Lättaste spindelgasbrännaren med god effekt?

Nu frågade ju TS om ett "effektivt" kök, vilket jag inte nödvändigtvis tolkar som brännarens effekt (mätt i Watt eller BTU).

Hög effekt säger ju bara att brännaren klarar att bränna upp mycket gas per tidsenhet (själva bränslets energiinnehåll är däremot samma för samma gasblandning, oavsett brännare).

Men "effektivt" kan lika gärna tolkas som "bränsleeffektivt" och det är inte alls samma sak. Oftast faktiskt motsatsen.

Hög effekt kan vara till fördel i speciella situationer; t ex om man är en stor grupp som ska ha mycket mat fort, eller om man måste smälta mycket snö till vatten, och därför behöver köra brännaren på maxfart. Då är det brännarens effekt, som sätter gränsen. Men det blir ju inte särskilt bränsleeffektivt - tvärtom. Att köra på måttlig låga tar en stund längre, men ger betydligt bättre verkningsgrad, och därmed lägre bränsleförbrukning

I mitt praktiska vandringsliv har jag aldrig så bråttom att jag behöver maxa lågan - tvärtom. Däremot behöver jag bära på bränsle för kanske tre veckor i taget. Därför är jag betydligt mer intresserad av att minimera bränsleförbrukningen (med t ex heltäckande vindskydd, rätt form på kastrullen, bredstrålande brännarhuvud etc), än av att minimera koktiden (med en brännare med hög maxeffekt).

Intressant fråga. Antag att man ska koka upp 2l kallt vatten. Hur mkt ska man dra på brännaren för att använda så lite bränsle som möjligt ? Spelar ingen roll om det tar längre tid. Kanske dags för ett experiment.

Intressant fråga. Antag att man ska koka upp 2l kallt vatten. Hur mkt ska man dra på brännaren för att använda så lite bränsle som möjligt ? Spelar ingen roll om det tar längre tid. Kanske dags för ett experiment.
Det har varit uppe flera gånger i forumet.
Undrarom inte xxargs???? skrev en utförlig text. Kan ha varit någon annan.

Det har varit uppe flera gånger i forumet.
Undrarom inte xarg???? skrev en utförlig text. Kan ha varit någon annan.
Jadå, den ovärderliga xxargs har såklart skrivit bäst om detta, t ex här.

För att krångla till det en aning, så får man inte riktigt samma sweetspot för det mest bränsleeffektiva gaspådraget i olika temperatur- och vindförhållanden, ens om man håller sig till exakt samma gryta, vindskydd, vattenmängd etc i övrigt. Under koktiden förlorar grytan även värme till omgivningen, och ju kallare/blåsigare det är, desto större totalförlust vid längre koktid.

Men detta spelar inte så stor roll utom vid mer extrema förhållanden (mycket kallt/blåsigt, mycket vätska att koka, stor oskyddad omslutningsyta på kastrullen...); xxargs "sweetspots" i det länkade inlägget stämmer i min erfarenhet väldigt bra med mina egna erfarenheter under de flesta "normala" förhållanden (jag har dock heltäckande vindskydd, bredstrålande brännare och optimerad form på grytan).

Verkningsgraden är förhållandet mellan den energi brännaren avger och den energi som tillförs i form av gas.

Över tid har således mängden förbränd gas en stor betydelse.

Verkningsgrad kan även appliceras på kokkärlet. Storleken på ytan som värms upp, spridning av lågan över kokkärlets botten, kärlets material och då även om det finns någon form av värmeväxlare. Spridningen av lågan på en flat botten kan vara olika beroende på hur långt ifrån kärlet lågan hamnar.

Det finns för många parametrar för att man ska kunna komma till EN sanning för vad som är en brännare med god effekt, om det fanns ett facit så hade dom flesta tillverkarna gjort på exakt samma vis.

Vad en tillverkare uppger för effekt på sin brännare är ju i mina ögon helt o-relevant då jag inte kommer använda samma typ av gas som dom har använt i sitt testlabb (om dom nu verkligen har testat) och mina kokkärl ser garanterat inte ut som deras.

Vill man ha lätta prylar så väljer man lätta prylar :)

För att komma fram till en kombination av brännare och kokkärl/stekpanna behöver man prova sig fram under dom förutsättningar man själv har.

Allt som står på internet... är sant?

Jag har gillat Roberts spindelkök i titan, 98 g. Med vindskydd i titanfolje på 11 g och halvliters titanlastrul med bredare botten räcker gasen i 8 dagar för uppkokning av 1,5 l vatten per dag. Men sedan lossnade regulatormutter. Så jag kan inte riktigt rekommendera köket pga detta. Jag har dock inte testat limma den tillbaka. Nu har jag inget så lätt och effektivt kök.
Köpte Soto fusion Trek för 1399kr och vikt på 182g. Till min bestörtning tog gastuben med 230g slut efter 4 dagar, med samma kastrull och vindskydd. Det kanske krävs lite känsla hur man reglerar effekten men ändå irriterande

Jag har gillat Roberts spindelkök i titan, 98 g. Med vindskydd i titanfolje på 11 g och halvliters titanlastrul med bredare botten räcker gasen i 8 dagar för uppkokning av 1,5 l vatten per dag. Men sedan lossnade regulatormutter. Så jag kan inte riktigt rekommendera köket pga detta. Jag har dock inte testat limma den tillbaka. Nu har jag inget så lätt och effektivt kök.
Köpte Soto fusion Trek för 1399kr och vikt på 182g. Till min bestörtning tog gastuben med 230g slut efter 4 dagar, med samma kastrull och vindskydd. Det kanske krävs lite känsla hur man reglerar effekten men ändå irriterande
Intressant. Jag har läst att vissa hävdar att Soto Fusion Trek är bränslesnål.

Har just införskaffat ett FireMaple Blade 2 för 300kr (143g utan medföljande packpåse, 154g med packpåse) som verkar välgjort, återstår att testa hur det fungerar under praktisk användning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg