Kommentera Alvens packlista

Jag kan bara hålla med, jag kommer troligen inte att gå utan igen. Det finns förstås lättare, men jag vill inte gå över till kolfiber eftersom jag vill kunna luta mig mot dem vid vad etc. Kanske är jag feg där ;)

De här diskussionerna om vattenflaskor känns smått pedantiska i synnerhet när
trådstartaren har lyckats så bra med sin packning ändå.

Fast det är skoj att vara petig ibland ;)

Min erfarenhet är
att vatten som bäres frampå ryggsäcken inte bidrar till den upplevda vikten
(på ryggen) . som en motsvarande kvantitet vatten i säcken. Vattenbehovet kan väl diskuteras.
I fjällen behöver man kanske 1/2 liter vid höga passager - jag brukar/brukade ha 1 liter
i tältet över natten till matlagningen på morgonen. Sen jag gick över från müsli till lite
fetare kex behöver jag inte lika mycket. I Sydeuropa kan 2 liter på etappen vara för lite, eller i a f i underkant.

Kåsa pratar någon om. Tar jag vatten direkt ur en bäck använder jag mössan förstås.

Ang upplevd vikt på säcken så finns det en del som talar för att det förhåller sig precis som du säger. Omfördelning eller rent av tillägg fram flyttar in tyngdpunkten närmare (eller rent av in i) kroppen vilket ger mer upprätt gång och mindre känsla av belastning. Den totala lasten ökar såklart, men belastningen på t.ex. knän blir mindre, upplever jag det som. Jag har prövat en säck som bygger på den principen och den kommer jag att ha när totalvikten drar iväg en bit över 15 kilo. Men nu kan jag hamna på ca 10-12 (beroende på hur jag lägger turen), så då är den lite overkill.

Senast ändrad:
Du diskuterar grammen i din packlista på internet 6 månader innan turen, men är inte intresserad av något projekt..? :)

Skämt åsido - jag respekterar till fullo dina motiv, jag var bara nyfiken. Och "späkning" ska väl inte undervärderas som bevekelsegrund! En bok och en kamera är väl dessutom precis vad de flesta skulle ta med sig på en vandring.

Projektet "Gramjakt" avvecklas i samma ögonblick jag kliver av tåget och projekt "Själssanering" tar då vid; det senare har inga parallella projekt ;)

Alla söker vi ju, och här är vi såklart överens, sina upplevelser. Jag har burit tyngre och haft kul då, jag ser det mer som att jag nu får det kul på ett annat sätt, andra typer av upplevelser.

Som alltid är utrustningslistor kul att läsa... i detta fallet en mycket bra och väl genomtänkt lista, iaf om man jämför med min egen lista jag slängde ut här för ett tag sen... mina till synes pedantiska kommentarer kring mössor och flaskor, är med glimten i ögat. ;-) ... har man en totalpackning på 7,6kg så får man nog tåla det... *ler*...

Intressanta kommentarer kring att "bara" gå och vara lätt... för egen del så kommer jag att utöka min packning med ett uppstartat fotointresse, tycker att sommarens 15 dagar solo blev lite väl enformiga även om jag gjorde några avstickare och hade bok med mig som enda lyx... Mitt mål för nästa resa är att minska vikten från förra turen inkl kamerautrustning... så det blir sannolikt ny rygga och sovsäck.

Stavar är, som nämnts, värt vikten, eftersom dom sparar ork och belastning... och ökar säkerheten vid vad.

Thomas

Wettextrasan kan bytas ut...

...mot en mickrofiberduk. Brukar kosta 29 kr eller liknande på öob/rusta liknande platser. Bättre uppsugningsförmåga och mycket trevligare vid kroppstorkning. Unjefär samma vikt och format skulle jag tro. Upphängningsöglan är säkrare, försök att sy en upphängningsögla i wettex och se hur väl den håller.

Jag kan rekomendera Grumme Gulsåpa (bättre än grön) framför tvål, tar disk, kropp, klädtvätt...den är så pass trevlig att jag använder den till vardags när jag duschar!

Biltemas mini-led-lampa är super bra, konstruktionen är enkel och idiotsäker. Tippset att ha sådanna permanent monterade i tältet kan ev komma från mig då jag kör den varianten. Jag har inte använt lampan under vatten men skulle inte bli förvänad om den fungerade även dränkt. (Ofta ha de packats ner tillsammans men tältet då det varit mer än lovligt blött både utan och innan och fungerat felfritt kväll efter kväll).
Efter ett tag kan det kännas som man behöver trycka lite hårdare på den för att få ljus och spärren funkar inte, då har den behovet av att få lite trängre i batteriutrymmet, bara några strimlor med alu-folie mellan batterieran så är det ok igen. (Detta problem skulle jag inte tro du får problem med under de första veckorna så det som en åtgärd längre i framtiden och inte en fältreparation, å andrasidan indikerar ju priset viken precision det är i produktionen så några strimlor folie kanske inte är fel. Annars fins det exakt lika dana för ca100 kr...kanske bättre kvalitet på dem?)

Inspirerande packlista även om jag inte ser den som ett föredömme för min egen stil, jag tjänar vikt på att vara fler som samsas om samma grejer om det går.

F / som hade en Slutvikt på 23kg (på ryggen) i somras.

Funderar på att du ska ha tändare med dig. Visst är det bra, men tappar man den i backen, el dyligt kan du få klara dig med kall mat under turen. En liten tändsticksask innehåller 45 tändstickor, nästa storlek 60 st. Vikt oklart då det inte står
mvh Johan

Tändstickor, ja. Jag har ju piezo på mitt kök - när det började bli lite lynnigt bytte Primus ut det gratis åt mig, så jag fortsätter. Det har förändrat mitt liv! Men vad är det med tändstickor. För mig verkar plånet slitas ut väldigt fort; dessutom måste jag dra på gasen och tända stickan tätt intill
för att hinna. Tänder jag en tändsticka - inne i tältet - slocknar den nästan meddetsamma.

Tändstickor...

Hade en lärare på Räddningsskolan som ägnade 4 lektionstimmar åt att berätta om tändningen av en sticka...å andra sidan frågade en yngling (ca 18) om jag hade eld,jo sade jag och räckte över en ask och den femte stickan fick han fyr på.Två knäcktes och på de andra tror jag inte att han var beredd.

peter

...mot en mickrofiberduk. Brukar kosta 29 kr eller liknande på öob/rusta liknande platser.
Håller med helt och hållet! Wettex är ju som en öronmanet när den är blöt och som ett kex när den är torr. Nej, mikrofiber eller viskos (gula eller blå marknadstrasor) är betydligt trevligare om man vill ha med handduk.

Jag kan rekomendera Grumme Gulsåpa (bättre än grön)

Ja, färgämnet förstör verkligen ;)
Bäst är antagligen "Såpa i gelform" som innehåller mindre vatten. Finns även den som gul eller grön, och även där är det bara färgämnet som skiljer (tillsatt i den gröna). Men tvål är kanske lika effektivt (och några gram lättare).

jag tjänar vikt på att vara fler som samsas om samma grejer om det går.

Man kan ju faktiskt gå fler även som lättpackare, och då blir det ju ännu lättare än Alvens packning.

Håller med helt och hållet! Wettex är ju som en öronmanet när den är blöt och som ett kex när den är torr. Nej, mikrofiber eller viskos (gula eller blå marknadstrasor) är betydligt trevligare om man vill ha med handduk.
Har vi provat samma Wettex (och samma viskos?)
De wettex jag tycker är bäst är den tunna varianten, som säljs i ca 30x40cm stora trasor. Ofta blå eller rosa. Jämfört med de viskostrasor jag testat (2 olika billiga "biltrasor" samt en "äkta" friluftshandduk) så är wettextrasan i en helt egen division. De andra är sköna att torka sig med men suger upp mycket, mycket sämre, vilket gör att man får torka rätt mycket. Wettex kan man bara lägga på en blöt yta och sen lyfta - Voila! Torrt.

Sen tycker jag hårdtvål är oslagbart. Hade en 15-grams i somras, och trots tvätt varje kväll av två personer hade vi tvål kvar med hem. Sjukt volym- och vikteffektivt.

Det där får du gärna utveckla - funkar inte tvål i kallvatten? Beror inte det på tvåltypen?
Är det så? Jag rentav tvättar kläder med tvål. Men jag har en vägande lösning i form av en tvätthandske, ett tips jag gärna ger ifrån mig.
Jag är varken tvålexpert eller kemist och när jag tänker efter så har jag egentligen ingen aning om det verkligen är så, men det har alltid ingått i min världsbild att tvål inte fyller någon funktion i kallt vatten och jag tycker också att min faktiska erfarenhet av att tvätta mig i kallt vatten säger detsamma - dvs jag blir lika ren, eller kanske rättare lika mindre smutsig, utan som med tvål. Åtminstone känns det så :)

En snabb googling på tvål + kallt vatten visade att det finns tvål som sägs fungera bättre i kallt vatten än i varmt.

Oavsett vad som är rätt eller fel om detta så skulle jag lämna tvålen hemma. Jag gillar att lukta naturligt när jag är i fjällen och om jag har sällskap så luktar ju de likadant, så ingen störs. :) Dessutom börjar kroppen rena sig själv efter några dagar ;) (Fråga INTE om det verkligen är så!) För viktens skull har det så klart ingen betydelse.

Låter lätt och fint (om än inte särskilt bekvämt), men med risk att låta dryg så undrar jag vad du ska göra i fjällen egentligen; mer än att knalla omkring med lätt packning? Ingen kikare, kamera, fiskeprylar, god bok, trumpet..? Är själva syftet och njutningen att ta sig fram med så lätt packning som möjligt? Inget ont i det - jag har bara lite svårt att förstå?

Per

Det kan man ju diskutera, men åtminsone jag skulle föredra att sådana diskussioner fördes
i ex.vis Fjällvandring. Det blir ju lite tjatigt om varje tråd i Lättpackning ska handla om dess motiv -
vi borde ta för givet att alla som besöker forumet och skriver här är intresserade av att
göra sin packning så lätt det går.

Annars är det väl så att lättpackning huvdsakligen är en angelägenhet för dem som ser vandrandet genom naturen
(med tyåtföljande lägernätter) som ett självändamål. Man går kanske 7-9 timmar,
och vistas på lägret 8-6 timmar, varav 2 på morgonen (jag räknar alltså med 9 timmars sömn),
och på lägret är det kanske 2 timmar bestyr med uppackning, hygien, tvätt, matlagning,
dagbok, kartstudium och planering av nästa etapp (för min egen del brukar det innebära en hel del grubbel). De få timmar som blir över går åt till att njuta av platsen.

UL-packare går f ö ofta mycket långa etapper och tämligen raskt för att hinna se och uppleva mycket.

Lite OT och GPS...

Det kan man ju diskutera, men åtminsone jag skulle föredra att sådana diskussioner fördes
i ex.vis Fjällvandring. Det blir ju lite tjatigt om varje tråd i Lättpackning ska handla om dess motiv -
vi borde ta för givet att alla som besöker forumet och skriver här är intresserade av att
göra sin packning så lätt det går.

(klipp).

Amen.

För att lämna en egen kommentar till detta sidospår så har jag märkt att mina upplevelser inte dikteras av packningens vikt utan snarare av dess funktion, om den överhuvutaget har någon inverkan. En tung och idiotiskt packad ryggsäck stör mig men att bära en bra funktionell basutrustning enligt principen less is more stör mig aldrig - inte ens om jag har 3 veckor plus med käk som tynger mig...med tung vikt som resultat...

Så kul att se en lista som bygger på less is more och inte på att köpa alla upptänkliga (men onödiga) prylar i silnylon och titan ;).

Men GPS: en...verkar vara en bra-att-ha-pryl som dessutom är kul ;). Vad hände med den sunda självspäkningen..? :)

//J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg