Varför ett halvt kilo stavar? Jag är iofs inte någon erfaren fjällvandrare
Klas
Kanske det är just det som är kruxet. Stavar har sin uppgift framförallt i brant terräng - man kan utnyttja armstyrka i branta stigningar i lös terräng eller på snöfält, man kan ta extra stöd vid nedstigningar i lika brant och lös terräng (det handlar om fotfästet snarare än balansen)
och det är inga som helst tvivel om att de hjälper till att minska belastningen på knäna.
Det är man förstås medveten om när man är så gammal som jag, men det lönar sig att
vara medveten tidigare, ty knäbesvären kommer inte lika plötsligt som symptomen.
När jag började med dagsturer - med dagspackning! - i Schweiz 1988 kände jag av de branta nedstigningarna rejält. Jag gick snabbt över till att göra en stav av vad jag fann i naturen;
senare upptäckte jag att en del hade sådana här ställbara stavar
- man behövde inte göra en ny för varje tur -
så jag köpte en i Sexten året därpå.
Två år senare började jag pröva på att använda två vilket gjorde avsevärd skillnad.
Då var jag inte ens femtio, så jag var rask, och det gick i ett huj utför på de ofta tråkiga
nedstigningarna. Här talar jag nu om höjdskillnader på allt mellan 500 och 1800 meter dagligen.
I fjällen handlar det väl om den förra siffran, men åtminstone i Norge kan det handla
om idiotbranta passager.
De betyder föga för den upplevda vikten på ryggen eller lederna - snarast kan man säga att de bidrar med negativ vikt på de senare utom i flack terräng.