Den stora nyttan, eller rättare sagt nödvändigheten, för mig personligen uppstår när jag ska vara ute på några veckors ledlös och helt självförsörjande vandring. Jag skulle ju inte fixa att bära all maten, om jag inte ägnat lite tankemöda åt att göra den energieffektiv och bränslesnål. Och trots att jag nog är rätt duktig på det, så väger den ändå kring 6 kg för en två veckors tur.
Då vill jag ju inte att den övriga packningen ska väga så värst mycket heller - just nu ligger den kring 4-4,5 kg. Jag väger själv kring 55 kg, har risiga knän och vill helst inte bära mer än så, för då kan jag inte njuta lika mycket av att röra mig smidigt i den sortens mer tekniska trräng som jag gillar allra mest.
Jag råkar visserligen alltid resa/vandra med minimal packning, men det ligger ingen möda bakom det - jag är bara född sådan
. För en veckoslutstur i hemmaskogen skulle jag självklart inte bry mig ett dugg om någon medveten "lättpackning".
Hahaha, dags för självrannsakan. Jag ligger nog närmast slumturisten med tanke på mitt lutherska motstånd mot nyinköp. Och på hur jag luffat runt i hela Europa, stora delar av Nordafrika och Mellanöstern, iklädd skjorta, linnebyxor och jesus-sandaler, samt en sån där shoppnig-ryggsäck av nylon, som går att vika in i sin egen ficka 😇