Lädersmörjning

Jag körde utifrån med hårtork och Sno-Seal-vax häromdagen, men tänker nu att förvärma kängorna inifrån med skotorken en stund inte heller vore någon dum idé.
Har en sån här "snorkel-tork": Skotork

Jag körde utifrån med hårtork och Sno-Seal-vax häromdagen, men tänker nu att förvärma kängorna inifrån med skotorken en stund inte heller vore någon dum idé.
Har en sån här "snorkel-tork": Skotork
Ja dom är riktigt bra och torkar effektivt. Vi hade också en sån tills ett av våra barnbarn vred sönder knappen. Otroligt att en 3 åring kan ta sönder ett sånt vred med bara händerna. Usel kvalitet vill jag påstå att det var.

Jag fick ett råd från en norrman för 25 år sedan när mina kängor inte höll tätt och hans var perfekta
" Smörj in tunt på rengjorda våta läderkängor och låt dom sedan torka. Upprepa detta sex gånger.
Upprepa regelbundet beroende på hur mycket du använder dom"

Mina kängor blev täta, mjuka, torra och till stor glädje

Ja dom är riktigt bra och torkar effektivt. Vi hade också en sån tills ett av våra barnbarn vred sönder knappen. Otroligt att en 3 åring kan ta sönder ett sånt vred med bara händerna. Usel kvalitet vill jag påstå att det var.
Jag har bara på-/avknapp på min, inte exakt den som jag länkade till utan en äldre/enklare modell, inget temperaturreglage eller timer, den har gjort jobbet i väl över 15 år nu.

Ska testa att värma kängorna och vaxa ett varv till, sen är det nog tillräckligt för en period. Behövs verkligen i Göteborgsskogarna nu, väldigt blött och kladdigt.

Tänk på om du vill mjuka upp lädret i kängorna eller om du vill behålla lite mer stadga. Olja smörjor mjukar upp olika mycket. Vax-baserade mjukar upp mindre.

/Patrik
Bullshit. Stadga kommer av strukturer inte av läder. I kängor har man nogrannt skärflade förstärkningar över häl och tår. Idiotin att läderskodon skulle tappa styrsel av fett är en utsidan-myt som inte har något med verkligheten att göra.

För att återfetta läder är 90% njurtalg av får och 10% klövledsolja från nöt det bästa jag testat (tips från gammal seldonsmakare, det testades fram på ett forskningsinstitut som drevs av läderindustrierna i Walsall som var epicentrum för brittiska lädernäringen). Egentligen behövs inte oljan, oljor orsakar oxidering i läder men kan öka inträngningen i lädret pga minskad viskositet, så det på så vis blir värt det. Men talgblandningen går inte att putsa upp, och damm, silt o stöv fastnar lätt i det. Så man får avsluta med ett vaxfett för att kunna putsa upp det. 2/3 talg och 1/3 vax går lätt att putsa upp och då slipper man lösningsmedel och skit som finns i skovax. Det funkar mycket bra på alla lädervaror, från dyra handgjorda sadlar, seldon, väskor och vidare till skor, kängor, bälten, handskar. Men det mörkar naturfärgat läder. Vill man ha svärta i kan man riva lite bensvart eller annat svart pigment i olja eller smält talg och blanda i vaxfettsblandningen.

Njurtalg kan man köpa på claessons trätjära eller tigga till sig av någon som har får och slaktar själv. Klövledsolja finns i välsorterade hästsportsbutiker under namnet neats foot oil (obs, kolla innehållet, ibland ister iblandat!). Slöjddetaljer har karnubavax och bivax, men bivax kan man hitta lite varstans, t.ex hos närmsta biodlare.

"Minkolja" är mest ister för övrigt. I alla fall de fabrikat jag kollat på. Inget silikon men ändå. Produkter som skryter om lanolin kan man skippa, ullvaxet lanolin är väldigt vattenlösligt och tillför inget till ett lädet. Njurtalg från får återfettar bäst och härsknar inte samt är luktfritt.

Bullshit. Stadga kommer av strukturer inte av läder. I kängor har man nogrannt skärflade förstärkningar över häl och tår. Idiotin att läderskodon skulle tappa styrsel av fett är en utsidan-myt som inte har något med verkligheten att göra.

För att återfetta läder är 90% njurtalg av får och 10% klövledsolja från nöt det bästa jag testat (tips från gammal seldonsmakare, det testades fram på ett forskningsinstitut som drevs av läderindustrierna i Walsall som var epicentrum för brittiska lädernäringen). Egentligen behövs inte oljan, oljor orsakar oxidering i läder men kan öka inträngningen i lädret pga minskad viskositet, så det på så vis blir värt det. Men talgblandningen går inte att putsa upp, och damm, silt o stöv fastnar lätt i det. Så man får avsluta med ett vaxfett för att kunna putsa upp det. 2/3 talg och 1/3 vax går lätt att putsa upp och då slipper man lösningsmedel och skit som finns i skovax. Det funkar mycket bra på alla lädervaror, från dyra handgjorda sadlar, seldon, väskor och vidare till skor, kängor, bälten, handskar. Men det mörkar naturfärgat läder. Vill man ha svärta i kan man riva lite bensvart eller annat svart pigment i olja eller smält talg och blanda i vaxfettsblandningen.

Njurtalg kan man köpa på claessons trätjära eller tigga till sig av någon som har får och slaktar själv. Klövledsolja finns i välsorterade hästsportsbutiker under namnet neats foot oil (obs, kolla innehållet, ibland ister iblandat!). Slöjddetaljer har karnubavax och bivax, men bivax kan man hitta lite varstans, t.ex hos närmsta biodlare.

"Minkolja" är mest ister för övrigt. I alla fall de fabrikat jag kollat på. Inget silikon men ändå. Produkter som skryter om lanolin kan man skippa, ullvaxet lanolin är väldigt vattenlösligt och tillför inget till ett lädet. Njurtalg från får återfettar bäst och härsknar inte samt är luktfritt.
Kängtillverkaren Lundhags skriver så här:
"
Både läderfett och vax skyddar våra kängors läder från fukt och yttre påverkan, vilket gör att de håller länge. De återupplivar och mjukar upp lädret samtidigt som de få en fin patina och blir bekväma.

Läderfett

Vårt fett är tillverkat enligt ett traditionellt jämtländskt recept med en behaglig tjärdoft som tränger in djupt i lädret. Fettet gör lädret mjukare och vattenresistent samt återupplivar och gör det slitstarkt.
Tillverkat enligt ett familjerecept av naturliga ingredienser:

• Fett: Härstammar från animaliskt fett. Skyddar och återupplivar lädret.
  • Tjära: Från träd, ger hållbarhet och skyddar mot röta. Samt doftar gott.
  • Linolja: För vattenavvisning.
  • Bivax: Skapar en barriär mot yttre påverkan och ger lädret glans.

Lädervax

Ger liknande skydd men tränger inte in lika djupt som fett, vilket gör att lädret blir mindre mjukt och känns styvare.
Ingredienser:

• Carnaubavax: Ger lädret glans och vattenavvisning.
  • Jojobaolja: Kommer från frön av jojobaplantan, ger slitstyrka och temperaturbeständighet. Tränger in och konserverar lädret.
  • Ullfett (lanolin): Kommer från får, används för dess vattentätande egenskaper och skyddar lädret.
  • Bivax: Skapar en barriär mot miljöpåverkan och ger lädret glans."
på denna sidan:

Ni verkar inte vara helt överens ang vax och lanolin.

Jag ser också en skilland på sadlar och remar versus skor och det handlar om att ventilera. "Andas" är en aktiv handling men jag mernar att läderskor gärna får släppa ut svett, men en sadelrem behöver inte ventilera på samma sätt.

/Patrik

Det är inte bara en Utsidanmyt utan nämns även på andra ställen. Om du vill övertyga om att fett inte mjukar upp lädret så att det tappar stadga underlättar det att bifoga länk/länkar som styrker påståendet.

Det är inte bara en Utsidanmyt utan nämns även på andra ställen. Om du vill övertyga om att fett inte mjukar upp lädret så att det tappar stadga underlättar det att bifoga länk/länkar som styrker påståendet.
Ta ett par skor. Lägg vänsterskon i en behållare med valfri olja ett par dagar. Ta upp. Jämför styvhet. Det kommer inte vara någon skillnad. Det finns en enda jäkla utbildad handskomakare kvar i Sverige (inte riktigt korrekt då han håller kurser, så han överför viss kompetens, jag har gått kurs hos honom, sen finns det en engelsk tjomme som är duktig på läderstövlar oxå men men) och han sa att det var det dummaste han hört när jag frågade om detta när jag gick kurs hos honom. Men vidare, dissekera gärna valfritt läderskodon så kommer du hitta tåkappa och hälkappa mellan ytterläder och foder, det krävs liksom inte så mkt intelligens (räcker rentav med amygdala) för att inse absurditeten i påståendet. Tar man dessutom med moderna vandringskängor med massa syntetmaterial och kallskum så blir det ännu dummare.

I övrigt har jag sytt en jäkla massa lokselar, ett par westernsadlar, och osunt mkt andra läderattiraljer och det ni säger stämmer helt enkelt inte. Faktum är att plattläder för seldon kan fås i en "överfettad"-kvalitet, dvs det mättas och övermättas med fett hos curriers:na (sista steget på garveriet) och det är inte sladdrigare än vanligt läder i samma tjocklek.

Räcker att du försöker hitta belägg för vaxmyten på andra språk än svenska. Det är bara rena dumheter.

Kängtillverkaren Lundhags skriver så här:
"
Både läderfett och vax skyddar våra kängors läder från fukt och yttre påverkan, vilket gör att de håller länge. De återupplivar och mjukar upp lädret samtidigt som de få en fin patina och blir bekväma.

Läderfett

Vårt fett är tillverkat enligt ett traditionellt jämtländskt recept med en behaglig tjärdoft som tränger in djupt i lädret. Fettet gör lädret mjukare och vattenresistent samt återupplivar och gör det slitstarkt.
Tillverkat enligt ett familjerecept av naturliga ingredienser:

• Fett: Härstammar från animaliskt fett. Skyddar och återupplivar lädret.
  • Tjära: Från träd, ger hållbarhet och skyddar mot röta. Samt doftar gott.
  • Linolja: För vattenavvisning.
  • Bivax: Skapar en barriär mot yttre påverkan och ger lädret glans.

Lädervax

Ger liknande skydd men tränger inte in lika djupt som fett, vilket gör att lädret blir mindre mjukt och känns styvare.
Ingredienser:

• Carnaubavax: Ger lädret glans och vattenavvisning.
  • Jojobaolja: Kommer från frön av jojobaplantan, ger slitstyrka och temperaturbeständighet. Tränger in och konserverar lädret.
  • Ullfett (lanolin): Kommer från får, används för dess vattentätande egenskaper och skyddar lädret.
  • Bivax: Skapar en barriär mot miljöpåverkan och ger lädret glans."
på denna sidan:

Ni verkar inte vara helt överens ang vax och lanolin.

Jag ser också en skilland på sadlar och remar versus skor och det handlar om att ventilera. "Andas" är en aktiv handling men jag mernar att läderskor gärna får släppa ut svett, men en sadelrem behöver inte ventilera på samma sätt.

/Patrik
Du får välja, antingen ånggenomsläpplighet eller vattentäthet. I läder kan du inte ha båda. Därför använder jag inte fett på mina vinterkängor (typ skoterkängor för lägre än -10).

Tjära är ännu en sån där idiotingrediens som kanske tilltalar en uttråkad urban medelklass men det tillför fanimig ingenting. Rötskydd på läderartiklar? Då har man gjort/tänkt jäkligt fel från början och bör inte betros med något gjort av läder.

Linolja ska man absolut inte ha på läder. Idioti.

Tycker inte lundhags har så hög trovärdighet. Det var längesen de gjorde något bra. Deras skor har ju bara blivit sämre och sämre.

Senast ändrad:
Där smör smälter brinner läder. Lundhags läderfett och neutral skokräm Kiwi Parade Gloss.
Parade gloss är strikt uttorkande på läder pga högt lösningsmedelsinnehåll. Ja, det är bra om man ska göra högvakt och skattebetalarna pröjsar läderpersedlarna men om man vill att sakerna ska hålla så är det inte bra.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg