lätt kök

Yes!

OT: Varför förutsätta det? Jag kokar både frukost och lunchvattnet inne i tältet (världens effektivaste vindskydd, dessutom med 0-vikt!) på morgonen, och ser då förstås till att ta in tillräckligt med vatten redan kvällen innan så att det hinner ljumma till sig. Det tjänar man faktiskt en hel del på! Dessutom är det jäkligt bekvämt att kunna puttra igång koket och äta frukost innan man kravlar ur säcken!

Per
Exakt så gör jag också! Praktiskt, komfortabelt, viktbesparande och ekonomiskt!

OT: Varför förutsätta det? Jag kokar både frukost och lunchvattnet inne i tältet (världens effektivaste vindskydd, dessutom med 0-vikt!) på morgonen, och ser då förstås till att ta in tillräckligt med vatten redan kvällen innan så att det hinner ljumma till sig. Det tjänar man faktiskt en hel del på! Dessutom är det jäkligt bekvämt att kunna puttra igång koket och äta frukost innan man kravlar ur säcken!

Per

jag försökte väl bara få någon riktlinje, men det låter som en bra idee att planera bättre sina måltider. Låter mysigt med att kunna sitta i tältet och koka upp vatten till frukost. Vad använder du för tält? jag vet inte om jag skulle våga göra så i vilket tält som hälst?!

Gas är nog säkrare än vätskekök då det aldrig kan ligga och efterbrinna från någon utspilld och halvt uppsugen pöl av bränsle - utläckta gaser (ånga från bensin, T-prit och gasol) kan givetvis flamma till men är under så kort tid tills det är utbränt att det aldrig hinner värma upp något till brandtemperatur - ja, så länge det inte fylls på hela tiden med ny ånga från just utspillda pölen av bränsle som det gärna blir med bensin/heptan och T-sprit. -T-sprit är dessutom otäck då lågan ofta inte syns i dagsljus...

Rätt skött gasolkök (dvs inga trasiga o-ringar och lagom åtdraget på gasburken och inte luktar gas innan tändning) läcker i princip aldrig medans väske och förgasarkök har moment vid påfyllning och upptändning med risk för spill samt innan förgasarköket har blivit tillräckligt varm (för ivirig att släppa på bränsle) kan ge hög låga en kort stund och inte så lämpligt inne i tält - medans gas ger i princip aldrig hög låga.

Eldar man precis utanför tältöppningen och längre ut så kommer momentet med vindskydd in - vill man inte elda i tältet vid sämre och blåsigare väder så är fungerande vindskydd viktig då kökets verkningsgrad kan gå till nära noll om lågans värme hela tiden till stor en del blåser bort innan den träffar grytan. I det läget blir det lätt bekymmersamt med toppmonterade brännare utan bra fungerande vindskydd och i nöden improviserade dito som riskera att välta, ge baksug etc. och det går 3 ggr mer gas per uppkok än vid bra väder.

man får välja mellan lätta toppmonterade kök som blir besvärliga vid blåsigare väder eller tyngre och robustare kök med intergrerad vinskydd som fungerar över allt inne i tältet såväl ute i blåsten.

---

Att köra en provbränning och se hur många liter man kan koka upp på sitt kök för tex. 100 gram bränsle är bra - men prova också lite i fält och i blåst och se om och hur mycket det drar där - och också lite andra typer av rätter med stekning, kokning av pasta etc.mer 'jobbiga' rätter.

bra att ha lite i bakhuvudet är tex. '7 gram för uppkok av 0.5 liter vatten, 9 gram för kokning av pasta under lock och minimal låga under koktiden, 20 gram för en omgång pannkakor, 8 gram för stekning av en köttbit etc etc...

Man kan med en gasolkök ofta långkoka under lock med en pyttelåga på brännaren men med MF-kök så går det inte dra ned farten under en viss nivå (för att hålla förgasarslingan varm nog) och bränsleförbrukningen blir högre för samma typ av långkok etc.

långkok kan optimeras ytterligare med grytmysare etc. där det är tillämpligt

Låter mysigt med att kunna sitta i tältet och koka upp vatten till frukost. Vad använder du för tält? jag vet inte om jag skulle våga göra så i vilket tält som hälst?!

HB Akto eller Nallo. Det har väl diskuterats otaliga gånger, och egentligen är det enkla svaret Nej - så ska man inte göra! Förutom brandrisken finns ju risken för CO-förgiftning.
I praktiken tycker jag personligen det känns ok med stabilt gaskök i ett stabilt tält med rymlig absid, som går att ventilera ordentligt utan att lösa flärpar far omkring i vinden. Det känns oxå lite tryggare när man är ensam i tältet, och inte flera som vimsar omkring och kan välta omkull köket eller pilla in sovsäcken i lågan. Precis som Xxargs skriver är det mycket vådligare med andra typer av kök, som på olika sätt är mer oförutsägbara.

Per

Köper du ett Eta Express så får du i en 250 grams gastub, vindskydd, liten svamp och diskmedel och trasa inuti köket. 250 gram räcker läääänge.

Gasförbrukning med MicronStove..

Saxade från ett tidigare inlägg som jag hade här på sidan när vi diskuterade gasåtgången på lätta kök..
När jag lagar lunch/middag så värmer jag upp vattnet(under kokpunkt), lägger i maten och kokar med pytteliten låga för att inte bränna maten, lätt gjort i en titan-kastrull om man inte är försiktigt:)!

Det här mätte jag upp 2007...

Har använt mitt MicronStove under 7 dagar(2 halvdagar) i fjällen och jag/vi klarade oss på en M gas!(Vikt 370g, varav 220g gas..och 18 gram gas kvar).

Totalt har jag använt det 29 gånger, 4 frukostar(gröt), 4 luncher(nudlar), 3 middagar(frystorkat+snabbmakaroner)och 18 fika(kaffe-te-varma koppen-soppor). Lunchen och 8-10 fikastunder har tillagats "ute", resten i tältets absid!

Gasåtgången har varit 202g gas fördelat vid 29 tillfällen, 202/29= ca 7g/2(pers)= ca 3,5g gas/pp vilket ger en dygnsförbrukning på ca 17g gas pp!

Resterande måltider, 1 frukost, 1 lunch, 2 middag har tillagats i stuga!

Klart bränslesnål tycker jag!
//A

Gas är nog säkrare än vätskekök då det aldrig kan ligga och efterbrinna från någon utspilld och halvt uppsugen pöl av bränsle - utläckta gaser (ånga från bensin, T-prit och gasol) kan givetvis flamma till men är under så kort tid tills det är utbränt att det aldrig hinner värma upp något till brandtemperatur - ja, så länge det inte fylls på hela tiden med ny ånga från just utspillda pölen av bränsle som det gärna blir med bensin/heptan och T-sprit. -T-sprit är dessutom otäck då lågan ofta inte syns i dagsljus...

Rätt skött gasolkök (dvs inga trasiga o-ringar och lagom åtdraget på gasburken och inte luktar gas innan tändning) läcker i princip aldrig medans väske och förgasarkök har moment vid påfyllning och upptändning med risk för spill samt innan förgasarköket har blivit tillräckligt varm (för ivirig att släppa på bränsle) kan ge hög låga en kort stund och inte så lämpligt inne i tält - medans gas ger i princip aldrig hög låga...

Har svårt att se att gaskök skulle vara så mycket säkrare än bensin eller spritkök.

Efter 15 år som scoutledare (många oerfarna användare) har jag aldrig varit med om nåt tillbud med trangiakök. Om man: 1) Inte fyller brännaren när den sitter i vindskyddet. 2) Använder säkerhetsflaska, måste man nog vara rejält berusad för att det ska bli farligt.

Rätt skött bensinkök (dvs inga trasiga o-ringar och lagom åtdraget och inte läcker bensin innan tändning) läcker i princip aldrig medans gasolkök oftast inte är konstruerade för att kunna underhållas på ett fältmässigt sätt och är därmed sämre underhållna och sålunda osäkrare.

Fotnot: Det jag egentligen vill ha sagt är att det är ganska löjligt att argumentera för att ena köket är farligare än det andra. Underhåll och handhavande är betydligt viktigare än valet av kök. Eller som Wilmer-X uttryckte det: "I handen på en apa kan allting ta fyr"

Jag vill gärna laga mat i absiden och det är väl inget man gör med ett bensinkök? Jag har sett flera decimeters lågor vid uppstart ibland. När jag är ut har vi i regel ett kök var så man sitter inte i sjön om en gasflaska eller brännare falerar (fast det har aldrig hänt).

Har svårt att se att gaskök skulle vara så mycket säkrare än bensin eller spritkök.

Jag vill gärna laga mat i absiden och det är väl inget man gör med ett bensinkök? Jag har sett flera decimeters lågor vid uppstart ibland. När jag är ut har vi i regel ett kök var så man sitter inte i sjön om en gasflaska eller brännare falerar (fast det har aldrig hänt).

Jag tvekar inte att tända mitt bensinkök i absiden, men visst måste man ha koll på vad man gör och vara van vid köket. Det enda kök som har varit i närheten av att spoliera en vandring för mig var ett nytt gaskök... Därmed inte sagt att jag inte skulle lita på ett gaskök igen. Anledningen till att jag har valt bort gaskök är väl främst för att slippa halvtomma gasflaskor. En fråga om tycke och smak helt enkelt.

Det där med slattar kan jag hålla med om helt klart. Ett plus är dock att det är så jäkla snabbt och tyst i jämförelse med några kök jag sett live och på Youtube. Jag värmer kaffe/te-vatten på 1-2 minuter inklusive start av köket som går på ett knäpp med piezotändaren.

Jag tvekar inte att tända mitt bensinkök i absiden, men visst måste man ha koll på vad man gör och vara van vid köket. Det enda kök som har varit i närheten av att spoliera en vandring för mig var ett nytt gaskök... Därmed inte sagt att jag inte skulle lita på ett gaskök igen. Anledningen till att jag har valt bort gaskök är väl främst för att slippa halvtomma gasflaskor. En fråga om tycke och smak helt enkelt.

Det jag egentligen vill ha sagt är att det är ganska löjligt att argumentera för att ena köket är farligare än det andra.

Jag tycker inte det är det minsta "löjligt", det är en form av riskmedvetenhet som bygger på kunskap och erfarenhet. Självklart kan man både använda bensinkök säkert i tält och lyckas elda upp ett militärtält med ett värmeljus men det är lixom inte poängen - det är knappast fel att fundera kring vilken utrustning som kan ge de säkraste förutsättningarna om man nu vill köra sitt kök i absiden. Men du har naturligtvis helt rätt i att man måste veta hur man använder sina prylar oxå, oavsett vilka de är.

Per

Jag tycker inte det är det minsta "löjligt", det är en form av riskmedvetenhet som bygger på kunskap och erfarenhet. Självklart kan man både använda bensinkök säkert i tält och lyckas elda upp ett militärtält med ett värmeljus men det är lixom inte poängen - det är knappast fel att fundera kring vilken utrustning som kan ge de säkraste förutsättningarna om man nu vill köra sitt kök i absiden. Men du har naturligtvis helt rätt i att man måste veta hur man använder sina prylar oxå, oavsett vilka de är.

Per

"Löjligt" var kanske fel ord. Det jag menar är att fokusera på vilken typ av kök som är farligast blir lite som att "sila mygg och svälja kameler". Min åsikt är att valet av kökstyp i princip aldrig är orsaken till olyckan. Underhåll och handhavande är däremot det som gör den stora skillnaden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg