kärlek; sa:Det jag hela tiden hävdar är att det är farligt att dra alla över en kam vilket oftast man kan tro att många här på forumet gör. Jag berättade vad jag tycker är rätt för mig och att jag aktar mig för att ge "goda råd" på mycket små grunder, som det oftast är här. Denna diskussion började med att Martin frågade om kosttillskott för sin träning, och vipps så var det flera som sa ajja bajja, fel fel med proteintillskott. För er kanske men inte för mig och många andra. Det har funkat utmärkt som utfyllnad till min vanliga kost.
Ska man sedan säga, som Gustav, att det är bara folk som väger 70 kg som är ”vanliga”, då har vi snabbt halkat ner på en nivå som hör hemma hos mörkskyggade rakade unga grabbar irrande skränande på mörka gator. Jag vet inte vad snittvikten ligger på för män i Sverige, men jag har svårt att tro att det skulle var runt 70 kg.
Det jag skulle vilja säga till Martin är att ta kontakt med en idrottskostrådgivare, där kan han få en grundlig utvärdering av hans behov av kost kontra motion.
Är det så att han vill ha ett namn på ett bra preparat när det gäller proteintillskott skulle jag vilja rekommendera Twinlabs Triple Whey Fuel eller Super Mass Fuel med kolhydrater. De funkar mycket bra för mig, men det verkar som om det bara är jag som tycker att det är ett bra komplement till kosten.
Tommy, en vuxen man.
Jag är ledsen om du har missförstått mig, vad jag menade är naturligtvis inte att vara kategorisk. Jag refererade lite fritt från den vetenskapliga fysiologilitteraturen som i regel använder en 70-75 kg tung man som exempel. Att du tolkar det som att jag är har främlingsfientliga tendenser eller något annat är ju bara fånigt. Synd att du inte hajjade att jag bara ville göra dig uppmärksam på att min lilla kalkyl inte stämmer så bra in på "vuxna" män som väger 100kg.
Mig veterligen har jag aldrig någonsin påstått att proteinpulver skulle vara en onödig produkt. Hysterisk proteinkonsumtion är däremot inte att rekommendera, bland annat på grund av ökad belastning på njure. Vad som är hysterisk proteinkonsumtion är, precis som du säger olika från person till person.
Rent vetenskapligt kan jag inte annat än att hålla med David tidigare; man vet väldigt lite. Däremot kan jag lova dig att det är extremt svårt att själv veta hur väl något sådant som proteinpulver funkar. Min erfarenhet av medicinsk forskning säger mig att det krävs ganska stora och välkontrollerade studier för att kunna visa effekt av kosttillskott.
/Gustaf - som inte önskar trampa någon på tårna...