det kan ha påverkat cirkulationen i händerna så att det hänger i än idag.
...det här var ju inget svar alls på TS fråga, eller ja, TNF Himalyan Mitt värmer...😊