Flanell,
Du nämner att rödblinkande sken är förvirrande för att det är ett obekant sken. Om fem år kanske det är standard att ha blinkande i bak, kommer det då vara förvirrande eller irriterande? Jag är yrkeschaufför och tycker att det är jättebra när cyklister har blinkande sken i bak, särskilt när det är dålig gatubelysning. Jag tycker att en cyklist med fast sken liggandes i en körbana bakom en bil kan vara riktigt svår att se.
Ser jag däremot att det blinkar så fattar jag direkt att det är en cykel, just för att jag är van vid det. Jag kör runt i Stockholm och där har fler och fler blinkande, idag vill jag nog påstå att åtminstone hälften av alla cyklister med lyse hade det.
Vad jag däremot tycker är irriterande är dessa bråttomcyklister som nämns på första sidan. De som ska upp och ned för trottoarer, mellan bilar, korsar heldraget och kör mot enkelriktat. Särskilt eftersom jag kör ett större fordon med noll sikt i döda vinkeln.
Jag är för övrigt cykelpendlare själv, med blinkande sken i bak (något nedåtriktat för att inte blända) och körriktningsvisare modell rak arm åt det håll jag ska svänga.
Det låter som att du medvetet struntar i att det du gör, förutom att vara irriterande och en säkerhetsrisk, är olagligt! Blanda inte in de blinklampor som är på väg att godtjänas och som har en mycket högre frekvens. Enligt de uppgifter jag sett uppfattar ögat det som ett fast men svagt pulserande. Inte i närheten av dagens lampor som i tester visat sig försämra ankommande trafikanters förmåga att korrekt bedöma avståndet.
Vill även fråga hur i du kan klaga på cyklister när du enligt egen utsago saknar koll? Tror de är många med mig som är jäkligt trötta på stans vårslösa yrkes trafikanter som struntar i alla regler och tror att störst går först!