Läckande Exped liggunderlag

Jag har ett Exped synmat 7 pump som jag använt några gånger.
Nu har det börjat läcka luft så att efter ca 3 timmar så är det helt platt.

Min kompis har också ett liggunderlag från Exped som också läcker läcker luft.
Han har försökt täta läckan men det är svårt eftersom läckan är vid inblåset.

Har någon samma problem eller är jag och min kompis de enda med detta problem?

Ps, den inbyggda pumpen har jag aldrig fått att fungera men jag gör kanske fel!?

Är det från ventilen det läker eller är det i sömmarna som är limmade runt om.
Det kan vara ganska knepigt att få igen ventilerna ibland, man får ta i en del och vrida så att dom liksom klickar i.

Ang pumpen. har du öppnat lufthålet på undersidan och vikt undan plast proppen som sitter i hålet. Om proppen sitter i så kan inte pumpen suga in ny luft.

avslutad210712

Gäst
På ett av mina Downmat läckte det i skarven mellan gummiklumpen som ventilen sitter i och själva höljet

Lånar tråden lite, hoppas få något klokt svar!
Köpte mig ett synmat 7 L. Sovit för första gången på det nu. På morgonen när jag vaknade fick jag en känsla av att lite luft läckt ut, så började undersöka.. Upptäckte då att den inbygda "pumpen" var full av luft trots att jag satt på locket på hålet och tömt den det sista jag gjorde. Är detta normalt eller är något fel på pump/backventil på mitt underlag ? Pumpade in luften som var där, svårt att säga om det blev lika hårt som kvällen före eller om det läcker någon stans..
Men som sagt, sovit 8-10 h på underlaget och är fortfarande ganska hårt, så mycket kan de ju inte läcka iallafall..

Lånar tråden lite, hoppas få något klokt svar!
Köpte mig ett synmat 7 L. Sovit för första gången på det nu. På morgonen när jag vaknade fick jag en känsla av att lite luft läckt ut, så började undersöka.. Upptäckte då att den inbygda "pumpen" var full av luft trots att jag satt på locket på hålet och tömt den det sista jag gjorde. Är detta normalt eller är något fel på pump/backventil på mitt underlag ? Pumpade in luften som var där, svårt att säga om det blev lika hårt som kvällen före eller om det läcker någon stans..
Men som sagt, sovit 8-10 h på underlaget och är fortfarande ganska hårt, så mycket kan de ju inte läcka iallafall..

Om du känner med fingrarna (tumme ovansida, pekfinger undersida) så finns det en rund backventil ovanför pumphuset (mot huvudändan). Om du klämmer hårt på den tjockaste delen släpper du tillbaka luft i pumphuset. Man vill gärna tro att det är den mjuka saken man ska trycka på, men det är den stora hårda. Det är faktiskt meningen att man ska göra så (se film på expeds hemsida), för då blir även pumphuset uppblåst och inte bara ett "hål" i madrassen. Du kan även finjustera hårdheten genom att göra så och även öppna locket till pumphuset.

Det kan ju hända att du lyckats göra detta i sömnen, men det är tveksamt. Snarare har det kommit isolering i backventilen. Då kan det antingen vara en engångsföreteelse eller ett permanent problem. Själva locket är ju dock tätt i sig och det fungerade ju i 8h, så det är ju kanske inget problem =)

Sen är det ju även så att om det är kallare på morgonen än när du pumpade så kommer det vara sämre tryck på morgonen. Det är alltså inte säkert att det läckt bara för att det är något mjukare på morgonen.

Det varnas i instruktionen för att låta det vara uppblåst i sol och värme. Kan expandera så att det spricker. Jag är väldigt säker på att det inte hände mitt men jag hade ändå massor av hål på ryggsidan och fick utan knussel ett nytt. Det var 2008 och nu funkar det och mitt nya som jag köpte förra sommaren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nomade Täta läckande trailskor Utrustning allmänt 0
L.A. Täta läckande pjäxor Utrustning allmänt 0
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
Aknot Laga läckande skor Utrustning allmänt 11
highlandpark Läckande ståltermosar Utrustning allmänt 34
lignell01 Läckande gastub Utrustning allmänt 9
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
Nikola76 Exped mountain pro 30 Utrustning allmänt 2
henke.lofgren Exped Mountain Pro 40 & 30 Utrustning allmänt 4
fotografiskt Exped Shrinkbag pro 50l som läcker Utrustning allmänt 14
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
Edvin m Exped Alpine Light stavar, hållbarhet? Utrustning allmänt 0
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg