Läckande gaskartusch - någon?

Förtydligande

Jag såg att mitt inlägg inte var entydigt: Det rör sig om halvfulla flaskor som under en längre period tappat gasolen genom kontinuerligt läckage. Inte genom av/på-pyset.

Det är nog inte så vanligt - men förargligt.

/Tommy

Det rör sig med stor sannolikhet om att det har kommit skräp i ventilen. Det är därför man alltid ska sätta på den här skyddshättan på flaskan mellan användningstillfällena. Att alltid blåsa rent innan man skruvar ihop rekommenderas också. Det räcker ju med ett enda sandkorn för att det inte ska bli tätt.

Det är stor skillnad på hur mycket gas som kommer ut, om man lutar flaskan jämfört med om man håller den upprätt. Lutar man en full flaska för mycket från lodrätt när man skruvar på ett kök kan man få en rejäl dusch flytande gasol istället för den lilla puff gas som annars kommer ut.
Kan det vara det som är felet? Jag tycker cruxet är lite "vasst och kantigt" att skruva på så det kanske är därför?

Det där med tuber som läcker vid förvaring har jag också varit med om. Inte så kul när det luktar gasol i hela garderoben! Men det är tydligen sällan någon större fara. Luktar illa långt innan det blir antändbara koncentrationer.

Tack för alla svar.

Att skruva på snabbt är naturligtvis en lösning, men i detta fallet fungerat det inte så bra. Det är stora mängder som pyser ut. Man blir vit och kall om fingrarna, och det känns som att det sticker iväg ganska slösaktiga mängder.

Testade att luta och inte luta flaskan, och det hade effekt. Tyvärr stod flaskan utomhus (0,7grader) så det var var ytterst lite som läckte ut överhuvudtaget. Har tagit in flaskan och ska pröva när det blivit varm =)

har ni kollat o-ringarna i kökets flaskanslutning - normalt brukar det vara väldigt liten pys strax innan det tätar.

en väg att bättra detta om det är pys under flera varav skruvande innan det tätar är att byta O-ringen till en som är lite tjockare i gummit.

har ni kollat o-ringarna i kökets flaskanslutning - normalt brukar det vara väldigt liten pys strax innan det tätar.

en väg att bättra detta om det är pys under flera varav skruvande innan det tätar är att byta O-ringen till en som är lite tjockare i gummit.

Pyset har minskat när jag testat igen, och det har försvunnit ca 20g ur flaskan under mitt testande. Inga groteska mängder med andra ord. När jag tänker efter brukar jag alltid luta flaskan ganska mycket när jag skruvar på, vilket kanske gjorde det hela värre än nödvändigt.

O-ringen ser bra ut, men nu när du nämner det minns jag att mitt Primus Mimer, från fabrik, hade fel o-ring. Den var alldeles för liten och när man skruvade på flaskan klämdes o-ringen ut över gaskanalen i brännaren, vilket ledde till att det inte kom fram någon gas. Dessutom var den torr och släppte bitar som fastnade i munstycket.
O-ingen i mitt crux ser ut att vara rätt. Den ligger tajt bakom gängans slut, och det skulle inte gå att få in någon grövre.

Vi får se om problemet upprepar sig. Det är väl två års garanti om det skulle vara så illa.

Har varit med om gasläkage på en 450g-tub (minns ej märke), också sådär att det pös till när man skruvade i och ur. Jävla otäckt, det känndes som om man skulle få brännskador där dropparna träffade huden.

Jag körde med vantar samt gjorde ett litet cirkustricks för att kunna skruva av och på fort och slippa spill. Funkade tillräckligt bra för att jag ska våga lita på gas även fortsättningsvis. Jag tror inte att sånt pys innebär att flaskan är farlig i sig.

Om flaskan verkligen står upprätt när man skruvar på köket/slangen så är risken för utläckande flytande gasolblandning och risk för frostskador väldigt liten.

Sedan kanske man upplever att det kommer 'massor' av gas men i själva verket är det inte så - en liter propan/butanbladning vid atmosfärstryck motsvara ca 2 gram gasol i tuben.

---

som reda nämnt så är luktmedelstillsatsen sådan att det luktar mycket värre än vad det är i 'risk' (gränsen är satt vid ca 1/5-del av lägsta teoretiska brännbara blandningen i luft - och då luktar mycket. Är man uppe i nivå då det teoretisk kanske kan brinna så stinker det så mycket att du vill fly fältet bara för stankens skull). Skulle man sätta samma regler med etymerkaptan på alla lösningsmedel, bensin på mackar och bilar mm. då skulle man upptäcka hur mycket som egentligen dunstar överallt, från bilens tank i garaget, reservdunken, det som är kvar i gräsklipparen/utombordaren och upplagan med lösningsmedelsbaserad målarfärg, penseltvätt, lacknafta mm.mm då ångorna från bensin, thinner mm. faktiskt är lika brännbara som gasol och smäller lika mycket (eller väldigt lite i verkan om man jämför med tex. acetylen, vätgas och stadsgas till spisen när dom exploderar...)

Nu har det hänt mig också, i helgen.
Tog ner en halvfull Biltemas 230 gram gasolbehållare från hyllan i skafferiet. Köpt i somras, använd på fjällvandring och har stått oanvänd sedan dess.
Satte på det röda skyddslocket och märkte då att det lät pssssch från behållaren. Tog av locket, luktade på den och kände att det luktade gas. Ställde ut den på tomten, den fortsatte att pysa men slutade efter en stund. Den står fortfarande kvar ute på tomten.
Vad ska jag göra med den? :-/
Det finns fortfarande ganska mycket gas kvar i flaskan. Funderar på att lämna tillbaks den.

Inte så ofta men händer någon gång att en flaska läcker. Vanligast är väl att den inte är full vid försäljningstillfället men även vid bruk även om det inte drabbat mig. Jag är inte så förvånad då det i mitt arbete med medicinsk gas och mycket höga kvalitetskrav inte så sällan levererades halvfulla flaskor med defekta, läckande ventiler. Så detta är nog en verklighet vi får acceptera.

Jag brukar alltid väga flaskan innan användning och några dagar senare för att vara 100%. Vidare brukar jag alltid `motionera´ flaskventilerna samt väga-kontrollera tätheten innan jag ger mig ut på någon längre vandring utan service.

Beträffande bensinkök för högre säkerhet har jag tråkiga erfarenheter av. 2011 på nordkalottleden och vid ett middagsmål havererade mitt för turen nya bensinkök. Det smälte ihop och låg brinnande på marken. Har aldrig fått någon förklaring eller kommentar från tillverkaren-representanten..

Bilagor

• NEX5.Perar.2011-08-03.crop.kökhaveri.Vaimokk.jpg
    NEX5.Perar.2011-08-03.crop.kökhaveri.Vaimokk.jpg
    295.7 KB · Visningar: 358
aluminium kan smälta på det sättet när temperaturen är tillräckligt hög (strax under innan det börja lysa rött i mörker - dvs. inte speciellt varmt egentligen)

Det finns trangiakök som också kollapsat plötligt och oftast beror det på någon bakeld/undereld eller att elden blåser mot någon yta där det normalt inte skall eldas på och det kollapsar.

problemet när man eldar i dagsljus så ser man inte när elden är i fel riktning eller brinner på fel ställe och vindskydd av foliemodell som ställs runt köket kan få olycklig virvel eller vindströmmar som kan få aluminiumsaker i närheten att plötsligt kollapsa, eller att skärmningen stoppar cirkulationen av kylluften som normalt räknas med skall finnas.

Nu har det hänt mig också, i helgen.
Tog ner en halvfull Biltemas 230 gram gasolbehållare från hyllan i skafferiet. Köpt i somras, använd på fjällvandring och har stått oanvänd sedan dess.
Satte på det röda skyddslocket och märkte då att det lät pssssch från behållaren. Tog av locket, luktade på den och kände att det luktade gas. Ställde ut den på tomten, den fortsatte att pysa men slutade efter en stund. Den står fortfarande kvar ute på tomten.
Vad ska jag göra med den? :-/
Det finns fortfarande ganska mycket gas kvar i flaskan. Funderar på att lämna tillbaks den.
Lämna tillbaka eller skruva på brännaren och låt flaskan sitta tills den är förbrukad =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
flying_c Läckande stormlykta Clas Ohlson Kök och brännare 7
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister Gaskartusch, gastub, campinggas; när kom campinggas som vi känner den med 7/16-anslut Kök och brännare 8
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg