Ta ett par skor. Lägg vänsterskon i en behållare med valfri olja ett par dagar. Ta upp. Jämför styvhet. Det kommer inte vara någon skillnad. Det finns en enda jäkla utbildad handskomakare kvar i Sverige (inte riktigt korrekt då han håller kurser, så han överför viss kompetens, jag har gått kurs hos honom, sen finns det en engelsk tjomme som är duktig på läderstövlar oxå men men) och han sa att det var det dummaste han hört när jag frågade om detta när jag gick kurs hos honom. Men vidare, dissekera gärna valfritt läderskodon så kommer du hitta tåkappa och hälkappa mellan ytterläder och foder, det krävs liksom inte så mkt intelligens (räcker rentav med amygdala) för att inse absurditeten i påståendet. Tar man dessutom med moderna vandringskängor med massa syntetmaterial och kallskum så blir det ännu dummare.
I övrigt har jag sytt en jäkla massa lokselar, ett par westernsadlar, och osunt mkt andra läderattiraljer och det ni säger stämmer helt enkelt inte. Faktum är att plattläder för seldon kan fås i en "överfettad"-kvalitet, dvs det mättas och övermättas med fett hos curriers:na (sista steget på garveriet) och det är inte sladdrigare än vanligt läder i samma tjocklek.
Räcker att du försöker hitta belägg för vaxmyten på andra språk än svenska. Det är bara rena dumheter.