Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tabellen och grafen är snodda härifrån, men jag har nu satt mig ner och räknat på detta, och den stämmer rätt bra.
Man kan i stort sett räkna med luftskiktets värmemotstånd (skikttjockleken dividerad med luftens värmekonduktivitet) plus lite övergångsmotstånd på in- resp. utsidan. Dunets närvaro sänker värmemotståndet försumbart, och tygets värmemotstånd kan vi också bortse från (och de tar ändå ut varandra).
Jag gjorde en sådan överslagsberäkning med antagandet att det ska råda 27 grader på insidan (balanstemp för de flesta människor) som ska hållas konstant med de 100 W värmeenergi som en människokropp i vila producerar i genomsnitt. Den gav värden på skikttjocklekar som ligger väldigt nära tabellens/grafens.
Har man fått ETT värde så är det bara att extrapolera - två gånger högre önskad temp-skillnad mellan inne och ute kommer att generera kravet på två gånger tjockare loft. Det stämmer ju också hyfsat med tabellens och grafens linjära samband.
Isolationkravet läste jag i en artikel att hudtemperatyren, enligt EAN 34 grader, med en tillförsel av 90W inte skall sänkas. Har du sett den artikeln Joanna?
Isolationkravet läste jag i en artikel att hudtemperatyren, enligt EAN 34 grader, med en tillförsel av 90W inte skall sänkas. Har du sett den artikeln Joanna?
Nej, vore intressant om du hade länken. 34 grader är mycket riktigt schablonvärdet för hudtemperaturen, men det blir mer chansartat att räkna u-värdet mellan hud och ryggsäckens utsida - det kan vara olika mycket "lös" inneluft i säcken, olika kläder på kroppen, olika sovställningar som ger olika stor exponerad hudyta, etc.
Det blir lite säkrare att utgå från snittvärdet 27 grader för inneluften och bara räkna u-värdet mellan den luften och "ytterluften"*.
Jag har ju gjort fler antaganden som jag borde ha nämnt. Utfallet påverkas såklart även av den omslutande sovsäcksytans storlek, och där har jag antagit ett genomsnitt på en dryg kvadratmeter mot uteluften, SAMT lagt till 0.9 kvadratmeter mot liggunderlag med samma krav på värmemotstånd. Det behöver ju också tillföras värme för att hålla konstansen.
För den som vill räkna själv blir den enkla formeln (som bara är krånglig att skriva tydligt här): d = ((A × ∆t / 100 ) – 0.17) × 0,026, där
d = önskat loft (OBS! i meter, om man använder de numeriska värdena i formeln)
A = omslutningsarean (jag har antagit 2 kvm)
∆t = temperaturskillnad ute - inne (jag har antagit 27 grader)
100 = människans genomsnittliga värmeproduktion i vila
0,17 = övergångsmotstånd på sovsäckens ut- och insida
0,026 = värmeledningsförmåga hos luft.
* Den termoneutrala zonen för en naken fastande människa ligger mellan ca +27–28 °C och +31–32 °C i vindstilla luft och skugga, men jag räknar med att man sover i ett tunt underställ för att få värden som är kompatibla med mätmetoden för EN-standard.
Listan är uppdaterad. Och det kliar lite i fingrarna att prova.
Tarp
Kan passa på att nämna att ju skrev till 2117 och frågade om Kolari-tarpens framtid, om det är en modell de har även på sikt. Det var några månader sedan men nu kom ett svar. Och som jag misstänkte är det en utgående modell. De ska ordna en ny tarp som är billigare, i enklare material. Jag poängterade vikten av rejäla linfästen, men jag misstänker att det inte spelar så stor roll vad jag tycker Får se vad de kommer med, och när.
Och jag misstänker att den här tråden är mer för gamla rävar som vill ge råd till nybörjare än till faktiska nybörjare. Finns säkert mycket matnyttigt här för nybörjare men om man inte redan är väldigt intresserad av utrustning för övernattning så läser man nog inte 420 inlägg.. Men kanske är ämnet värt en egen tråd.. hm..