Lättaste spindelgasbrännaren med god effekt?

Använder du pelletsen till att elda i kamin?
Jag har några fastbränslekök. Som tex Solo Stove Lite. Jag bor intill Grössjöns Naturreservat, där man inte får plocka kvist eller kottar från marken. Det finns iordningställda grillplatser med färdighuggen ved, men ibland är de upptagna. 60 gram pellets kokar 4 dl vatten på ca 5 minuter. Räknat från när jag tar köket ur ryggan.
Pellets är även det billigaste köpta campingbränslet jag vet.
Pellets köper jag på 16 kg säck på Jula
Solo Stove Lite blir inte varm i botten, så man kan ställa den på en stubbe eller träbänk utan att lämna några spår efter sig. Köket hinner svalna medan man dricker kaffet.
Lätt , snabbt o smidigt, Funkar oavsett yttertemp, men sotar.

/John

Är det någon som prövat det nya Primusköket - Ulti ? Inte särskilt lätt förstås, men om man nu ska tro på reklamen hög effekt (3000 W) och helt okänsligt för vind (?) och gjort för vätskematat läge, och (så klart !! ;)) "ett kök för expeditionskocken i de tuffaste miljöerna".

Är det någon som prövat det nya Primusköket - Ulti ? Inte särskilt lätt förstås, men om man nu ska tro på reklamen hög effekt (3000 W) och helt okänsligt för vind (?) och gjort för vätskematat läge, och (så klart !! ;)) "ett kök för expeditionskocken i de tuffaste miljöerna".

Kan det vara ett nytt prisrekord för ett litet gaskök med små kärl för att koka vatten ? Expeditionskök med 100g (sommar)gas i reklamen, dubbelt så dyrt som tex MSR whisperlight multifuel ?

Något tyngre än de alternativ som rekommenderas här, men MSR Windpro V2 är rejält kök på sina 190 gram. Med stabil konstruktion och förvärmningsslinga tycker jag att det funkar fint för att smälta snö såväl som att laga vanliga måltider.

Jag skulle vara tveksam till effektuppgiften. Den kan vara riktig. Men vissa tillverkare har börjat med ofoget att ange kökens effekt med en Kanadensisk gas med mycket högre tryck.
Ungefär som att köra det på ren propan.

Det finns äldre kök med upgiven 3kW effekt. tex Optimus Crux Lite.
Men vid plus 10 grader blir det frånkört av ett Optimus 111 som har 2,4 kW effekt.
Skillnaden med ett kök som har samma effekt oavsett temp och ett som är tempberoende.

/John

Jag skulle vara tveksam till effektuppgiften. Den kan vara riktig. Men vissa tillverkare har börjat med ofoget att ange kökens effekt med en Kanadensisk gas med mycket högre tryck.
Ungefär som att köra det på ren propan.

Det finns äldre kök med upgiven 3kW effekt. tex Optimus Crux Lite.
Men vid plus 10 grader blir det frånkört av ett Optimus 111 som har 2,4 kW effekt.
Skillnaden med ett kök som har samma effekt oavsett temp och ett som är tempberoende.

/John
Angiven effekt är en sak, uppmätt verkningsgrad är något helt annat... Å när det gäller gas, så gäller det både att vara noggrann med såväl gasblandning som temperatur.
/Niklas

Angiven effekt är en sak, uppmätt verkningsgrad är något helt annat... Å när det gäller gas, så gäller det både att vara noggrann med såväl gasblandning som temperatur.

Poängen var nu att pumpade kök har någorlunda samma effekt om det är + 30 eller - 30.
Detta gäller inte gaskök.
Och effektuppgiften mät vid 20 grader men betyder då att köken uppträder olika vid kallare temperaturer.

/John

Poängen var nu att pumpade kök har någorlunda samma effekt om det är + 30 eller - 30.
Och effektuppgiften mät vid 20 grader men betyder då att köken uppträder olika vid kallare temperaturer.

/John
Men sedan ska ju också förbränningsvärmen in i kokkärlet/stekpannan och då blir ju verkningsgraden intressant. För det spelar ju ingen roll om köket har en hög effekt, ifall den mesta värmen sedan går till kråkorna...

Så ett kök med låg effekt men hög verkningsgrad kan ju få samma koktider som ett kök med hög effekt men låg verkningsgrad.
/Niklas

Senast ändrad:

/John
Eftersom jag älskar att gräva ned mig i detaljer undrar jag: det finns alltså en liten skillnad i effekt beroende på temperaturen i tryckkök? Bad beror den minskade effekten i kyla på?

Eftersom jag älskar att gräva ned mig i detaljer undrar jag: det finns alltså en liten skillnad i effekt beroende på temperaturen i tryckkök? Bad beror den minskade effekten i kyla på?
Det beror på att den del av gasolen som förbränns, redan är i gasform när den lämnar gasoltuben. Å då spelar gasolens kokpunkt en viktig roll, ty ju varmare det är, ju högre blir också gastrycket i gasoltuben.

Dessutom är ju gasol en blandgas, som består av oftast två olika gaser med olika kokpunkter. Det är därför som propan funkar utmärkt ner till ca 25 minus, isobutan ner till ca 5 plusgrader och butan ner till ca 15 plusgrader.

Ovanstående gäller alltså vid normal förbränning. Vid vätskematning, vare sig vi snackar flytande gasol, bensin, fotogen eller diesel, så sker försäsongen i förvärmingsslingan. För så länge lågan är varm, spelar det här ingen större roll, vare sig det är 30 plus eller 30 minus.
/Niklas

Det beror på att den del av gasolen som förbränns, redan är i gasform när den lämnar gasoltuben. Å då spelar gasolens kokpunkt en viktig roll, ty ju varmare det är, ju högre blir också gastrycket i gasoltuben.

Dessutom är ju gasol en blandgas, som består av oftast två olika gaser med olika kokpunkter. Det är därför som propan funkar utmärkt ner till ca 25 minus, isobutan ner till ca 5 plusgrader och butan ner till ca 15 plusgrader.

Ovanstående gäller alltså vid normal förbränning. Vid vätskematning, vare sig vi snackar flytande gasol, bensin, fotogen eller diesel, så sker försäsongen i förvärmingsslingan. För så länge lågan är varm, spelar det här ingen större roll, vare sig det är 30 plus eller 30 minus.
/Niklas
Jag uppfattade Camp Davids svar som att det finns en liten skillnad på effekten i kyla vid användade av bensin eller fotogen i trycksatta kök. Därav min fråga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg