Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll?

Delrapport

carl_; sa:
Jag vill få tag på ett par lätta och varma handskar att ha som "enda" handske på sommarens fjällvandring.

Nu har jag ett par skinnhandskar á la kronans officershandske, men de väger 133g och när de väl är blöta så är de blöta.

Har ingen lust att punga ut massor av pengar men värdesätter ändå bra handskar. Skulle det bli blött väder så vill man ju ha en handske som duger.

Några pratar om Extremities Thinny, duger de som enda vantar? Verkar lite väl tunna va?
Här kommer en delrapport av vad jag kommit fram till och hur jag resonerar angående vantar till sommarens vandring.

Många har förordat den tunna Thinny Glove så en sådan har jag beställt. (Blev billigare än att åka till ett HM och köpa motsvarande handske) Den väger blyga 15g och verkar vara väl värd att "släpa" på. Pris 99kr från http://www.litepac.com/ med billig frakt. Den fanns billigare på andra sidor som hade dyrare frakt och ett "minsta köp" belopp.

Jag ville även ha något mer rejält. Som ni då förstår har jag övergett kriteriet om att bara ha _ett_ par som "enda handske", då vikten ändå blir lägre. Jag kikade på skalhandskar men de billigare har sågats rätt friskt och de dyrare var inte aktuella för min plånbok. Tankarna började gå till enklare fleecehandskar och slutligen föll valet på Arc´Teryx Delta SV Glove som jag fick hem idag. En polare tog som var i huvudstaden gick förbi http://www.arcteryx.nu/butiken/ och besparade mig den dyra frakten. Det är en rätt tunn, smidig och skön handske i fleece, utan membran, som står emot vind fyra gånger bättre än vanlig fleece. Den väger 57g och kostade 295kr.

Eventuellt tar jag också med ett par gummihandskar för att stänga ute regnet och vinden totalt vid riktigt dåligt väder. Har inte kollat upp detta klart än och inte heller bestämt slutgiltigt hur jag kommer att göra med detta. Faktum kvarstår dock att detta bör vara det billigaste skalet om man är beredd att tumma på ventilationen och skönheten. Den smällen kan jag ta om nu vädret skulle bli så dåligt.

Annars är jag uppe i två par handskar som tillsammans väger 72g och har kostat 394 kr. Jag känner mig mycket nöjd så här långt! :) Får se om det blir ett gummiskal också, i så fall får jag en avancerad 3 lagers handske med en massa möjliga kombinationer. Alltihopa för en styv fyrahundralapp och med en bedömd vikt som ligger lägre än mina nuvarande (ändå rätt smidiga) skinnhandskar som torra väger 133g.
[Ändrat av carl_ 2006-06-26 kl 23:37]
 
korrigering..

Måste korrigera vikten på Thinny Glove. Siffran 15g som jag sett och själv angav gäller inte mitt par i varje fall. 29-30g visade sig vara sanningen, men de var också skönare än jag trodde och känns stabila. Är det någon äkta UL-vandrare här kanske det har stor betydelse, vad vet jag.. :)

Ytterligare ett tillägg. LitePac gav beskedet att en tidigare version vägde 15g, därav siffran. Jag misstänker att vikten ändras på deras hemsida rätt fort.


[Ändrat av carl_ 2006-06-28 kl 23:49]
 
Plasthandskar blir det..

Kollade på gummihandskar tidigare idag. Vet inte om de hade flossad insida eller inte men den lättaste varianten vägde 80g! (Lämpigt med ICA:s fruktvåg ;)) Strök tanken på gummihandskar illa kvickt och gjorde en snabb spårväxling till engångshandskar av plast. Inte mycket till slitstyrka, men med en vikt på 2g/paret kan man ta med några stycken ifall det nu skulle bli förskräckligt väder. 4g kan det ju vara värt att ha ett vattentätt skal. Det blev väldigt "instängt" när jag provade dem innomhus i värmen, men kanske blir det drägligare i +11, blåst och spöregn!?
 
Re: Plasthandskar blir det..

carl_; sa:
kanske blir det drägligare i +11, blåst och spöregn!?
Haha, kul att stå på ICA och väga gummihandskar... Spara handskarna tills det är +2, blåst och spöregn, så att du inte blött ned dem med kondens och regnvatten innan. Men varför köper man fleecehandskar från Arc'teryx när det finns tunn fleece för 49 spänn på Stadium mfl?

/A.
 
Känns väldigt fixerat och köra tre olika handskar.

Skall du iväg på någon konstig expedition eller?

Oftast behöver man inte handskar. När man gör det behövs det oftast bara ett skal. Det är vatten + vind som står för den mesta nedkylningen.
 
crazy; sa:
Känns väldigt fixerat och köra tre olika handskar.

Skall du iväg på någon konstig expedition eller?

Oftast behöver man inte handskar. När man gör det behövs det oftast bara ett skal. Det är vatten + vind som står för den mesta nedkylningen.
Jag skulle snarare säga flexibelt än fixerat, och den flexibiliteten väger endast 90g. :)

Skulle det varit en expedition så kanske vi inte hade snackat om ICA:s engångshandskar i plast när vi pratar om skalhandskar, eller vad tror du?

Klart att det skulle räcka rätt långt med ett _bra_ skal. Skulle man dessutom stoppa i en skön liner så vore det färdigsnackat. Problemet vi diskuterat i denna tråd är att få till en bra och lätt lösning som inte är allt för dyr. Om du följt tråden vet du att vi började i den änden med skalhandskar men att det blev dyrt om man inte ville köpa sådana halvdyra som inte håller måttet.

Det blir alltid kompromisser åt något håll men med dessa två par handskar känner jag mig nöjd tills vidare. Jag ligger bra till på värme och vindtålighet men lite sämre på vattentålighet. Dock tror jag inte att det är sämre än mina skinnhandskar som varit måttstocken vad gäller funktion och vikt. Om jag ens kommer att använda plasthandskarna är osäkert men jag ska släpa upp de där 4 grammen (som två par väger) på fjället, så att jag kan prova om det blir läge.

Jag får väl återkomma med en liten rapport när jag kommit hem igen. Kanske var de totalt onödiga eller så var de värda 4g extra i ryggan, vi får se.. :)
 
Sitter och läser igenom lite gamla trådar jag startat och det ser ut som att jag aldrig gav någon rapport på plasthandskarna från ICA osv.

Fleecehansken tycker jag mycket om och den fungerade bra både på fjället och nästan varje dag nu när jag cyklar. De är förvånansvärt "vindtäta" om än inte helt. De är inte så varma men på sommaren är det ju oftast vind och väta som kyler. Thinnyglove gillar jag också. Jag använde dem ofta och gör det fortfarande.

Den handske jag inte gillade var plasthandsken från ICA :) Vad var det jag sa, kanske någon tänker, men jag var i vilket fall öppen för möjligheten och gav den en chans. Det som irriterade mest var (1) den katastrofalt dåliga passformen och (2) att de går sönder oerhört fort på grund av att de inte har rätt passform. Jag hade definitivt nytta av dem och ångrar inte att de följde med. Hade det funnits rymliga plasthandskar i samma form som gummihanskar skulle dessa kunna vara ett tänkbart nödalternativ, men helst skulle man såklart välja ett par riktigt bra skalhandskar :)

Det var skönt med vantar de dagar i juli när det var snöfall, minusgrader, regn, blåst och hagel. Efter upplevelsen av dessa omtalade sommardagar sällar jag mig till de som av egen erfarenhet säger att mössa och vantar alltid bör följa med på sommarfjället. Leve vantarna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jogel Bra lätta regnbyxor? Med många fickor. Kläder 17
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg