Två saker slår mig, rent spontant:
1) Det är rätt många punkter, finns det inte fler saker som kan dubblera, dvs fylla varandras roller? (kan återkomma till detta med specifika synpunkter om du vill, men flera andra har redan anmärkt på det). Få saker=lätta saker.
2) Listan ser billig ut! Bortsett från att det kan vara många prylar (ovan) så är den tilltalande genom att vara så befriad från Arc'teryx, Haglöfs et al. Många av sakerna kan man hitta i den egna garderoben eller på Intersports REA-avdelning, och kräver inte specialbeställning från USA. Detta glöms ofta bort (ofta är ju utrustningslista=nya prylar=pengar) och gör listan mer tillgänglig för flertalet.
1) Absolut, kom gärna med tips!
2) Lustigt nog är ju lätta prylar ofta billigare. Dessutom köper jag gärna beg -- nån som redan tröttnat på sitt Contrail
Vad använder du wettextrasan till?
Torkar mig efter bad, men det är mest ett tillägg: ffa är den till för att torka kondens de nätter det inte blåser, då kan det bli kondens inuti enkelväggstält. Kanske (förhoppningsvis) är Contrail bättre än mitt GoLite-tält, men jag chansar inte...
Vattentäta sockar är bra när man springer på myr (har jag hört) men är de inte överflödiga till fjällvandring? Något jag saknar på listan är ett par gamla gympadojor att byta om till på kvällen och vada i om det är högt vatten.
De är till för vadning! Och för att hålla fötterna torra i rejäla regn och sumpig mark. Vadar gör jag i de skor jag har med mig, kommer att satsa på ett par snabbtorkade.
Jag hittar inga långbyxor. Eller har du hittat långa löparbyxor (vad nu det är för något)
som väger 122 gram?
Det är ett par långa löparbyxor, ja, inköpta på nån Intersportrea för många år se'n, när jag bodde i linköping tror jag.
Utrustningslistor blir ju alltid ett resultat av personligt tycke och smak och egentligen så anser jag att var och en får bli salig på sin tro. Men har vi nu blivit ombedda att komma med synpunkter så...
Det ser på det stora hela taget ut att vara en vettig lista du har. Dessa saker skulle jag dock strunta i eller byta ut mot annat:
- Extrakalsonger. Ett par kalsonger räcker (tvättmöjligheterna är goda i fjällen).
- Pannlampa. Helt överflödig vid vistelse i sommarfjäll enligt min erfarenhet.
- Wettextrasa - vad ska du med den till?
- Vattenflaska 1 l. Du klarar dig gott med 0,5-litersflaskan. Du behöver inte bära med dig vatten i fjällen.
- GPS. Satsa på karta och kompass istället. GPS:en kan kanske vara en kul grej, men att förlita sig helt på en elektronikpryl när det kommer till en så väsentlig punkt som navigering är att göra sig onödigt sårbar. Dessutom är kartstudier förbaskat trevligt!
- Tvål. Ta med såpa istället - funkar till både disken, kroppen och kläderna! (Fast å andra sidan kanske flytande tvål funkar lika bra, jag har inte testat i dessa sammanhang)
- Buff. Denna skulle jag byta ut mot en scarf, typ snusnäsduk eller försvarets M/59. Scarfen fungerar som halsduk, solskydd, handduk, första förband etc, etc! Mångsidigare än buffen enl. mig.
Ja, det var några av mina reflektioner.
Hoppas du får en härlig fjälltur!
Några av punkterna har jag svarat på ovan (vattenflaska blir nog ett byte, pannlampan går bort etc). Karta och kompass har jag såklart med. Jag har en böjelse för att ta ut mina tältplatser exakt
Den är ju inte nödvändig på nåt sätt, men jag har hamnat i rejäl dimma nån gång på dagsturer och en gång när jag diskade, då hade jag gärna haft en GPS för att hitta tillbaka till tältet. Men jag håller med, den kan evt gå bort.
Extrakalsingar: om man äter för mycket torkade aprikoser då? (Skämt åsido: här kan man nog kapa 64 gram till).
Såpa var bra, det ska kollas in (får dock kolla åtgången, hårdtvål är drygt). Jag gillar att tvätta av mig under armar och på andra platser då och då, det är inte effektivt men gött.
Scarf: ytterligare ett bra tips. Håller med om att den har bredare användningsområde. Bör ju gå o köpa ett stycke "buffmaterial och saxa till. (Fast min buff är attans snygg... Kolla noooga på min profilbild
)