lätt kök

"Löjligt" var kanske fel ord. Det jag menar är att fokusera på vilken typ av kök som är farligast blir lite som att "sila mygg och svälja kameler". Min åsikt är att valet av kökstyp i princip aldrig är orsaken till olyckan. Underhåll och handhavande är däremot det som gör den stora skillnaden.

Medvetenhet kanske är mer rätt.

Med ett toppmonterat gaskök ska det mycket till för att det ska knasa.

1, Skruva ihop brännare och gasbehållare.

2, Ställ ner det med brännaren uppåt.

3, Skruva reglaget lite moturs.

4, Tänd.

Varken förvärmning, slangkopplingar, pumpande eller särskilt underhåll krävs, gas lämnar inga rester som behöver nålas bort.

peter

Stämmer. Jag har aldrig underhållit någon av mina gasbrännare. Det enda jag kan tänka mig är idé att byta är O-ringen efter några år. Min 8-9 år gamla brännare har jag inte bytt på än. Sen har gas sina nackdelar med att hitta bränsle på konstiga ställen i världen och att man får en del halvtomma flaskor.

...Varken förvärmning, slangkopplingar, pumpande eller särskilt underhåll krävs, gas lämnar inga rester som behöver nålas bort...

peter

Stämmer. Jag har aldrig underhållit någon av mina gasbrännare. Det enda jag kan tänka mig är idé att byta är O-ringen efter några år. Min 8-9 år gamla brännare har jag inte bytt på än. Sen har gas sina nackdelar med att hitta bränsle på konstiga ställen i världen och att man får en del halvtomma flaskor.

Du behöver fler fiskedagar, de halvfulla är skitbra när man sticker ut över dan. Min gamla brännare körde jag över 10 år utan att göra ett piss på, bytte för att den kapades och sen så saknade den ändå piezo. Och mitt Primus Micron blev gängpaj av att ligga nedpackad och undanstoppad...mysko!? Så nu står jag med en stor och tung sak som är alltför generande att nämna vid namn.

peter

De går åt på kortare turer så de används upp. Jag provkörde en flaska som jag tyckte var i princip slut i hemmets lugna vrå på sådan låga jag brukar laga mat på. Den tutade på i hela 40 minuter :) Fast man vill ju inte riskera att bli utan gas på en längre tur och då får det kosta 120 för två nya flaskor.

Du behöver fler fiskedagar, de halvfulla är skitbra när man sticker ut över dan. Min gamla brännare körde jag över 10 år utan att göra ett piss på, bytte för att den kapades och sen så saknade den ändå piezo. Och mitt Primus Micron blev gängpaj av att ligga nedpackad och undanstoppad...mysko!? Så nu står jag med en stor och tung sak som är alltför generande att nämna vid namn.

peter

Medvetenhet kanske är mer rätt.

Med ett toppmonterat gaskök ska det mycket till för att det ska knasa.

1, Skruva ihop brännare och gasbehållare.

2, Ställ ner det med brännaren uppåt.

3, Skruva reglaget lite moturs.

4, Tänd.

Varken förvärmning, slangkopplingar, pumpande eller särskilt underhåll krävs, gas lämnar inga rester som behöver nålas bort.

peter

Det du omedvetet beskriver är väl just det som jag kan se som den eventuella faran med gaskök: -Användaren har inte en tanke på att underhålla köket utan litar blint på att det inte kan hända nåt... Mot flaskan sitter det en gummitätning som åldras och blir hård och så småningom spricker. Vid gasreglaget sitter ytterliggare en tätning runt spindeln samt en konventil. I köket finns både filter (som kan sätta igen) och munstycke som oxå kan sätta igen. De flesta spindelkök har dessutom slangkoppling och en slang som åldras och kan spricka. Dvs ungefär lika mycket som kan strula som i ett bensinkök. Skillnaden ligger i att de flesta användare av gaskök saknar riskmedvetenhet och har inte en tanke på att regelbundet inspektera köket så att allt är friskt. Inte heller vet gasköksanvändaren hur man skruvar isär köket, vilket ofta inte går att göra under fältmässiga former med ett gaskök. Visst behöver ett gaskök oftast inte lika regelbundet underhåll som ett bensinkök, men det finns därmed oxå en extra fara med att många tror att det är underhållsfritt. (Det är det inte.) Det enda underhållsfria kök jag har sett är ett trangia spritkök.

Observera att jag inte säger att gaskök är farligare än andra kök. Men snacket om att det skulle vara avsevärt mycket säkrare köper jag inte.

Vad är vad?

Emellanåt eldar några tält. Minsta gemensamma nämnare är öppen eld. Inte vilket kök är det?
Jämför med vad MDR Falkner sa om trauman i krig, det spelar ingen roll vad som åstakomit det, laga är uppgiften!
Så fort man har öppen eld, värmeljus, esbit-bensinkök föreligger öppen låga och det är den man skall passa upp med.

Emellanåt eldar några tält. Minsta gemensamma nämnare är öppen eld. Inte vilket kök är det?
Jämför med vad MDR Falkner sa om trauman i krig, det spelar ingen roll vad som åstakomit det, laga är uppgiften!
Så fort man har öppen eld, värmeljus, esbit-bensinkök föreligger öppen låga och det är den man skall passa upp med.

Faulkner är en pajas, i Sverige måste nån alltid bli med monster-epitetet. Vi är ett folk som lever på skuld...

TACK, M. Luther.

peter

Det där var väl en rätt extrem generalisering plus att en tätning kan man tillverka av gladpack, tejp eller skära av en gummiflärp från en ryggsäck e.dyl., om man är normalhändig och påhittig (alla är inte det, även såna som kör bensinkök). Då jag är ute har jag egen brännare plus två flaskor. En kompis har samma setup fast Trangia med gastillsats. Den tredje har bensinkök. Det ska mycket till innan vi inte kan laga mat på nåt av köken. Vi brukar också elda fast mest för värme och mysfaktorn. Jag har faktiskt inte hört nån vars kök inte fungerat, oavsett gas eller bensin.

Jag har inte varit ut på flerdagarsturer med tjejen än men då blir det två brännare och två flaskor. Tjorvar det ändå så får man äta kall REAL alternativt försöka göra upp eld. Är man ute med flera dagars vandring hem så bör man kanske tänka till en extra gång.

Allmän fråga:
Finns det någon som läser här vars eget eller bekants gaskök har falerat och vad var felet?

Skillnaden ligger i att de flesta användare av gaskök saknar riskmedvetenhet och har inte en tanke på att regelbundet inspektera köket så att allt är friskt. Inte heller vet gasköksanvändaren hur man skruvar isär köket, vilket ofta inte går att göra under fältmässiga former med ett gaskök.

Allmän fråga:
Finns det någon som läser här vars eget eller bekants gaskök har falerat och vad var felet?

Jag hade inte tänkt blanda mig i det här eftersom jag har för liten erfarenhet av bensinkök av nyare modell. Jag har mer erfarenhet av spritkök och gaskök, samt äldre bensin och fotogenkök. Frågan ovan var liksom lite för provocerande för att låta bli..

Som svar på frågan.
Jag har haft gaskök som:

Släppt ut kraftigt med gas i min ryggsäck. (egentligen inte köket utan ventilen i tuben som inte slöt tätt). Typiskt farligt. Jag ser framför att en eller ett par elektrostatiska gnistor förvandlat mig till den första användaren av ett jetpac av fabrikatet berghaus.

Vält omkull och sprutat galet långa lågor eftersom gasen sprutat ut i vätskeform. Lyckligtvis utomhus och inte i absiden.

Fått munstycket igensatt efter överkok. Inte en säkerhetsrisk, men jävligt bökigt, och särskilt eftersom munstycket satt inuti en störig ring med hål i, och brännaren inte gick att ta isär utan vettiga verktyg, och alltså inte gått att rensa ens om jag haft en nål, vilket jag inte hade. Löste sig med en massa knackande och brännande med en jettändare utifrån som till slut torkade bort skiten ur munstycket så pass att det gick att skaka ur det ur munstycket. Dock brann det skitsunkigt efter detta, eftersom det också satt skit i "flamspridarmojängen" som ju inte går att ta isär. Köket är nu kasserat fast av andra anledningar.

Exemplen ovan plus lätt upptänkta andra scenarion, där pyssliga gasanvändare försöker vinterköra genom att värma tuben på olika sätt eller nått annat lika tramsigt, leder mig till att säga:

Gas är INTE något "säkraste alternativ" bland bränslen. Bekvämast sommartid möjligtvis, men inte säkrast.

Att säga att problem är möjliga att undvika/avhjälpa hör inte riktigt till diskussionen, och kom igen, pyssla till en o-ring av gladpack är väl lite väl mcgyver-överkurs för den genomsnittlige camparen, och vad händer om den smälter eller löses upp av gasen? Och att säga att det funkar bra/säkert för att man sjäv har klarat sig är lika smart som att säga att det alltid är säkert i trafiken för att man själv aldrig varit i en olycka.

Säkerhet handlar om:

Känn utrustningen. Känn dig själv. Känn till riskerna. Campar man själv kan man lägga till: Känn dina vänner, eftersom deras förutseende och förmåga att inte typ sparka omkull ditt kök av misstag spelar större roll än vliken sorts kök du använder.

Den genomsnittlige camparen kör nog inte bensinkök tror jag. Det är troligen såna som jag som redan haft original-Trangia och/eller gas och funderar på att laga mat på vintern, är lite prylgalna eller kanske ska iväg på nån expedition.

Grejen var väl att det är väldigt få saker som kan paja eller strula med en gasbrännare. Jag är själv inte orolig för explosion eller brand när jag är ute med mina prylar. Jag tar det bara normalt varligt och använder fotstöd eller fäster i marken med tältpinnar och slår av när jag kokat upp. Vad gäller den väldigt hypotetiska O-ringen, som jag aldrig behövt byta på mitt gamla kök: det blir inte varmt vid kopplingen mot gasflaskan.

PS.
Var tusan spårade det ur med säkerhet egentligen? Originalpostaren frågade ju "någon som har erfarenhet av etapacklite, primus lätta kök?". Jag har EtaExpress som är i samma serie och kände mig kvalificerad att svara.

pyssla till en o-ring av gladpack är väl lite väl mcgyver-överkurs för den genomsnittlige camparen, och vad händer om den smälter eller löses upp av gasen? Och att säga att det funkar bra/säkert för att man sjäv har klarat sig är lika smart som att säga att det alltid är säkert i trafiken för att man själv aldrig varit i en olycka.

...jag får väl sälla mig till den prylgalna kategorin då! :)

tråden spårade ur ungefär så här:

Trådstartare: -Är det någon som vet "A"?

Utsidanmedlem1: -Du ställer fel fråga. Det du borde fråga är "B", och då är svaret "C"

Utsidanmedlem2: -LOL! "C" är lika omodernt som pudrade peruker, och skitkass på alla sätt. Mitt alternativ "D" är istället alldeles utomordentligt!

Att spåra ur trådar är väl en dygd här på utsidan, och kan jag tycka helt i sin ordning när nån slags vettigt svar redan har givits till till trådstartaren. Vet inte om det har hänt i det här fallet men ändå. Det får ju arbetsdagen att gå...

Pax vobiscum

...jag får väl sälla mig till den prylgalna kategorin då! :)

tråden spårade ur ungefär så här:

Trådstartare: -Är det någon som vet "A"?

Utsidanmedlem1: -Du ställer fel fråga. Det du borde fråga är "B", och då är svaret "C"

Utsidanmedlem2: -LOL! "C" är lika omodernt som pudrade peruker, och skitkass på alla sätt. Mitt alternativ "D" är istället alldeles utomordentligt!

Att spåra ur trådar är väl en dygd här på utsidan, och kan jag tycka helt i sin ordning när nån slags vettigt svar redan har givits till till trådstartaren. Vet inte om det har hänt i det här fallet men ändå. Det får ju arbetsdagen att gå...

He-he! där slog du huvet på spiken! Fast kul och intressant urspårning var det (skrattar än)

/Lars (som funderar på att återfylla 100-gramsbehållaren med ren propan...)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg