Läckande gaskartusch - någon?

aluminium kan smälta på det sättet när temperaturen är tillräckligt hög (strax under innan det börja lysa rött i mörker - dvs. inte speciellt varmt egentligen)

Det finns trangiakök som också kollapsat plötligt och oftast beror det på någon bakeld/undereld eller att elden blåser mot någon yta där det normalt inte skall eldas på och det kollapsar.

problemet när man eldar i dagsljus så ser man inte när elden är i fel riktning eller brinner på fel ställe och vindskydd av foliemodell som ställs runt köket kan få olycklig virvel eller vindströmmar som kan få aluminiumsaker i närheten att plötsligt kollapsa, eller att skärmningen stoppar cirkulationen av kylluften som normalt räknas med skall finnas.

Tack för ditt svar.

Jo att det troligast har med vindskyddet att göra har även slagit mig. Får nog ordna vindskyddsfrågan på ett annat sätt. Kan inte vara direkt vanligt då jag inte sett detta ämne i någon diskussion tidigare. Ej heller något speciellt att ta hänsyn till i bruksanvisningen utom det självklara då.

Lämna tillbaka eller skruva på brännaren och låt flaskan sitta tills den är förbrukad =)
Törs inte.
Ska kika på den igen imorgon när det blir ljust men funderar på om den kan ha blivit skadad när jag tagit av och på vindskyddet (Primus) för det tror jag är av starkare plåt än gasbehållaren så det kanske inte läcker genom ventilen.
Tänk om det läcker vid sidan av? Det började ju pysa när jag tryckte på skyddslocket.

Törs inte.
Ska kika på den igen imorgon när det blir ljust men funderar på om den kan ha blivit skadad när jag tagit av och på vindskyddet (Primus) för det tror jag är av starkare plåt än gasbehållaren så det kanske inte läcker genom ventilen.
Tänk om det läcker vid sidan av? Det började ju pysa när jag tryckte på skyddslocket.
Den kommer inte explodera =)

Kan man vara säker på det?
Tänk om den läcker gas på sidan av ventilen och så skruvar man på köket och tänder på. Kaboom!

Ska kolla vad det står för nummer på burken, på Biltemas hemsida ser det ut som att de har bytt behållare:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolbehallare-2000020058/
Kanske är fler av den här sorten som har pajat.
Isf kommer det spruta eld ur flaskan, men inget mer. Elden kan inte ta sig in i flaskan.

Men du kan ju börja med att inte tända brännaren. Skruva bara på den.

Slutar det läcka när du monterat brännaren var felet i ventilen (förmodligen är det ventilen).
Slutar det inte läcka läcker det antigen genom brännaren, eller pga att flaskan är trasig.

Grejen är ju den att om flaskan läcker så är den tom nu.
Finns det fortfarande gas kvar i flaskan var det en tillfällig läcka.

Isf kommer det spruta eld ur flaskan, men inget mer. Elden kan inte ta sig in i flaskan.

Men du kan ju börja med att inte tända brännaren. Skruva bara på den.

Slutar det läcka när du monterat brännaren var felet i ventilen (förmodligen är det ventilen).
Slutar det inte läcka läcker det antigen genom brännaren, eller pga att flaskan är trasig.

Grejen är ju den att om flaskan läcker så är den tom nu.
Finns det fortfarande gas kvar i flaskan var det en tillfällig läcka.

Ah ok. Vad bra. :)
Det slutade iofs att pysa efter en stund, men den kan väl ha fortsatt läcka ändå antar jag.
Ska gå ut och testa den imorgon bitti. Återkommer med rapport om hur det gick.

så överdrivet farligt är det inte med campingasol som bilden illustrerar

Att tanka gräsklipparen med bensin och dessutom spiller lite, inte orka att vänta på att allt torkat och starta motorn ändå - det är farligt.

Se gasol som väldigt snabbförgasad bensin så kanske det blir lite mer rimlig syn på det hela.

Gasolångor och bensingaser brinner på ungefär samma sätt, men gasolångor vädras bort betydligt fortare då ångorna inte är riktigt lika tunga som bensinångor samt spill försvinner väldigt fort (kokar bort) och blir inte kvar lika länge som bensinspill uppsuget i underlag.

Ja om jag minns rätt från filmen (extrapoäng om man ser vilken) handlar det om en IED i form av ett flertal parallellkopplade 120mm artillerigranater. Men filminspelningen lär väl ha använt någonting i spannet mellan det och campinggasol :)

Det där med att spilla lite bensin och starta klipparen har man ju gjort några gånger..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
flying_c Läckande stormlykta Clas Ohlson Kök och brännare 7
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister Gaskartusch, gastub, campinggas; när kom campinggas som vi känner den med 7/16-anslut Kök och brännare 8
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg