gwaihir; sa:
Raskesven; sa:
ala; sa:
nermander; sa:
Fler förslag på saker där titan skulle vara bra att ha?
Tamojen. Eftersom titan leder värme sämre än aluminium måste det vara ganska perfekt.
Skulle gärna se ett Trangia där själva vindskyddet är titan, men antagligen är det för svårbearbetat.
Leder det värme sämre? Jag upplever att titangrytan blir hetare på kanterna och så än alu-grytan. Är det bara för att grytan är tunnare? I många moderna stekpannor (för hemmabruk) är det ju titan.
Jag trodde att det var just detta (plus att marknaden är ganska smal
som var skälet till att inte vindskyddet fanns att få i titan. För att det skulle bli för hett helt enkelt.
/A
Titan leder värme mycket sämre än alu. Blir grytan hetare på kanterna beror det nog på att lågan från ditt kök når/slickar kanterna och, som du säger, för att materialet är så tunt. Har man en brännare med för svetslik låga, dvs. ingen bredd på lågan, blir det hett i mitten där lågan träffar, men inte mycket hetta runt om. Får vara ganska aktiv med en bred titanpanna, flytta den över lågan, för att få mer jämnt spridd värme. Bäst funkar titanpannan över en öppen eld, där det blir lite bredd på elden.
Raskesven
Jag undrar ändå om ni inte tänker lite fel här.Aluminium leder viseligen värme 10 ggr bättre än titan, men till exempel vattnet som man ska värma upp har bara en bråkdel av värmeledningsförmågan av titan..
Materialet i en trangiakastull är ändå så tunnt, så frågan är om det verkligen har någon betydelse..
För vatten kanske det spelar noll roll. Svårt att bränna vid vatten;-) Men för matlagning kan jag direkt svara ja, materialet har stor betydelse. En låga värmer snabbt upp titan där lågan träffar eftersom titan görs så tunt. Men spridningen är sämst av alla material jag testat. Lätt att bränna grejer där lågan snabbt ger hög hetta, samtidigt steks inte grejer som ligger väck från mitten. Jag har testat alu, titan, nonstickkastrullen (alu?), duossal, anodiserad alu och stål. Titan som sagt det material som leder värme sämst. Men det beror på brännaren, om öppen eld används, hur man hanterar pannan om det ska bli bra eller inte.
Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-03-10 kl 12:51]