Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll?

Re: Under skalvantar

pod; sa:
Har också ett tips på "undervanten-vante" om du ändå kommer att köra med vantar i flera lager och skulle tycka att fingervantar från H&M ändå är litet tjocka och tunga.
Ja alltså, jag menar de där syntetfingervantarna som är lika tunna som Extremities Thinny gloves, fast kostar en tredjedel. Mycket tunnare än så hittar man inte om man inte sprejar på tyget på händerna...
 
Re: Petras

Läraren; sa:
Tjena Petra! (eller alla andra som kan svara på min fråga).
Var köper man yllevantar från Icebreaker? Minns du priset?

Trevlig sommar!
Christer

Hej Christer och ni andra som undrar!

Jag köpte mina Icebreaker "glove liner"(butikens epitet för vantarna) i Addnature-butiken som ligger i Stockholm. De har en nätbutik också men kunde inte hitta dem där. Jag gissar att de eller andra butiker med Icebreaker kan beställa hem dem om de inte finns inne.

Jag betalade skrämmande 198 kr. Men det är de värda.

/Petra
 
Tack för alla tips!

Ska kika efter hanskar imorgon. Det verkar ju vara dåligt med klockrena skalhandskar som både håller måttet och ligger i rimlig prisklass (värsta affärsidén till någon driftig person här på forumet kanske!?)

Jag kikar nog om man hittar några dugliga handskar överhuvudtaget. Det borde ju gå med ett par fleecevantar också, kanske några lite mer vindtåliga, så länge det inte blir för pissigt väder i varje fall. Sen får man väl komplettera med HM eller Thinny Gloves också. Bättre än ett par tunna skinhandskar måste det ju bli i vilket fall som helst :)
 
Vilket antiklimax det blev. De hade inte en enda fleecehandske i min storlek. Bara att kolla vidare på nätet nu då.

Någon som har eller har provat Arcteryx Delta Glove? Det verkar vara en vanlig skön fleecehandske med bra passform. Kan den rekommenderas?

Andra alternativ?
 
carl_; sa:
Någon som har eller har provat Arcteryx Delta Glove? Det verkar vara en vanlig skön fleecehandske med bra passform. Kan den rekommenderas?

Andra alternativ?

Arcteryx Delta SV verkar intressant - den är ju vindtät utan membran (om jag minns rätt vilket Polartecmaterial som är vilket).
 
IMponerande...

...med en tråd som handlar om samma sak i tre hela sidor! Annars brukar de ju spåra ur efter tio inlägg.
 
Re: IMponerande...

Boludo; sa:
...med en tråd som handlar om samma sak i tre hela sidor! Annars brukar de ju spåra ur efter tio inlägg.

Onekligen :)

Men handskar är svårt, som någon skrev här ovan så finns det nästan inga klockrena alternativ. Det blir lätt dyrt, klumpigt eller så..

Jag tycker enkla i fleece är bäst, och hade tur att hitta min brorsas gamla som var i rätt storlek (har stora händer).
 
Stridshandske

Jag har ett par Stridshandske 2000 som jag tycker funkar perfekt för sommarfjäll (visst, man ser ut som än hemvärnsman, men det gör jag i vilket fall med min Norröna Recon-jacka..:)).
De har smidigt skinn inne i handen, och något neopren-liknande material på utsidan av handen som som värmer gott även när handsken är genomblöt. Lång och skön mudd dessutom.

/Per
 
Nordesjö; sa:
carl_; sa:
Någon som har eller har provat Arcteryx Delta Glove? Det verkar vara en vanlig skön fleecehandske med bra passform. Kan den rekommenderas?

Andra alternativ?

Arcteryx Delta SV verkar intressant - den är ju vindtät utan membran (om jag minns rätt vilket Polartecmaterial som är vilket).
Ja, det var dessa jag började kolla på, men de fanns inte på arcteryx svenska hemsida. Annars verkade det bra med större vindtålighet fast utan membran. Dock får jag intrycket av att SV verkar vara en lite tunnare variant, även om det på sätt och vis låter ologiskt med samma model namn i övrigt.

Hur som helst, om de inte har SV i butiken lär det väl ta ett tag att få in den, så då kan jag nog ändå inte vänta på dem. Ett alternativ som jag egentligen inte tyckte lät så bra var det om gummihandskar, men nu verkar det som ett bättre och bättre alternativ till ett dyrt skal. Ett par fleecehandskar som grund och sen eventuellt ett par gummihandskar att dra över vid behov. Det kanske är lite overkill, men jag har inte funderat klart på den punkten än. Klart roligare än att punga ut tusenlappen på ett par gore-tex skal i varje fall. :)
 
Re: Stridshandske

fson; sa:
Jag har ett par Stridshandske 2000 som jag tycker funkar perfekt för sommarfjäll (visst, man ser ut som än hemvärnsman, men det gör jag i vilket fall med min Norröna Recon-jacka..:)).
De har smidigt skinn inne i handen, och något neopren-liknande material på utsidan av handen som som värmer gott även när handsken är genomblöt. Lång och skön mudd dessutom.

/Per
Ja, det kanske inte är ett så tokigt alternativ heller. Hur tycker du att de funkar när det regnar och är blött? Står de emot bra eller? Vad är handskens svaga sidor tycker du?
 
carl_; sa:
Ett alternativ som jag egentligen inte tyckte lät så bra var det om gummihandskar, men nu verkar det som ett bättre och bättre alternativ till ett dyrt skal.

Det finns ju gummihandskar med flossad insida, så då blir ju komforten lite bättre än med rena diskhandskar.
Hmm... kanske inte är så dumt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jogel Bra lätta regnbyxor? Med många fickor. Kläder 17
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg