Med största sannolikhet krutladdningar
krut detonerar inte men brinner väldigt fort eftersom syret redan är 'bipackad' bränslet.
Man kan inte göra något liknande med campingasolflaskor hur mycket man än försöker, och ett av orsakerna är för att kunna brinna så måste gasolen först blandas ut med luft i rätt proportion (ca 7% i luft om det skall brinna så snabb som möjligt med en flamfronthastighet av 0.39 - 0.41 m/s) och är det under 2% och över 12% i luft så brinner det inte alls hur mycket man än försöker tända.
Det brinner så långsamt att det inte skulle duga för motorer ens (samma problem med bensin som brinner ännu lite långsammare, typ 37 cm/s) - därför så i en bensinmotor ser man till att få till en turbulens i samband med kompression och det är i princip full storm rund tändstiften när det tänds och tubulensen sprider ut och sliter sönder flamfronten så att den får fort stor yta och den vägen bränner igenom volymen bränslegas mycket fortare (typ 100-falt fortare) än om gasen hade varit helt stillastående i cylindern vid tändning - därav att utformningen av förbränningsrummet är så otroligt viktigt i moderna motorer
krut detonerar inte men brinner väldigt fort eftersom syret redan är 'bipackad' bränslet.
Man kan inte göra något liknande med campingasolflaskor hur mycket man än försöker, och ett av orsakerna är för att kunna brinna så måste gasolen först blandas ut med luft i rätt proportion (ca 7% i luft om det skall brinna så snabb som möjligt med en flamfronthastighet av 0.39 - 0.41 m/s) och är det under 2% och över 12% i luft så brinner det inte alls hur mycket man än försöker tända.
Det brinner så långsamt att det inte skulle duga för motorer ens (samma problem med bensin som brinner ännu lite långsammare, typ 37 cm/s) - därför så i en bensinmotor ser man till att få till en turbulens i samband med kompression och det är i princip full storm rund tändstiften när det tänds och tubulensen sprider ut och sliter sönder flamfronten så att den får fort stor yta och den vägen bränner igenom volymen bränslegas mycket fortare (typ 100-falt fortare) än om gasen hade varit helt stillastående i cylindern vid tändning - därav att utformningen av förbränningsrummet är så otroligt viktigt i moderna motorer
Senast ändrad: