Vattensfilter och saltvatten?

Hur blir vatten dåligt?

Om vattnet är rent och lagom klorerat så klarar det sig länge.

Hur skulle kylning förlänga hållbarheten på vatten?
De flesta bakterier växer väl bättre i värme och det är därför vi nuförtiden omger oss med kylskåp för våra livsmedel så kanske inte kyla förlänger hållbarhet men värme förkortar hållbarhet i många fall, tänker jag.

/Patrik

De flesta bakterier växer väl bättre i värme och det är därför vi nuförtiden omger oss med kylskåp för våra livsmedel så kanske inte kyla förlänger hållbarhet men värme förkortar hållbarhet i många fall, tänker jag.
Ja, men bakterier behöver också näring för att leva och föröka sig, och sån finns det inte så mycket av i en sluten behållare med rent klorerat vatten.

Alger kan växa om det finns solljus. Därefter kan svampar och bakterier fortsätta att ta över med den näring som bildats i algerna.

Helt enig om att klorering är ett bra skydd. Så tar man vatten från kommunal ledning är oftast hållbarheten långvarig för färskvatten.

Thure

Ja, men om du följer tråden bakåt nu så ser du att det handlade om att Jessica Watson hade färskvatten för typ en årsförbrukning med sig i båten och det frågades om hur hur höll det vattnet "konserverat".

Förvaras vattnet mörkt och svalt i lufttäta tankar så blir det inte "dåligt" i första taget.

Att det skulle behövas nån form av kylning av vattentankarna i en segelbåt för att vattnet inte ska bli dåligt har jag väldigt svårt att se.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
udd Rena Saltvatten Överlevnad 12

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg