Körriktningsvisare och framlyse

Fassinerande hur många som tappar konsentrationen av blinkande lampor, men det förklara ju många krockar i korsningar. Bilen framför blinkade helt enkelt :) För att inte tala om dom som kör på bärgningsbilar tex.
Det är väl bara för er att vänja er nu när lagen är ändrad, jag och många fler vill synas och kommer att ha blinkande bakljus. Bara för att irritera er lite extra så brukar jag ha ljuset tänt dagtid också ;)
 
Hmm... Om man blir distraherad av något så simpelt som ett blinkande ljus borde man kanske tänka efter om man verkligen ska behålla sitt körkort.
Intressant är även att vissa anser att blinkande bakljus hos cyklister stjäl uppmärksamhet från de 20-talet bilar (!) som man måste hålla koll på i en korsning. För det första är det en väldigt stor korsning där man måste hålla koll på över 20 bilar samtidigt, och sådan korsningar brukar sällan ha cyklister mitt i utan på cykelbanor vid sidan om, reglerade via trafikljus.
Återigen, klara man inte av den komplexa situationen som mörkerkörning i stadsmiljö är så borde man nog avstå. Skrämmande att vissa tycker att "uppmärksamhet stjäls från skyddade trafikanter av oskyddade" Personligen så håller jag koll på oskyddade trafikanter och har skyddade trafikanter i ögonvrån,(om man inte kan hålla koll på alla) än tvärtom!

i trafiken fungerar det så här, förstår du, att man "sveper" med blicken över hela siktfältet, för att hålla koll på sånna (som dig?) som bara har blicken riktat precis 2meter framför det egna framhjulet.

enda anledningen till att vi inte ha 200 tarfikdödade/dag, i det här landet, är att mängder av situationer undviks genom uppmärksamhet och rutin hos den grupp tarfikanter som tar ansvar och är erfarna.

blir det för mycket galningar och blinkande på samma tälle är kraschen ofta ett faktum.

men allt det här får du lära dig om du ta körkort.
 
Fassinerande hur många som tappar konsentrationen av blinkande lampor, men det förklara ju många krockar i korsningar. Bilen framför blinkade helt enkelt :) För att inte tala om dom som kör på bärgningsbilar tex.
Det är väl bara för er att vänja er nu när lagen är ändrad, jag och många fler vill synas och kommer att ha blinkande bakljus. Bara för att irritera er lite extra så brukar jag ha ljuset tänt dagtid också ;)

härlig inställning, undrar om den är den samma om det är ditt barn som blir påkört när föraren var tvungen att hålla koll på två cykelbud som kom farandes från varistt håll över refuger och mot enkelriktat, eller för att massa personer åkte runt med starka felriktade blinkande ljus
 
härlig inställning, undrar om den är den samma om det är ditt barn som blir påkört när föraren var tvungen att hålla koll på två cykelbud som kom farandes från varistt håll över refuger och mot enkelriktat...

Sen när f*n har jag förespråkat att cykla över refuger och mot enkelriktat, skärp till dig lite .
 
i trafiken fungerar det så här, förstår du, att man "sveper" med blicken över hela siktfältet, för att hålla koll på sånna (som dig?) som bara har blicken riktat precis 2meter framför det egna framhjulet.

enda anledningen till att vi inte ha 200 tarfikdödade/dag, i det här landet, är att mängder av situationer undviks genom uppmärksamhet och rutin hos den grupp tarfikanter som tar ansvar och är erfarna.

blir det för mycket galningar och blinkande på samma tälle är kraschen ofta ett faktum.

men allt det här får du lära dig om du ta körkort.

Tack för hjälpen!
Och ditt mogna inlägg, som var lika fullt av inlägg som tomt på personpåhopp förde verkligen debatten framåt! Ikväll kan du gå till sängs och vara stolt över dig!
 
Jag har en LED-lampa (Schmidt Edelux) kopplad till en navdynamo. Det tar ca 20 sekunders cyklande innan lampan lyser med full effekt. Initialt märker man att lampan flmrar påtagligt i takt med elförsörjningen från dynamon.

Detta skull kunna bero på att lampan behöver värmas upp innan den får full effekt men det är också möjligt att fenomenet beror på den kondensator som skall förse lampan med parkeringsljus "standlicht".
En LED lyser inte enbart sämre när den blir varm, livslängden förkortas avsevärt oxå.
Kolla själv i databladet, ljusstyrkan vid 150C är bara 65% av den vid 25C
http://www.cree.com/products/pdf/XLampMC-E.pdf

Anledningen till 'PowerOn-blinkandet hos din cykel-lampa beror därför på alltför enkelt, eller billigt, konstruerad drivelektronik.
Inte på LEDen eller dess el/ljus-egenskaper

(Dessutom, skall man hårddra det är inte en LED en lampa, men en LED kan vara en ljuskälla i en lampa)

Nu tillbaka till tråden
Jag har sett någonstans att det finns körriktningsvisare för cykel. Jag kan inte hitta det någonstans, hur mycket jag än googlar. Är det någon som kan skicka en länk? "

Den här hittar jag
sku_11859_1.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11859
USD 8,77 inkl frakt och i praktiken även tull o moms

Hos DX finns det även många ljusstarka LED-'lampor', som jag har skrivit om här tidigare
Det finns MASSOR av lampor att välja på hos DX, letandet underlättas inte av den usla sökfunktionen på hemsidan.
Jag började tidigt i höstas med http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12325 men efter en tid köpte jag http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15691 som jag tyckte var lite bättre.

En riktig favorit är den här
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14212
Men pga storleken är den klumpig och svår att få att sitta stadigt på styret.

Jag letade då på DX-sajt tills jag hittade den här
sku_12588_1.jpg

En 1-batteri 900 lumen P7-lampa http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12588 för 47,91 USD
I praktiken <900 lumen, men VÄLDIGT mkt bra ljus i >1h/batteri
och ffa med en ljusbild som passar mig VÄLDIGT bra.

Den är både avbländningsbar och utan blinkfunktion.

Det behövs oxå styrhållare, 18650-batterier och laddare, tex
Styrhållare http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15642 3,35 USD
2 pack batterier http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790 10 USD
Laddare http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13820 7,79 USD
 
skärp till dig lite .

Ikväll kan du gå till sängs och vara stolt över dig!

ja det där var att gå över gränsen, lite grann, det kan jag hålla med om.

så där har ni helt rätt.

däremot, i sakfrågan, tycker jag fortfarande era åsikter är skrämmande.


det här handlar ju inte om att bilistens, för egen vinning, ska få sin situation bekvämare. tvärtom, det är ju helt och hållet för att ha så stor beredskap som möjligt för att ta hand om andra, dessa synpunkter läggs fram.

att bemöta det med att lysa (störa) ännu mer och raljera över om man överhuvudtaget ska ha kvar sitt körkort gör ju inte direkt att man blir mer motiverad att hålla koll på irrande cyklister och vad dom ev kan tänkas hitta på.

är målet att ännu fler bilister går över till att strikt, inom ramen av rådande trafikregler, med tunnelseende, bara har koll på vart han eller hon har sina egna framhjul kan ni ju kompletera de åsikter ni driver med att lägga lite truckbatterier i en cykelkärra, montera på ett gäng Big Knick på framgaffeln eller nåt och åka runt och blinka med.
 
ja det där var att gå över gränsen, lite grann, det kan jag hålla med om.

så där har ni helt rätt.

däremot, i sakfrågan, tycker jag fortfarande era åsikter är skrämmande.


det här handlar ju inte om att bilistens, för egen vinning, ska få sin situation bekvämare. tvärtom, det är ju helt och hållet för att ha så stor beredskap som möjligt för att ta hand om andra, dessa synpunkter läggs fram.

att bemöta det med att lysa (störa) ännu mer och raljera över om man överhuvudtaget ska ha kvar sitt körkort gör ju inte direkt att man blir mer motiverad att hålla koll på irrande cyklister och vad dom ev kan tänkas hitta på.

är målet att ännu fler bilister går över till att strikt, inom ramen av rådande trafikregler, med tunnelseende, bara har koll på vart han eller hon har sina egna framhjul kan ni ju kompletera de åsikter ni driver med att lägga lite truckbatterier i en cykelkärra, montera på ett gäng Big Knick på framgaffeln eller nåt och åka runt och blinka med.

Undra vem som raljera?
Blinkande ljus är utmärkt för att få uppmärksamhet och har användts länge i trafiken, nu har vi fått en blinkande färg till som säger oss att det är en cykel och gör att man direkt kan skilja ljuset från tex. en moped eller annat motorfordon.
Nu finns hela fyra blikande ljus i trafiken, blått/vitt till utryckningsfordon, gult för varning/fara och rött för cykel. Alla till för att trafikanter ska kunna bedömma situationen bättre och anpassa sin körning och hastighet, hur svårt kan det vara?
Största faran är fortfarande dom 30-40% av cykelisterna som saknar belysning och dom gående som på fullt allvar tror att bilister kan urskilja en mörk klädd person en höst kväll tex.
Personligen har jag bara positiva erfarenheter av hösten/vintern med blinkande röttljus bakljus på cykeln, jag syns bättre och bilister har vista mer hänsyn än tidigare. På vägen hem från jobbet märks det mest, tidigare har man "försvunnit" i övrigt ljus särskilt där jag passera en mack och ska korsa vägen vid en rondell. Med blinkande bakljus så har bilisterna sett mig och tidigt visat att dom ser mig och tänker stanna för mig, det hände nästa aldrig tidigare.

Däremot så ogillar jag starkt dessa blinkande vitt lampor som en del cyklister har fram, det är irriterande ;)
 
När jag är ute och går på stadens gator som en vanlig man...
Blir du störd av min reflex då? Det är en hård platta som hänger i ett snöre, brukar snurra rätt friskt vilket borde kunna uppfattas som blinkningar. Kanske vore det ett stort steg för säkerheten i trafiken om samtliga gångtrafikanter slutade använda reflexer?
Helt ärligt nu, menar du på fullaste allvar att ett blinkande cykellyse som (oftast) drivs av 1,5V batteri är tillräckligt för att du ska förlora fokus och tappa uppmärksamheten på allt annat som händer runt i kring dig? Och menar du då att det är cyklisten som är den trafikfarliga som borde stanna hemma?
 
Undra vem som raljera?
Blinkande ljus är utmärkt för att få uppmärksamhet och har användts länge i trafiken, nu har vi fått en blinkande färg till som säger oss att det är en cykel och gör att man direkt kan skilja ljuset från tex. en moped eller annat motorfordon.
Nu finns hela fyra blikande ljus i trafiken, blått/vitt till utryckningsfordon, gult för varning/fara och rött för cykel. Alla till för att trafikanter ska kunna bedömma situationen bättre och anpassa sin körning och hastighet, hur svårt kan det vara?
Största faran är fortfarande dom 30-40% av cykelisterna som saknar belysning och dom gående som på fullt allvar tror att bilister kan urskilja en mörk klädd person en höst kväll tex.
Personligen har jag bara positiva erfarenheter av hösten/vintern med blinkande röttljus bakljus på cykeln, jag syns bättre och bilister har vista mer hänsyn än tidigare. På vägen hem från jobbet märks det mest, tidigare har man "försvunnit" i övrigt ljus särskilt där jag passera en mack och ska korsa vägen vid en rondell. Med blinkande bakljus så har bilisterna sett mig och tidigt visat att dom ser mig och tänker stanna för mig, det hände nästa aldrig tidigare.

Däremot så ogillar jag starkt dessa blinkande vitt lampor som en del cyklister har fram, det är irriterande ;)



När jag är ute och går på stadens gator som en vanlig man...
Blir du störd av min reflex då? Det är en hård platta som hänger i ett snöre, brukar snurra rätt friskt vilket borde kunna uppfattas som blinkningar. Kanske vore det ett stort steg för säkerheten i trafiken om samtliga gångtrafikanter slutade använda reflexer?
Helt ärligt nu, menar du på fullaste allvar att ett blinkande cykellyse som (oftast) drivs av 1,5V batteri är tillräckligt för att du ska förlora fokus och tappa uppmärksamheten på allt annat som händer runt i kring dig? Och menar du då att det är cyklisten som är den trafikfarliga som borde stanna hemma?


om jag ska försöka besvara era inlägg lite seriöst så är det så här:

allt handlar om i vilken situation och trafikmiljö man befinner sig.

i normala, gynsamma situationer är det självklart inge trafikfara med ett blinkande cykeljus, men å andra sidan tillför dom då inget heller för er säkerhet, enligt min mening, eftersom jag under sådana förhållanden brukar kunna se en asfaltsfärgad katt på 200meters avstånd. det blir bara ett störande inslag, ungefär som när någon PLÖTSLIGT BÖRJAR SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER PÅ ETT INTERNETFORUM. EN DEL TYCKER DET ÄR JÄTTE IRRITERANDE ANDRA STÖRS INTE ALLS.



jag försker inte vara sarkastisk, men jag vet faktiskt inte om ni har körkort, eller hur stor eran trafikvana är, så jag drar det lite från grunden

när du sitter i din bil och blickar ut genom fönstret finns det en mängd information att ta del av. grundkravet för att ge sig ut i trafiken är att man har koll på den egna bilen och för fram den på ett sätt som går hand i hand med gällande lagstiftning och övriga trafikanter. den som just tagit sitt körkort har oftas fullt upp med bara detta.

efterhand, som rutinen kommer, ökar mängden information du kan ta in, eller rättare sagt, du har fått en rutin och utvecklad en selektiv varseblivning, på enkel svenska kan man säga att du är van vid många situationer, förvånas eller överrasaks inte längre av dom och kan istället redan innan dom inträffat förebygga dom.

ju mer rutin, ju mer information kan du ta in och desto större insats gör du för helheten

kanske inte så jätte vanligt, men väldigt enkelt exempel; en boll rullar ut i gatan, den rutinerade föraren agerar reflexmässigt och inser omgående att det kan komma ett efterföljande barn utspringandes. den med tre dagar gammalt körkort, måste kanske ägna någon sekund extra, eller tom se barnet för att dra samma slutsats.

i en tät och intensvi trafik miljö finns det mängder av liknande, fast mindre dramatisk info att ta del av, ju mer uppmärksamhet man kan frigöra ju mer ser man och desto mer undviker man.

en lokalbuss som på femtiväg slår på blinkersen några bilar längre fram, vad innebär det? bilen direkt bakom kanske inte tänker på att bussen alltid har förkörsrätt? kommer han kasta sig på bromsen med följd att bilen framför mig väjer åt sidan? vad händer då med nästa bil i kedjan

man ser ett barn som från att stått och pratat med en kompis plötsligt vänder sig ut mot vägen och det obevakade övergångsstället, man ligger innerst på en två fiig väg, i backspegeln ser man en bil som ligger ganska nära och snett bakom kommer det en bil i hög hastighet. kommer bilen bakom mig köra in i min när jag stannar? kommer bilen i ytterfil uppfatta barnet som kommer gå ut framför min bil? är det kanske bättre att jag kör förbi, eftersom barnet redan observerat mig och inte går ut i vägen, stannar jag kanske jag istället ställer till med en olycka..?



vart är den där katten, i vänster ögonvrå på väg, vad gör bilen närmast om kissen går ut i vägen?

ser den där skåpbilen som ser ut att försöka byta till min fil att jag ligger i hans döda vinkel?

vart och hur ska cykelbudet som kommer i 50km/h ner för backen snett till höger ta sig igenom korsningen, hur kommer den 85åriga gubben som är närmast reagera när han plötsligt upptäcker budet?

det står tydligen en sopbil 200metert längre fram, i mitt körfält, har bilen framför upptäckt den, kan jag byta fil nu.

tjejen som sitter i den lilla forden snett framför mig, ser hon överhuvudtaget någonting, hon verkar ha all koncentration på det upprörda mobiltelefonsamtalet.

och den unga killen bakom mig, med sin forcerade körstil, har ha sett hur kaotiskt det är, hur gammal är han vad har han för körvana.

därborta kommer det två tanter helt upptagna med varandras samtal, vad händer med den andra cyklisten, som inte sett dom, när tanterna går rakt ut i cykelbanan, kommer cyklisten behöva kasta sig ut i körbanan, måste jag se till att det finns utrymme för honom.

lägg till lite mörker, regn, reflexer i rutan, rusningstrafik och plötsligt mitt i all information du ska ta in dyker det, ibland från helt fel håll, inte sällan helt mot tarfikreglerna ett, två eller tre blinkande ljus. vita, röda, i olika takt, dom förvirrar då hjärnan, även om det oftast går bra så stannar det här normala svepandet över omgivningen av för några tiondelssekunderdetblireninformationsomärobekantochlitesvårareatttain och under tiden man reder ut vad den här lite obekanta informationen innehåller kan det, om det vill sig riktigt riktigt illa vara så att det sker på bekostnad av att uppmärksamheten minskar för något som verkligen förtjänar den.


observera att synpunkterna alltså handlar om att göra trafiken säkrare för andra oskyddade trafikanter, inte att bilisten ska få en enklare och bättre tillvaro.

ska jag bara hålla koll på min bil och se till at jag är på rätt plats och håller mig inom trafikreglerna är det absolut inga som helst problem. ni kan få åka runt och blinka med två 1000wattare om ni vill

att trafiken flyter på och fungerar så bra som den trots allt gör handlar till stor del om att ganska många riktar uppmärksamhet både långt fram och långt utanför det omedelbara egna "riviret"

jag förstår inte hur man kan tycka att det är ball och eftersträvansvärt att medvetet försöka irritera och i helt i onödan dra till sig uppmärksamhet som faktiskt tom kan rädda liv om den fitället får riktas åt annat håll



det är ju upp till var och en hur man vill handskas med det gemensamma utrymmet och vad man har för syn på saken. så här fungerar i alla fall de blinkande cykel ljusena sett ur en bilförares (mitt) perspektiv, i extrem situationen.
 
Flanell,
Du nämner att rödblinkande sken är förvirrande för att det är ett obekant sken. Om fem år kanske det är standard att ha blinkande i bak, kommer det då vara förvirrande eller irriterande? Jag är yrkeschaufför och tycker att det är jättebra när cyklister har blinkande sken i bak, särskilt när det är dålig gatubelysning. Jag tycker att en cyklist med fast sken liggandes i en körbana bakom en bil kan vara riktigt svår att se.

Ser jag däremot att det blinkar så fattar jag direkt att det är en cykel, just för att jag är van vid det. Jag kör runt i Stockholm och där har fler och fler blinkande, idag vill jag nog påstå att åtminstone hälften av alla cyklister med lyse hade det.

Vad jag däremot tycker är irriterande är dessa bråttomcyklister som nämns på första sidan. De som ska upp och ned för trottoarer, mellan bilar, korsar heldraget och kör mot enkelriktat. Särskilt eftersom jag kör ett större fordon med noll sikt i döda vinkeln.

Jag är för övrigt cykelpendlare själv, med blinkande sken i bak (något nedåtriktat för att inte blända) och körriktningsvisare modell rak arm åt det håll jag ska svänga.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg