lättast möjliga mat

ah, glömde säga att jag inte äter kött!

Om du helst vill köpa färdig frystorkad mat så finns det åtminstone 4 vegetariska rätter från BlåBand. De går att "laga till" med kallt vatten men då tar det 30min i stället för 10 min med kokande vatten.
Det finns vegetariska rätter från andra tillverkare också, och jag skulle tro att det går att använda kallt vatten även till dem, men det vet jag inte säkert.

/ Bertil

Jag har helt gått över till Flapjacks på mina kortare vandringar. Jag har letat i många år efter den optimala maten på vandringar och flapjacks vinner alla mina tester. De är kompakta, går att äta rakt av och finns faktiskt i flera olika smaker för variation. Samma energidensitet (ca 4.3 kcal/gram) som de flesta frystorkat till ett betydligt bättre pris och tar mindre plats i ryggsäcken.

http://www.wholebake.co.uk/products/product_details.asp?ProductID=75
Berry.jpg

Kostar runt 11 kronor på COOP.

Lite kan du lyxa till det med div efterrätter i pulverform. Vissa behöver bara blandas med vatten, andra behöver lite mjölkpulver för att bli bra.

Sen har du alla söta soppor mm. Ex blåbärssoppa, nyponsoppa, fruktkrämer, fruktvarmakoppen mm. Vissa smakar så klart bättre i uppvärmd form men går att äta kalla. Krämpulvret är lätt att bära (i förhållande till färdig volym), ger snabb energi och med en smörgås till så klarar jag mig till nästa måltid (middag).

Vissa barngrötar kan tillredas med "kroppstempererat" vatten (ex buret innanför tröjan). De är väl avvägda i näringsinnehåll till de små men kanske kan man klara sig som vuxen också om man äter en större portion...? Min grabb gillar bla http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=134&num=30&pci=11
http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=134&num=10&pci=13.
https://www.semperbarnmat.se/produk...bb-och-banan-fran-2-ar-med-aktiv-bakteriekult

Ska fundera lite mera...

Jag har helt gått över till Flapjacks på mina kortare vandringar. Jag har letat i många år efter den optimala maten på vandringar och flapjacks vinner alla mina tester. De är kompakta, går att äta rakt av och finns faktiskt i flera olika smaker för variation. Samma energidensitet (ca 4.3 kcal/gram) som de flesta frystorkat till ett betydligt bättre pris och tar mindre plats i ryggsäcken.

Berry.jpg

De där måste jag testa! För det priset kan de ju helt klart få vara med som allmänt mellanmål till vardags också :).

Pemmican

Sent svar! Pemmican är överlägset bästa, lättaste, mest välbeprövade (indianer), inget kök eller eld behövs (objektivt) gott (subjektivt). Dessutom slipper du blodsockerdippar som snabba kolhydrater ger upphov till. Nackdelar är att det inte går att köpa färdigt i Sverige så du får själv torka kött och utvinna talg (skirat smör/ghee går också bra)

För att förekomma folk med låg kunskapsnivå på området: Hjärnan behöver 0 (noll) kolhydrater däremot behöver hjärnan ett stabilt blodsocker vilket kroppen skapar mha protein och fett om man har ätit få kolhydrater under ca 1 vecka (sveriges minnesmästare äter tex en kost med få kolhydater när han tävlar). Man behöver inte heller en massa kolhydrater för att prestera fysiskt, exempel triatlet Jonas Colting och Björn Ferry, skidskytte och de flesta Indianerna förr i tiden. Om du känner att du trots allt behöver socker så kan du tillsätta torkade bär eller russin men kalorier/vikt minskar.

Om du inte vill gå hela vägen men vill förstärka frystorkat så är det klart bättre att tillsätta ghee eller olja än att lägga till skräpmat som pasta. (I min bok definieras hårt processat vitt vetemjöl=pasta som skräpmat) Ursäkta om jag har trampat på någons världsbild med ovanstående.

Mvh

T

Ursäkta om jag har trampat på någons världsbild med ovanstående.

Eftersom de flesta vetenskapsmän dömt ut Atkinson, Colting aldrig varit bäst på tävlingar, Ferry avslöjat att han åt kolhydrater som alla andra i landslaget och till och med Pauluns övergett LCHF är vår världsbild sedan länge återställd.

Ursäkta om jag trampade på din världsbild med ovanstående ;-)

Berry.jpg

De där måste jag testa! För det priset kan de ju helt klart få vara med som allmänt mellanmål till vardags också :).

Jag har inte sett dessa i Sverige. Brukar de finnas på Coop?

Eftersom de flesta vetenskapsmän dömt ut Atkinson, Colting aldrig varit bäst på tävlingar, Ferry avslöjat att han åt kolhydrater som alla andra i landslaget och till och med Pauluns övergett LCHF är vår världsbild sedan länge återställd.

Ursäkta om jag trampade på din världsbild med ovanstående ;-)

Jonas Colting:

1:a Ultraman World Championships 2004 och 2007
2:a VM långdistans 2004
3:a VM långdistans 2001
4:a VM långdistans 2005
2:a EM långdistans 2007
1:a EM lagtempo 2001
1: Elba Ironman 2005
2:a Ironman New Zealand 2002
4:a EM långdistans 2005
Flerfaldig svensk mästare triathlon.

Dock tränar och tävlar han ju efter konceptet " train low - race high" och kolhydratladdar före längre tävlingar. Han är inte alls så allergisk mot kolhydrater som många tycks tro.

Colting förespråkar förresten primärt Paleolitisk kost och inte LCHF. Rent näringsmässigt hamnar Paleo ungefär mitt emellan GI och LCHF vilket gör det till ett mycket mer hållbart alternativ än t.ex. Atkins.

Senast ändrad:
Jonas Colting:

1:a Ultraman World Championships 2004 och 2007
2:a VM långdistans 2004
3:a VM långdistans 2001
4:a VM långdistans 2005
2:a EM långdistans 2007
1:a EM lagtempo 2001
1: Elba Ironman 2005
2:a Ironman New Zealand 2002
4:a EM långdistans 2005
Flerfaldig svensk mästare triathlon.

Dock tränar och tävlar han ju efter konceptet " train low - race high" och kolhydratladdar före längre tävlingar. Han är inte alls så allergisk mot kolhydrater som många tycks tro.

Från troligtvis samma sida som du hittat Coltings prestationer och resultat (colting.se) kan man också se en hel del bilder på herren i fråga med Röd Bull i handen, den med socker till på köpet...hmmm...

och utan att leta länge finner jag exempelvis vad han åt vid svensk klassiker på 24 timmar:

Vad Jonas åt och drack, uppskattningsvis:

8 flaskor Vitargo (750ml)
6 flaskor cola
5 Red Bull
1 liter vatten
7 powergel
1 apelsin
4 muggar blåbärssoppa
1 kopp kaffe
2 portioner rispudding med marsansås
2 stora proteinkakor
1 proteinshake/ Vitargos Gainer´s Gold
1.5 påsar Ahlgrens bilar
1 liten bit drömrulltårta
1 stor Snickers

En och annan kolhydrat kan jag urskilja...

Från troligtvis samma sida som du hittat Coltings prestationer och resultat (colting.se) kan man också se en hel del bilder på herren i fråga med Röd Bull i handen, den med socker till på köpet...hmmm...

och utan att leta länge finner jag exempelvis vad han åt vid svensk klassiker på 24 timmar:

Vad Jonas åt och drack, uppskattningsvis:

8 flaskor Vitargo (750ml)
6 flaskor cola
5 Red Bull
1 liter vatten
7 powergel
1 apelsin
4 muggar blåbärssoppa
1 kopp kaffe
2 portioner rispudding med marsansås
2 stora proteinkakor
1 proteinshake/ Vitargos Gainer´s Gold
1.5 påsar Ahlgrens bilar
1 liten bit drömrulltårta
1 stor Snickers

En och annan kolhydrat kan jag urskilja...

Vilket jag också poängterade när jag skrev att han körde enligt konceptet "train low - race high".

Sent svar! Pemmican är överlägset bästa, lättaste, mest välbeprövade (indianer), inget kök eller eld behövs (objektivt) gott (subjektivt). Dessutom slipper du blodsockerdippar som snabba kolhydrater ger upphov till. Nackdelar är att det inte går att köpa färdigt i Sverige så du får själv torka kött och utvinna talg (skirat smör/ghee går också bra)T

Har du egen erfarenhet av att leva på enbart Pemmican eller liknande lågkolhydratskost under flera dagar med hög fysisk aktivitet? Det skulle vara intressant om du vill berätta hur dieten sett ut, hur länge och hur lång och intensiv aktivitet du haft då?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg