Tvärtom, blinkade cykelbakljus ledig gör uppmärksamhet för att det upptäcks mycket tidigare och andra trafikanter kan planer sin körning tidigare och bättre.
Att den som saknar belysning och reflexer kanske syns sämre är inget själ att förbjuda blinkande cykelbakljus, det är upp till gående tex. att ha reflexer så dom syns bra.
Blinkande cykelbakljus gör att man inte försvinner i stadens ljusbild vilket är lätt att göra med ett vanligt bakljus med fast sken.
det kanske funkar i allingsås, eller vart du bor, men i stockholm är det inte direkt nån fråga om kilmometer långa planeringar...
en mörk regning november kväll, med kanske ett 50tal olika rörliga ljuspunkter omkring bilen, med dess reflexer, dåliga sikt, är det klart ansträngande när det plötsligt dyker upp ett främmande blinkande inslag, mot den traditionnella ljusbilden, att ta hänsyn till, uppmärksamhet måste användas i onödan, kanske på bekostnad av ngt annat som verkligen förtjänar den
varför tror du att det finns en lag som säger att fordon ska ha ett fast rött sken bakåt??
med ditt resonemang ska vi alltså alla snäppa upp blinkandet /lysandet för att hela tiden överträffa varandra..?
det låter lika smart som att tex i ett stökigt och stimmigt klassrum, i stället för att tysat ner det hela, låta dom som är intresserade av att få uppmärksamhet ta med sig megafoner till skolan...
Senast ändrad: