Ett tält får ju inte automatiskt vissa egenskaper för att det är lätt eller tungt, det beror ju på konstruktionsval. Ett Akto utan innertält är lätt, ett Akto med innertält är tungt. En viss grundkonstruktion vars material får klenare dimensioner blir mindre tåligt, osv. Ett tungt tält med dåliga material är klenare än ett lätt tält med bra material. Ibland kokar det nästan ner till en diskussion om ryggås mot kupol.
Världen är helt enkelt inte så enkel att det går att ställa lätt mot tungt.
Akto är ett bra exempel av flera skäl, det har bl a rykte som varmt och vindtåligt. I den där essän efter TGO Challenge som Jörgen länkade till medgavs att Akto säkerligen är stadigare än Laser - om det sen är tillräckligt för att motivera de extra 0.4-0.5 kilona (mitt är från 2000 och väger alltså 2 hg till) är en annan sak. Och i UK är Laser billigare, tydligen.
Och det tycks av talet om "skills" och nödvändigheten att vara noggrannare med valet av lägerplats som att man utgår från att många av de här lättare boningarna är mindre vindtåliga än traditionella tält som Akto. Dock har det utan tvivel gjorts framsteg. I ett av de första dokumenten jag läste om uttalad lättpackning diskuterades tävlingstältet Supair. Författaren ifrågasatte själv tåligheten hos glasfiberbågarna, men man kunde ju alltid gå ned i skogen och tälta - då vet man mycket om fjällvandring! Senare har det visat sig att Supair inte ens är regntåliga - vilket helt säkert de flesta nya lättviktsvarianterna (t ex Tarptent®) är.
Det finns också en poäng i tanken på Akto utan innertält. Jag kan svårligen tänka mig att det skulle kunna tävla med ett enkelväggstält från början konstruerat om ett sådant - speciellt om det senare har golv.
Naturligtvis är konstruktionen avgörande. För att ta ett annat exempel: min Ospreysäck väger kanske 1 hg mer än en Vapor Trail, och 6 hg mindre än The North Face Prophet, men är
påtagligt bättre (för mig) än bägge dessa, i de flesta avseenden. Jag har dock fått veta att om jag inte insåg att vikten är avgörande så är jag trångsynt eller inskränkt, eller hur det nu var.