Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll?

Re: Re: Fler alternativ

Vandrare; sa:
JonathanW; sa:
...rankade efter pris, med dyrast överst (ice gauntlets 999 på highsport.se).

Argh! 1000 spänn för ett par vantar att ha på sommarfjället! Hur många år kan man ha dom? 20? Oftast behöver man ju inte ens vantar och skinnhandskar är mindre kul när det regnar, oavsett goretex. 1000:- skulle jag inte ens lägga på ett par brallor för sommarbruk.

Ja ja, det är ju bra att det finns fina vantar. Har själv ett par svindyra goretexvantar med löst innerfoder (BD som inte finns längre). Men till sommarbruk är dom jätte-overkill!
Håller med om att de är löjligt dyra. Vet dock inte varför du snackar om skinn, inga av de handskar jag länkade till har något skinn. Jag vill helt undvika skinn i mina handskar, då det torkar så extremt långsamt.

Sen var ju också grejen att jag som jag skrev ville ha ett par handskar som funkar både på sommaren och vintern, med olika innervantar, precis som Nordesjö skriver. Är man ute efter handskar som funkar både sommar och vinter tror jag ovanstående kan vara bra alternativ.

[Ändrat av JonathanW 2006-06-12 kl 19:51]

Insert

OK, dom är inte i läder. Kollade inte upp dom så noga (sorry). Däremot har dom en insert (dvs löst hängande innerfoder av goretex. Detta är bra, vantar med goretex direkt i yttertyget brukar bli tokstela, speciellt i kyla, och så håller dom inte så bra. Däremot är det mindre bra när det regnar. Yttertyget är tjockt och blir troligen dyngsurt (=tungt) utnapå inserten. Tunna "shell gloves" kan nog vara bättre om det är vattentäthet man är ute efter.

Jag hade 2 par goretex(insert)vantar med syntet-innerhand innan jag köpte mina nuvarande med tjockt läder. Syntet höll inte, i kyla blev dom styva och tillsist sprack dom vid hård användning. Men det var Mammut, jag har bara bra erfarenheter av Extremities. Mina nuvarande BD är tillräkligt kraftiga för att tåla hårt bruk, men aldeles för klunsiga för sommarbruk. Jag har gett upp tanken på vantar som är regntäta, hållbara men svala nog för sommarbruk, så jag kör med ylle eller fleece. Polartech Windpro är favoriten. Vet jag med mig att det blir snö tar jag med ett par billiga lätta tumvantar som backup.

Aha, ser nu att Extremities ice gloves har skinn på insidan. Antar att det var dem du kikade på först. De är dock fodrade (med fast foder), så för mig gick de bort direkt.

Intressant det där med inserts. Har ingen erfarenhet av dyrare handskar, så dessa för- och nackdelar kände jag inte till.

Är det kallt föredrar jag mina tumhandskar i vindtät bomull/polyester. Vattentäta ofodrade handskar vill jag däremot ha när det är mindre kallt och jag vill ha vattentätt skydd. T.ex. vid framgrävning av snötältpinnar eller annan grävning i blidväder, torkning av kondens på tältet, när jag skidar och det snöar eller bara inte är så kallt, osv. Dessutom tänkte jag mig alltså att de skulle funka under somrarnas fjällvandringar.

Förutom priset tycker jag ice gauntlets verkar väldigt lovande. Den billiga Hestran kostar dock "bara" 350, dvs runt 1/3 av priset, så den ligger därmed bäst till.

Re: Fler alternativ

JonathanW; sa:
99% säker på att jag har ett par. Fungerar bra till vintercykelpendling utanpå något isolerande, men sömmarna är otejpade så det läcker rätt snart in vatten. Känns tunga/klumpiga för sommarfjällsbruk.

Har någon prövat SealSkinz, tex. Ultra Grip Gloves: http://www.sealskinz.com/cgi-bin/psProdDet.cgi/KJ751||~@c~@b|0|user|1,0,0,1|19| ?

Tillägg

... tänkte bara säga att mina fingerhandskar med inserts och lösa foder är dom bästa jag har! Funkar till alla vinteraktiviteter utom att gräva i blötsnö eller om det regnar. Dom är lite för kalla om det blåser hårt, (15m/s och uppåt), annars funkar dom från 0 till -25 om man bara är varm om kroppen. Det bästa är att man nästan aldrig behöver ta av dom, det går att fippla med det mesta med vantarna på. Jag brukar ha med 2 uppsättningar foder, blir man fuktig är det bara att byta och stoppa dom fuktiga på tork i byxfickan. Men, sommarvantar är det inte...

Vindjack- och softshellbyx väder. Men skalvantarna funkar, även om dom var i varmaste laget:
image004.jpg

Foto: Josef Källgården
[Ändrat av Vandrare 2006-06-13 kl 09:24]

Nordesjö; sa:
Den smarta tanken (som säkert även Carl har) är ju att köpa ett par lätta skalvantar för sommarbruk som kan användas med varma innervantar på vintern. Köper man rätt innervantar kan man ha dem till vardags.

Tre vantar i en således, och då gör det inte lika ont att punga ut med en massa stålar.
Precis! :) Och skulle det till och med finnas ett bra och billigt alternativ vore det ännu bättre :) Även fast det verkar svårt att få tag på.

En hel del intressanta inlägg förresten. Jag läser och forskar vidare.

Någon som har erfarenhet av denna vante?
http://www.haglofs.se/produkter/vis...&CatNr=315&CatNr2=&xCatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=

En liknande fast som femfingerhandske vore inte tokigt...

carl_; sa:
En liknande fast som femfingerhandske vore inte tokigt...

Jupp - jag kollade på dem i vintras på Playground och undrade om de fanns som fingervante. Svaret blev att det inte finns eftersom det är för bökigt att tejpa alla sömmar som blir på en sån handske.
Så då undrar man ju: finns det inte membranfingerhandskar med tejpade sömmar?
Är inte Marmot Shell Glove tejpade i sömmarna?

Och om sömmarna inte är tejpade: är det inte enklare med ett par vantar i vanligt vindtätt tyg på handryggen och lite mer vattentåligt i handflatan?

Nordesjö; sa:
Är inte Marmot Shell Glove tejpade i sömmarna?
Nix, det är de inte. Och tvärt emot vad jag trodde från början: Det läcker in i sömmarna när det regnar, vilket kan vara rätt irriterande.

Budgetlösningen är förstås gummihandskar från Classe O. 29 spänn eller så, och helt täta. Marmot shell glove var billig, kring 300:-. Extremities har någon billig variant också, den fanns tidigare på sportsnet.se för ca trehundra. Om jag inte minns fel hade Salewa också en variant?

Biltema

Strykarräven; sa:
Budgetlösningen är förstås gummihandskar från Classe O. 29 spänn eller så, och helt täta.

...eller neoprenehandskar från Biltema. Min flickvän som är väldigt kall om händerna har såna när hon forspaddlar och det funkar utmärkt. Dom säljs som fiskehandskar, kostar 99:- och har artikelnummer 45-512 i strl. L

45-510_l.jpg

Tycker man att man behöver ha fingervantar som värmer bra när det regnar så är dom ett alternativ. Själv behöver jag det inte, men alla har ju olika behov.

Under skalvantar

Tjenixen!

Har också ett tips på "undervanten-vante" om du ändå kommer att köra med vantar i flera lager och skulle tycka att fingervantar från H&M ändå är litet tjocka och tunga.

Brukar köra med ett par tunna underställsfingervantar i ylle. Mina är från Icebreaker men det kanske finns andra också. Yllet gör att de värmer bättre än motsvarande i syntet. De väger nästan ingenting och funkar bra under vind- eller vattentäta skalvantar sommartid utan att man känner sig blöt. Blir man blöt så värmer de ändå.

Att ha ett par tunna innervantar är schysst när man behöver göra nåt pillrigt och de yttre är för klumpiga. Fast myggbett får man ju :)

Petras "Undervanten-vante"

pod; sa:
Tjenixen!

Har också ett tips på "undervanten-vante" om du ändå kommer att köra med vantar i flera lager och skulle tycka att fingervantar från H&M ändå är litet tjocka och tunga.

Brukar köra med ett par tunna underställsfingervantar i ylle. Mina är från Icebreaker men det kanske finns andra också. Yllet gör att de värmer bättre än motsvarande i syntet. De väger nästan ingenting och funkar bra under vind- eller vattentäta skalvantar sommartid utan att man känner sig blöt. Blir man blöt så värmer de ändå.

Att ha ett par tunna innervantar är schysst när man behöver göra nåt pillrigt och de yttre är för klumpiga. Fast myggbett får man ju :)

Tjena Petra! (eller alla andra som kan svara på min fråga).
Var köper man yllevantar från Icebreaker? Minns du priset?

Trevlig sommar!
Christer

Trist det där med s.k. skalhandskar utan tejpade sömmar. Men nog finns det membranfingerhandskar med tejpade sömmar, alla handskar med gore-tex har väl tejpade sömmar? Tyvärr blir ju handskar med gore-tex dyra, men det kanske man får ta då om man vill ha tejpade sömmar.

Vad gäller innerhandskar i ull finns även Arc'teryx gothic gloves. De är så klart svindyra (det står ju Arc'teryx på dem), runt 220 kronor. Jag blev dock övertalad att köpa såna inför min tälttur under påskveckan, och det köpet ångrade jag inte. De handskarna var faktiskt mina mest använda plagg under turen, och även de mest uppskattade. Så jag kan absolut rekommendera dem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jogel Bra lätta regnbyxor? Med många fickor. Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg