Kommentera Alvens packlista

Utrustningslistor blir ju alltid ett resultat av personligt tycke och smak och egentligen så anser jag att var och en får bli salig på sin tro. Men har vi nu blivit ombedda att komma med synpunkter så...

Det ser på det stora hela taget ut att vara en vettig lista du har. Dessa saker skulle jag dock strunta i eller byta ut mot annat:

- Extrakalsonger. Ett par kalsonger räcker (tvättmöjligheterna är goda i fjällen).

- Pannlampa. Helt överflödig vid vistelse i sommarfjäll enligt min erfarenhet.

- Wettextrasa - vad ska du med den till?

- Vattenflaska 1 l. Du klarar dig gott med 0,5-litersflaskan. Du behöver inte bära med dig vatten i fjällen.

- GPS. Satsa på karta och kompass istället. GPS:en kan kanske vara en kul grej, men att förlita sig helt på en elektronikpryl när det kommer till en så väsentlig punkt som navigering är att göra sig onödigt sårbar. Dessutom är kartstudier förbaskat trevligt!

- Tvål. Ta med såpa istället - funkar till både disken, kroppen och kläderna! (Fast å andra sidan kanske flytande tvål funkar lika bra, jag har inte testat i dessa sammanhang)

- Buff. Denna skulle jag byta ut mot en scarf, typ snusnäsduk eller försvarets M/59. Scarfen fungerar som halsduk, solskydd, handduk, första förband etc, etc! Mångsidigare än buffen enl. mig.

Ja, det var några av mina reflektioner.

Hoppas du får en härlig fjälltur!

Två saker slår mig, rent spontant:

1) Det är rätt många punkter, finns det inte fler saker som kan dubblera, dvs fylla varandras roller? (kan återkomma till detta med specifika synpunkter om du vill, men flera andra har redan anmärkt på det). Få saker=lätta saker.

2) Listan ser billig ut! Bortsett från att det kan vara många prylar (ovan) så är den tilltalande genom att vara så befriad från Arc'teryx, Haglöfs et al. Många av sakerna kan man hitta i den egna garderoben eller på Intersports REA-avdelning, och kräver inte specialbeställning från USA. Detta glöms ofta bort (ofta är ju utrustningslista=nya prylar=pengar) och gör listan mer tillgänglig för flertalet.

1) Absolut, kom gärna med tips!

2) Lustigt nog är ju lätta prylar ofta billigare. Dessutom köper jag gärna beg -- nån som redan tröttnat på sitt Contrail ;)

Vad använder du wettextrasan till?

Torkar mig efter bad, men det är mest ett tillägg: ffa är den till för att torka kondens de nätter det inte blåser, då kan det bli kondens inuti enkelväggstält. Kanske (förhoppningsvis) är Contrail bättre än mitt GoLite-tält, men jag chansar inte...

Vattentäta sockar är bra när man springer på myr (har jag hört) men är de inte överflödiga till fjällvandring? Något jag saknar på listan är ett par gamla gympadojor att byta om till på kvällen och vada i om det är högt vatten.

De är till för vadning! Och för att hålla fötterna torra i rejäla regn och sumpig mark. Vadar gör jag i de skor jag har med mig, kommer att satsa på ett par snabbtorkade.

Jag hittar inga långbyxor. Eller har du hittat långa löparbyxor (vad nu det är för något)
som väger 122 gram?

Det är ett par långa löparbyxor, ja, inköpta på nån Intersportrea för många år se'n, när jag bodde i linköping tror jag.

Utrustningslistor blir ju alltid ett resultat av personligt tycke och smak och egentligen så anser jag att var och en får bli salig på sin tro. Men har vi nu blivit ombedda att komma med synpunkter så...

Det ser på det stora hela taget ut att vara en vettig lista du har. Dessa saker skulle jag dock strunta i eller byta ut mot annat:

- Extrakalsonger. Ett par kalsonger räcker (tvättmöjligheterna är goda i fjällen).

- Pannlampa. Helt överflödig vid vistelse i sommarfjäll enligt min erfarenhet.

- Wettextrasa - vad ska du med den till?

- Vattenflaska 1 l. Du klarar dig gott med 0,5-litersflaskan. Du behöver inte bära med dig vatten i fjällen.

- GPS. Satsa på karta och kompass istället. GPS:en kan kanske vara en kul grej, men att förlita sig helt på en elektronikpryl när det kommer till en så väsentlig punkt som navigering är att göra sig onödigt sårbar. Dessutom är kartstudier förbaskat trevligt!

- Tvål. Ta med såpa istället - funkar till både disken, kroppen och kläderna! (Fast å andra sidan kanske flytande tvål funkar lika bra, jag har inte testat i dessa sammanhang)

- Buff. Denna skulle jag byta ut mot en scarf, typ snusnäsduk eller försvarets M/59. Scarfen fungerar som halsduk, solskydd, handduk, första förband etc, etc! Mångsidigare än buffen enl. mig.

Ja, det var några av mina reflektioner.

Hoppas du får en härlig fjälltur!

Några av punkterna har jag svarat på ovan (vattenflaska blir nog ett byte, pannlampan går bort etc). Karta och kompass har jag såklart med. Jag har en böjelse för att ta ut mina tältplatser exakt ;) Den är ju inte nödvändig på nåt sätt, men jag har hamnat i rejäl dimma nån gång på dagsturer och en gång när jag diskade, då hade jag gärna haft en GPS för att hitta tillbaka till tältet. Men jag håller med, den kan evt gå bort.

Extrakalsingar: om man äter för mycket torkade aprikoser då? (Skämt åsido: här kan man nog kapa 64 gram till).

Såpa var bra, det ska kollas in (får dock kolla åtgången, hårdtvål är drygt). Jag gillar att tvätta av mig under armar och på andra platser då och då, det är inte effektivt men gött.

Scarf: ytterligare ett bra tips. Håller med om att den har bredare användningsområde. Bör ju gå o köpa ett stycke "buffmaterial och saxa till. (Fast min buff är attans snygg... Kolla noooga på min profilbild;))

MIna kommentarer

Mössa + buff? varför båda?... ta bort mössan eller som pacific skrev, byt ut till en scarf...

Karta 12g låter för lite... 112g låter rimligare, definitivt om den är inplastad.... har jag fel? berätta tricket!

Hållare till vattenflaska? Om det är för att du dricker under gång, så har jag en kåsa tillgänglig istället när jag går, men då går det kanske inte med en vikkåsa... alltså bort med platypus och vikkåsa... ersätt med en stadigare kåsa.

Instämmer med övriga ang pannlampan... men inte gps:en... en statistiknörd som jag skulle inte klara sig utan den... ;-)

Totalt sett en mycket kompetent lista som inspirerar och triggar mitt villha begär en del.. så det är väl lika bra att redan nu börja planera sommarens turer... och utrustningsförädling.

Thomas

Senast ändrad:
Byt ut din kniv mot en liten Victorinox Classic. Du får allt nödvändigt i den anser jag. Nu har jag inte gramvikten exakt i huvudet, men jag har för mig att det var under 30.

Pannlampan kan stanna hemma till förmån för en liten diodlampa av typen Photoon som väger 7 gram.

Ingen av dessa är speciellt dyra och det blir nästan ett hekto om jag räknar hyffsat rätt.

Mvh,
Carl

Karta 12g låter för lite... 112g låter rimligare, definitivt om den är inplastad.... har jag fel? berätta tricket!

Där ser man, nu åkte jag på pumpen! Det ska vara 36g, inget annat (3 st à 12 g). Jag brukar göra så att jag kopierar upp de delar av kartan jag behöver på A4 (bak- och framsida) som jag sedan plastar in. Om man ser till att inte ha intilliggande kartblad som fram- resp baksida så kan låta dem överlappa någon cm. Om man, när man kommer till kartans kant, håller dem sida vid sida så får man överblick. Väldigt behändigt när det blåser. Till nästa gång ska jag göra hål i kanten så att man kan fästa dem i en snörsäkrad karbin när man navigerar i blåsväder, de blir väldigt lättflyktiga...

Hållare till vattenflaska? Om det är för att du dricker under gång, så har jag en kåsa tillgänglig istället när jag går, men då går det kanske inte med en vikkåsa... alltså bort med platypus och vikkåsa... ersätt med en stadigare kåsa.

Gillar att ha flaskan på bärremmen. Och att helt förlita mig på vattentillgången har faktiskt vid ett par tillfällen visat sig vanskligt (torr sommar och stora blockfält). Har alltså oftast 1/2 liter med mig, fyller på så fort jag kan. Men jag kommer se över denna utrustningspunkt (flaskan alltså).

Byt ut din kniv mot en liten Victorinox Classic. Du får allt nödvändigt i den anser jag. Nu har jag inte gramvikten exakt i huvudet, men jag har för mig att det var under 30.

Pannlampan kan stanna hemma till förmån för en liten diodlampa av typen Photoon som väger 7 gram.

Ingen av dessa är speciellt dyra och det blir nästan ett hekto om jag räknar hyffsat rätt.

Victorinoxen finns i rosa
... me like... Pannlampan går bort redan.

Där ser man, nu åkte jag på pumpen! Det ska vara 36g, inget annat (3 st à 12 g). Jag brukar göra så att jag kopierar upp de delar av kartan jag behöver på A4 (bak- och framsida) som jag sedan plastar in.

Hehe.. vi var väl i lättpackar forumet eller... 24 gram mer... hm... men långt lättare än jag trott... skall testa att kopiera kartor till nästa gång...

Fin lista iaf... den åker direkt in i mitt exelark ;-)

Listan inför min 15 dagars solotur förra sommaren är betydligt tyngre iaf... förhoppningsvis inte så länge till... om du tyckte att jag gav dig på pumpen, så kan du ju kolla in min tråd inför den turen...

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43359&highlight=solo&page=6

//T

Men vad väger ditt relativ långa snöre och linlåset till festisflaskan. Det ser ut att vara av sånt där gummirep som är rätt tugnt.
Nej, inte elastiskt, det är vanligt snöre (fast just det där snöret tror jag är från lumpen, sånt som används till linskjutargevär). Runt ryggans axelremmar sätter man det hela typ som ett lärkhuvud, det lossnar inte i första taget. När man sätter runt bätet så måste öglan vridas så snörena korsar varandra bakom bältet, annars kan den lossna.

Jag har inte kontrollvägt det, får göra det.
Väger MER-flaskan och festisflaskan exakt lika mycket?

Jag är lite osäker just när det gäller MER, eftersom den har annan kork. Men när det gäller halvliters PET-flaskor som har "standardkorken" så verkar alla väga lika mycket. Jag gissar att de tillverkas från samma "preform". Men Festis rymmer 6 dl!

Du har ju en lätt lista som ser bra ut, tycker jag. Skall man åstadkomma något radikalt så är det ju de tre stora som man kan titta på, som vanligt.

I en annan aktuell tråd har du ju letat efter lätta skydd. Contrail 690 gram går ju att pressa några hekton, men med sämre skydd och myggsäkring, om du går över till ren tarp. Använder du poncho eller cape som både regnkläder och tak över huvudet så händer det ju saker på allvar. Vad gäller liggunderlagen så klarar du dig ju isoleringsmässigt med cellplasten och kan lämna Überliten hemma. Men du vill kanske, liksom jag, sova mjukt. Sovsäcken är väl svår att slå, däremot.

Ryggsäcken ger vissa möjligheter, du kan förmodligen halvera vikten om du väljer någon variant från Gossamer Gear. Men detta kan vara beroende av hur mycket mat du räknar med att bära inledningsvis.

Jag tycker det är ganska svårt att pressa packvikten under 6,5 kg utan att på allvar börja knapra på komforten. Med den typ av utrustning du har är det enligt min erfarenhet lika bekvämt som med dubbelt så tunga grejor.

Jörgen

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg