Läckande gaskartusch - någon?

Det är i så fall ett _mycket_ ovanligt fel om det läcker efter sargen/kanten på 'A', där brukar det vara ordentligt pressat och tätt.

Är det läcka där så är det inte mycket man kan göra mer än bara och låta behållaren förbli utomhus och långt ifrån alla öppna lågor tills den är helt tom. eller med vilje skruva på en toppmonterad kök (utan tändare påmonterad) , öppna kran men _ej_ tända köket, utan låt gasen bara pysa, bara för att tuben skall tappas ur och bli tom snabbare, detta förstås utomhus och helst med lite vind samtidigt.

(genom att använda köket som utblandare med luft och sedan blandas ut med mer luft i toppen av brännaren helt naturligt av vinddraget så blir det inga stråk eller öar med brännbar gas en bit ifrån köket då gasen redan innan är utspädd med för mycket luft för att kunna brinna)

Man skall heller inte (försöka) använda tuben till köket genom att elda med köket om den läcker där efter sargen då man kan få låga att flamma upp runt tuben som inte går att stänga av och det blir snabbt farlig situation

I flest fall när folk klagar på läckage så är det mellan 'D' och 'C' i tidigare refererade Lindes produktblad och det bildas bubblor i hålet på 'A' om man kladdar för lite såpvatten/saliv
Det var en bra idé. Skruvade på köket och nu har all gas pyst ut. Tack för tipset! :)

Och tämligen nördig artikel om man ens funderar på att elda med kök inne i tält, eller vid högre höjd (typ från 3000 meter och uppåt), att få på sig vindrag av köksavgaser och matos från egna eller andras kök i närheten kan vara fatalt för den vidare klättringen uppåt...

http://zenstoves.net/COHazard.htm

Det handlar alltså om kolmonoxid-förgiftning och skall man följa alla länkar denna i sin tur hänvisar till så har man läsning för en bra tid framöver...
Tack för den länken, det var en himla tur att jag läste (nästan hela;)) den artikeln. Jag har nämligen köpt ett nytt kök (Soto windmaster) som man kan använda utan vindskydd. (Eftersom jag blev less på vindskyddet). Fast om man skruvar ner lågan så mycket det går, nästan, då kan den blåsas ut. Så jag funderade på att sitta i tältet och steka pannkakor istället, vilket hade varit helt galet, förstår jag nu. Det är tydligen extra farligt med gaskök som har kort avstånd mellan brännare och kastrull och att dessutom köra det på sjudningsläge.

Och tämligen nördig artikel om man ens funderar på att elda med kök inne i tält, eller vid högre höjd (typ från 3000 meter och uppåt), att få på sig vindrag av köksavgaser och matos från egna eller andras kök i närheten kan vara fatalt för den vidare klättringen uppåt...

http://zenstoves.net/COHazard.htm

Det handlar alltså om kolmonoxid-förgiftning och skall man följa alla länkar denna i sin tur hänvisar till så har man läsning för en bra tid framöver...

Det var något av det mest obehagliga jag läst i år. Jag ska tänka en extra gång innan jag tar med gasollyktan in i tältet framöver.

Man förbättrar läget mycket om man kan höja grytans/pannans höjd med bara 2 cm mot fabrikshöjd, och flera vet säkert redan vad jag tycker om kylflänsade grytor i avseende CO - har man läst och förstått förbränningsmekansimen och noterat att CO -> CO2 förbränningen inte sker förrän vid och över 1000 grader C i lågmanteln, så behöver man inte så mycket fantasi för att förstå att en kall kylfläns mitt i lågan som en kylflänsad gryta får hela den processen att tvärstoppa med stora CO utsläpp som följd.

Med andra ord sådana kök och grytor används bara utomhus och välventilerat!!

Somliga har säkert noterat att folk skadats och tom. dött av avgaserna från vanliga engångsgrillar som samlats i tält eller tom. eldar grillen inne i tält.

- träkolet som glöder utan luftdrag som hjälp blir ju inte ens 1000 grader varm och därför producerar väldigt mycket CO, när man ser de blå lågorna i en mycket varm kolbädd, då först har man beviset på att CO från glödande kolet omvandlas till CO2 och då förstår också att det är stora mängder CO som avges i rökgaserna av en glödande kolbädd....

kök i tält

Köket kan behöva köras inne i tältet pga regn/vind/snöförhållanden.
Men man behöver inte själv vara inne i tältet under tiden ....
Och man kan ventilera tältet innan man går in i det.
/John

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
flying_c Läckande stormlykta Clas Ohlson Kök och brännare 7
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister Gaskartusch, gastub, campinggas; när kom campinggas som vi känner den med 7/16-anslut Kök och brännare 8
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg