Undra vem som raljera?
Blinkande ljus är utmärkt för att få uppmärksamhet och har användts länge i trafiken, nu har vi fått en blinkande färg till som säger oss att det är en cykel och gör att man direkt kan skilja ljuset från tex. en moped eller annat motorfordon.
Nu finns hela fyra blikande ljus i trafiken, blått/vitt till utryckningsfordon, gult för varning/fara och rött för cykel. Alla till för att trafikanter ska kunna bedömma situationen bättre och anpassa sin körning och hastighet, hur svårt kan det vara?
Största faran är fortfarande dom 30-40% av cykelisterna som saknar belysning och dom gående som på fullt allvar tror att bilister kan urskilja en mörk klädd person en höst kväll tex.
Personligen har jag bara positiva erfarenheter av hösten/vintern med blinkande röttljus bakljus på cykeln, jag syns bättre och bilister har vista mer hänsyn än tidigare. På vägen hem från jobbet märks det mest, tidigare har man "försvunnit" i övrigt ljus särskilt där jag passera en mack och ska korsa vägen vid en rondell. Med blinkande bakljus så har bilisterna sett mig och tidigt visat att dom ser mig och tänker stanna för mig, det hände nästa aldrig tidigare.
Däremot så ogillar jag starkt dessa blinkande vitt lampor som en del cyklister har fram, det är irriterande
När jag är ute och går på stadens gator som en vanlig man...
Blir du störd av min reflex då? Det är en hård platta som hänger i ett snöre, brukar snurra rätt friskt vilket borde kunna uppfattas som blinkningar. Kanske vore det ett stort steg för säkerheten i trafiken om samtliga gångtrafikanter slutade använda reflexer?
Helt ärligt nu, menar du på fullaste allvar att ett blinkande cykellyse som (oftast) drivs av 1,5V batteri är tillräckligt för att du ska förlora fokus och tappa uppmärksamheten på allt annat som händer runt i kring dig? Och menar du då att det är cyklisten som är den trafikfarliga som borde stanna hemma?
om jag ska försöka besvara era inlägg lite seriöst så är det så här:
allt handlar om i vilken situation och trafikmiljö man befinner sig.
i normala, gynsamma situationer är det självklart inge trafikfara med ett blinkande cykeljus, men å andra sidan tillför dom då inget heller för er säkerhet, enligt min mening, eftersom jag under sådana förhållanden brukar kunna se en asfaltsfärgad katt på 200meters avstånd. det blir bara ett störande inslag, ungefär som när någon PLÖTSLIGT BÖRJAR SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER PÅ ETT INTERNETFORUM. EN DEL TYCKER DET ÄR JÄTTE IRRITERANDE ANDRA STÖRS INTE ALLS.
jag försker inte vara sarkastisk, men jag vet faktiskt inte om ni har körkort, eller hur stor eran trafikvana är, så jag drar det lite från grunden
när du sitter i din bil och blickar ut genom fönstret finns det en mängd information att ta del av. grundkravet för att ge sig ut i trafiken är att man har koll på den egna bilen och för fram den på ett sätt som går hand i hand med gällande lagstiftning och övriga trafikanter. den som just tagit sitt körkort har oftas fullt upp med bara detta.
efterhand, som rutinen kommer, ökar mängden information du kan ta in, eller rättare sagt, du har fått en rutin och utvecklad en selektiv varseblivning, på enkel svenska kan man säga att du är van vid många situationer, förvånas eller överrasaks inte längre av dom och kan istället redan innan dom inträffat förebygga dom.
ju mer rutin, ju mer information kan du ta in och desto större insats gör du för helheten
kanske inte så jätte vanligt, men väldigt enkelt exempel; en boll rullar ut i gatan, den rutinerade föraren agerar reflexmässigt och inser omgående att det kan komma ett efterföljande barn utspringandes. den med tre dagar gammalt körkort, måste kanske ägna någon sekund extra, eller tom se barnet för att dra samma slutsats.
i en tät och intensvi trafik miljö finns det mängder av liknande, fast mindre dramatisk info att ta del av, ju mer uppmärksamhet man kan frigöra ju mer ser man och desto mer undviker man.
en lokalbuss som på femtiväg slår på blinkersen några bilar längre fram, vad innebär det? bilen direkt bakom kanske inte tänker på att bussen alltid har förkörsrätt? kommer han kasta sig på bromsen med följd att bilen framför mig väjer åt sidan? vad händer då med nästa bil i kedjan
man ser ett barn som från att stått och pratat med en kompis plötsligt vänder sig ut mot vägen och det obevakade övergångsstället, man ligger innerst på en två fiig väg, i backspegeln ser man en bil som ligger ganska nära och snett bakom kommer det en bil i hög hastighet. kommer bilen bakom mig köra in i min när jag stannar? kommer bilen i ytterfil uppfatta barnet som kommer gå ut framför min bil? är det kanske bättre att jag kör förbi, eftersom barnet redan observerat mig och inte går ut i vägen, stannar jag kanske jag istället ställer till med en olycka..?
vart är den där katten, i vänster ögonvrå på väg, vad gör bilen närmast om kissen går ut i vägen?
ser den där skåpbilen som ser ut att försöka byta till min fil att jag ligger i hans döda vinkel?
vart och hur ska cykelbudet som kommer i 50km/h ner för backen snett till höger ta sig igenom korsningen, hur kommer den 85åriga gubben som är närmast reagera när han plötsligt upptäcker budet?
det står tydligen en sopbil 200metert längre fram, i mitt körfält, har bilen framför upptäckt den, kan jag byta fil nu.
tjejen som sitter i den lilla forden snett framför mig, ser hon överhuvudtaget någonting, hon verkar ha all koncentration på det upprörda mobiltelefonsamtalet.
och den unga killen bakom mig, med sin forcerade körstil, har ha sett hur kaotiskt det är, hur gammal är han vad har han för körvana.
därborta kommer det två tanter helt upptagna med varandras samtal, vad händer med den andra cyklisten, som inte sett dom, när tanterna går rakt ut i cykelbanan, kommer cyklisten behöva kasta sig ut i körbanan, måste jag se till att det finns utrymme för honom.
lägg till lite mörker, regn, reflexer i rutan, rusningstrafik och plötsligt mitt i all information du ska ta in dyker det, ibland från helt fel håll, inte sällan helt mot tarfikreglerna ett, två eller tre blinkande ljus. vita, röda, i olika takt, dom förvirrar då hjärnan, även om det oftast går bra så stannar det här normala svepandet över omgivningen av för några tiondelssekunderdetblireninformationsomärobekantochlitesvårareatttain och under tiden man reder ut vad den här lite obekanta informationen innehåller kan det, om det vill sig riktigt riktigt illa vara så att det sker på bekostnad av att uppmärksamheten minskar för något som verkligen förtjänar den.
observera att synpunkterna alltså handlar om att göra trafiken säkrare för andra oskyddade trafikanter, inte att bilisten ska få en enklare och bättre tillvaro.
ska jag bara hålla koll på min bil och se till at jag är på rätt plats och håller mig inom trafikreglerna är det absolut inga som helst problem. ni kan få åka runt och blinka med två 1000wattare om ni vill
att trafiken flyter på och fungerar så bra som den trots allt gör handlar till stor del om att ganska många riktar uppmärksamhet både långt fram och långt utanför det omedelbara egna "riviret"
jag förstår inte hur man kan tycka att det är ball och eftersträvansvärt att medvetet försöka irritera och i helt i onödan dra till sig uppmärksamhet som faktiskt tom kan rädda liv om den fitället får riktas åt annat håll
det är ju upp till var och en hur man vill handskas med det gemensamma utrymmet och vad man har för syn på saken. så här fungerar i alla fall de blinkande cykel ljusena sett ur en bilförares (mitt) perspektiv, i extrem situationen.