lätt kök

Tack XXARGS för uttömmande svar. Det var ju så länge sedan nu så jag hade nog blandat bort mig i kemin...
Minns dock fortfarande tydligt bilderna på FAE-insatser i djungeln; det var som en mindre taktisk kärnladdning.
Blåste bort allting i explosionsområdet...

Jag håller med om att fotogen känns som det säkraste bränslet på många sätt. T-sprit använder jag alltmer sällan. En liten flaska följer iofs med eftersom jag fortfarande tycker det är bäst att förvärma med sprit. Ja, ja. Nu har vi ju kommit in på roligare ämnen. Minns ni som eventuellt är lite äldre än mig, att det ska ha funnits en "övningsmarkör" för taktiska kärnvapen i armén som var typ en skitstor mörsarladdning med bensin eller liknande? Har för mig att jag sett en sån i nån gammal SoldR Mtrl-motsvarighet.

När jag låg i flottan körde man en hink med vatten och brinnande diesel och så slänger man i ett knallskott. Blir ett fint svampmoln.

vi hade ett halvmetersrör med rejäl skvätt bensin i (tror jag det var) som man droppade ned ett knallskott i och det blev också en fin minityrsvamp av eld.

knallskotten är borta sedan många år och leksakssmällarna man använder nu lär knappast orka med en sådan sak...

pysen78:

Det jag är emot är att man betraktar gasol som 10 ggr farligare än andra alternativen och är uppskrämd av detta medans bensin/T-sprit ligger på 2 ggr farligare än fotogen - medan båda kanske hör hemma ungefär 5 ggr farligare än fotogenet - dvs. sänka rädslan för gasol men öka skärpan vid bensin/T-sprit användningen

Har för mig att det är etylenoxid med hjälpämnen för tändning i dessa, vilket _inte_ är samma sak som gasol. Har sett att det även baseras på olika alkoholer och olika eter i gel som man sedan spränger ut som liknande damm med klusterbomber - det dunstar från partiklarna och efter lämplig tid tänder man på eller autokatalytiskt tänder på sig själv vid tillräcklig utspädning/tid i luft) . processen är ganska likt en dammexplosion som allt för ofta har skett i industrin och militären har hämtat ideerna ifrån...

det svåra är att få en lagom spridning på enorma volymer på kort tid och använda ett bränsle med stor brännintervall och brinner snabbt i luft (vätgas är en sådan gas som tom. kan detonera av trycket från sin egen brännhastighet i tillräckligt stora volymer utblandad i luft - och den är förslagen som 'framtidens bränsle'

i patenthadlingarna på ämnesområdet FAE så används flourcarboner, metallpulver och massor av andra jäkligt ohälsosamma ämnen i bränsleblandningarna just för att få en säker tändning när det är lagom utspätt i luft... människan är jäkligt påhittig när det gäller hitta nya sätt att ta död på varandra...

Det man är ute efter är att det brinner snabbt samtidigt i många tusentals kubikmeter bränsleluftblandning så att man får en snabb och hård tryckvåg över väldigt stor yta på en gång som dövar och dödar, att det sedan brinner som fasen efteråt är en sekundär effekt.

...men man bränner inte bort virus och bakterier i en sådan 'bekämpning' - som många skräck och monsterfilmer vilseleder oss att tro - utan riktar enbart till högre stående djur och människor...

Att sätta en dynamitgubbe på en gasol/bensintankbil ger ingen FAE även om det blir en väldigt stor eldboll av det - där är det strålningshettan från eldbollen som ställer till med mest skada och inte tryckvågen som annars är syftet med FAE.

Inte utanpå en tunna med gasol eller bensin - man måste sänka ned det i mitten på tunnan.

Sen lagom stort - och framförallt ett riktigt höghastighest sprängämne som hinner kasta ut
allt runt om innan det antänds av big bang i mitten.

Spritt i en fin dimma som i cylindern på en bilmotor så antänds ångmolnet sen av ursprungs detonationen.

Det käkar luft från omgivninen.

Att peta ned en sketen kinapuff i en mugg kan inte jmf med en bra laddning i ett oljefat med bensin - det är ungefär som att slänga i en sockerbit i en kaffemugg.

Med en fet laddning så sprids soppa dimman ut så fort så det går inte att beskriva - sen tar det eld.

Den här beskrivna modellen är hur det antas fungera när Bicen sätter fyr på en själv.....
Om det är off topic så förlåt, men att tro att en engångständare är ett litet fjutt i sammanhanget hjälper föga när det går åt pipan. Vinterkläder till gashölje förhöjer effekten....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg