Lätt tält i hårt fjällväder?

Ett tält får ju inte automatiskt vissa egenskaper för att det är lätt eller tungt, det beror ju på konstruktionsval. Ett Akto utan innertält är lätt, ett Akto med innertält är tungt. En viss grundkonstruktion vars material får klenare dimensioner blir mindre tåligt, osv. Ett tungt tält med dåliga material är klenare än ett lätt tält med bra material. Ibland kokar det nästan ner till en diskussion om ryggås mot kupol.

Världen är helt enkelt inte så enkel att det går att ställa lätt mot tungt.

Akto är ett bra exempel av flera skäl, det har bl a rykte som varmt och vindtåligt. I den där essän efter TGO Challenge som Jörgen länkade till medgavs att Akto säkerligen är stadigare än Laser - om det sen är tillräckligt för att motivera de extra 0.4-0.5 kilona (mitt är från 2000 och väger alltså 2 hg till) är en annan sak. Och i UK är Laser billigare, tydligen.

Och det tycks av talet om "skills" och nödvändigheten att vara noggrannare med valet av lägerplats som att man utgår från att många av de här lättare boningarna är mindre vindtåliga än traditionella tält som Akto. Dock har det utan tvivel gjorts framsteg. I ett av de första dokumenten jag läste om uttalad lättpackning diskuterades tävlingstältet Supair. Författaren ifrågasatte själv tåligheten hos glasfiberbågarna, men man kunde ju alltid gå ned i skogen och tälta - då vet man mycket om fjällvandring! Senare har det visat sig att Supair inte ens är regntåliga - vilket helt säkert de flesta nya lättviktsvarianterna (t ex Tarptent®) är.

Det finns också en poäng i tanken på Akto utan innertält. Jag kan svårligen tänka mig att det skulle kunna tävla med ett enkelväggstält från början konstruerat om ett sådant - speciellt om det senare har golv.

Naturligtvis är konstruktionen avgörande. För att ta ett annat exempel: min Ospreysäck väger kanske 1 hg mer än en Vapor Trail, och 6 hg mindre än The North Face Prophet, men är
påtagligt bättre (för mig) än bägge dessa, i de flesta avseenden. Jag har dock fått veta att om jag inte insåg att vikten är avgörande så är jag trångsynt eller inskränkt, eller hur det nu var.

Årstiden är ingen garant för smörväder. Har varit med med om snöstormar vid alla 4 årstiderna. Det enda som är säkert är att fjällvädret slår om snabbt.
Mina egna fjällturer har alltid varit med de lättaste tält jag har litat på. Hur litar man då på ett tält, ja håller det för provtältning hemma, vid kusten där det kan blåsa bra, då håller det nog i fjällen oxså.
Hitintills har inget väsentligt gått sönder för mig men visst har något tält behövt repareras och något har brunnit upp.....
I oväder har jag varit med om att 3/4 av tälten blåste sönder. Men vist val av tältplats spelar stor roll.
Tur är nog en lika väsentlig faktor som erfarenhet......
Inget tältmärke är absolut stormsäkert. Domtält kräver många markfästen för att inte bli ballonger.
När det blåser riktigt önskar alla som jag känner att de hade valt en mer skyddad tältplats och att de haft fler stormlinor att fästa.....öronproppar bör ingå i sovutrustningen.
Jag har brukat tarpar av olika slag i olika berg och det har gått bra för mig, men jag skulle inte rekommendera det till alla, i alla lägen. Jag har oxså gått i fjällen med bara yttertält och det har passat mig, men passar säkert inte för alla och alla situationer. Knott och markfukt måste man givetvis tackla först och främst.
Vintertid kan man ju gräva ner sitt tält och relativt enkelt skapa goda vindmurar, sommartid får man välja tältplats.
Ibland blåser det så att sömnen blir lidande, det är ju ingen skam om hus finns att söka ly och lä men framför allt få chansen att sova rejält någon natt och torka utrustningen.
Fjällvandring är ju ingen prestation utan rekreation, tänk på det. Att efter kämpat med blåst och fukt i flera dagar, komma under tak, torka sina pinaler och sova torrt och tryggt är njutning. Unna er det.
Sovsystemet, underlag, sovsäck, myggsäkring och tak ser jag som en vikt. Hur ser ni på det?
Prioriterar ni bovolym eller låg vikt?

Kompromiss med lågvikt och bovolym

Förra året var jag och min kompis och vandrade i Pyrenéerna i tre veckor. Vi använde Tarptent Cloudburst 2 som är tvåmannatält, enkelväggtält och klarar 3 säsonger enligt Tarptent. Minst två tillfällen tältade vi övert 2000 meter möh. Vi valde medvetet att ha CB2 som väger 1,1 kg i Pyrenéerna. Vi hade lätt packning också. Så kompromissen var att bära lätt och vara beredda på att gå långt tills vi hittade bra tältplats även på hög höjd. Hade vi haft tyngre tält, kanske vi hade varit mer bekväma att tälta på öppen plats. Det gick bra vid den turen trots det var kraftiga vindar på natten vid de två tillfällena.

Men ska jag vandra solo, då hade jag nog föredragit Akto för säkerhets skull. Säkerhet är viktig när man går solo tycker jag.

Msr Carbon reflex

Jag köpte mig ett carbon reflex 2 från MSR( tvåmannatält på 1,4 kg) på outsides utförsäljning. Har inte hunnit prova det än, är det någon som har erfarenhet av det eller liknande tält från msr?

//Erik

Jag köpte mig ett carbon reflex 2 från MSR( tvåmannatält på 1,4 kg) på outsides utförsäljning. Har inte hunnit prova det än, är det någon som har erfarenhet av det eller liknande tält från msr?

//Erik

Så nu borde du ha hunnit testa ditt tält hur var detta tält?
Har läst lite att tältet kan vara för klent uppbyggt men har inte fått någon som kan bekräfta detta.
är själv ute efter något tält i denna klass.

Jo, men flerperson tält går sällan att dela upp med mindre än att nån får bära lejonparten, viktfördelningen sker ju på andra sätt. Eller?

Sent, men förhoppningsvis relevant, svar:
Uppdelningen av själva tältet är såklart teoretisk. Men om en i sällskapet bär tältet kan någon annan bära annan gemensam utrustning. Gruppens totala packning brukar spridas ut på lämpligt sätt i sällskapet.
Är man mer egoistisk kvittar såklart tältets vikt så länge någon annan bär det. Slack-packing kallas det visst :)

Sent, men förhoppningsvis relevant, svar:
Uppdelningen av själva tältet är såklart teoretisk. Men om en i sällskapet bär tältet kan någon annan bära annan gemensam utrustning. Gruppens totala packning brukar spridas ut på lämpligt sätt i sällskapet.
Är man mer egoistisk kvittar såklart tältets vikt så länge någon annan bär det. Slack-packing kallas det visst :)

Vad som är lätt respektive tungt är nog väldigt subjektivt.

Jag tycker att ett Akto är lätt, men mitt Suolo är åt det tunga hållet. men inte så tungt att jag retar mig på vikten så det får ändå hänga med på sommarturerna. Om en snygg tjej slackpackar mig så vete tusan om jag skulle bry mig heller :).

...men så tycker jag ju också att en 15-16 kilo för en veckas fjällvandring är lätt ;)...

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
tsd lätt tält Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg