Så mycket har jag förstått: vid vandring vill man t ex ekonomisera kraft och energi, vid stavgång vill man få upp cirkulationen. Jag tror det väsentliga framgår av videon.Jamen vandringsstavar och gåstavar (Nordic Walking-stavar) är inte samma sak, ska inte ha samma höjd och används på helt olika sätt.
Du kan säkert gå med dina vandringsstavar, men vill du få det där extra så testa gåstavar. Och kolla lite på youtube för att få in tekniken.
Principen är förutom att de ska vara korta, att staven aldrig sätts i framför foten. De används alltså bara i frånskjutet. Det är bra om de har såna där handledremmar som ser ut som halvhandskar. Det optimala är nämligen att släppa staven när den är längst bak. Känns lite som att slänga den bakåt sig.
Det som hjälpte mig att få till det var en film på youtube som visade hur man först går helt normalt med armarna lätt svängade och stavarna släpande efter i sina remmar. Efter ett tag tar man tag i dem, ökar farten och armsvängningen och stavarna kommer på ett naturligt sätt att hamna rätt.
Kondition utan löpning
- Trådstartare camoscio
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
Söker hörlurar: helt utan sladd, i örat, aktiv brusreducering och IP67 - finns det?
- Börjat av tango
- Svar: 14
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning
- Börjat av arbetslos500
- Svar: 13
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning?
- Börjat av jonasfranz
- Svar: 13
-
-
-