Absolut lättaste kittel-substitutet jag hört talas om är en vanlig ölburk av aluminium. Kan man få tag på sådana som är större än 0,5 l så är det naturligtvis bra. De innehåller enligt uppgift en beläggning på insidan som tål kokning väl och är hygienisk samt skyddande mot elaka alu-partiklar som kan blanda sig med maten. Så länge man har vätska bakom beläggningen lär den skulla hålla. Man skär av överkanten och viker det hela några mm för att inte skära sig.
Som ni märker har jag inte prövat själv.
Tror dock att det kan funka bra för matlagning av typen värma vatten-blötlägga i plastpåse eller annat kärl. Men om man har annat kärl får man väl fundera över vikten på detta, som alternativ till en kittel man kan äta ur.
Jag är skeptisk till användningen av olika konservburkar, eftersom plåtvarianterna inte är så mycket lättare än de lättaste kokkärlen och jag är lite orolig för vilka skojiga tungmetaller som kan tänkas flyta runt om man börjar koka i dem. Men jag kanske är onödigt paranoid, de är ju avsedda för livsmedel.
Själv har jag svårt att se att fördelen med ett titankärl och de extra gram man kan vinna uppväger kostnaden jämfört med ett alukokkärl, men vill man verkligen banta vikt på varenda detalj så måste man givetvis titta även på detta. Men om man bär runt på en ryggsäck som väger 2-4 kg känns det lite sila mygg och svälja kameler att bekymra sig om några tiotals gram på kitteln
Mitt för närvarande lättaste kokkärl är ett 40-år gammalt kärl från arméns jägarkök, vikt ca 100 g för 1 liter. Det är 20-30 g lättare än lilla Trangiakärlet från stora Trangiaköket. Jag har också en aluburk på 60 g som tillhört någon leksak. Jag hittade den på någon soptipp, men har inte lagat mat i den. Funderar även där på om materialet verkligen är livsmedelssäkert.
Den procentuellt största viktvinst jag någonsin gjort var nog när jag vägde stekpannan till Trangiaköket och landade på 220 g. Eftersom jag aldrig steker något (och när jag gör det så går det ju hyfsat att steka i en kastrull också) så bytte jag mot en pajform av folie på 5 g. Denna funkar då som lock.
Jörgen