Körriktningsvisare och framlyse

Tvärtom, blinkade cykelbakljus ledig gör uppmärksamhet för att det upptäcks mycket tidigare och andra trafikanter kan planer sin körning tidigare och bättre.
Att den som saknar belysning och reflexer kanske syns sämre är inget själ att förbjuda blinkande cykelbakljus, det är upp till gående tex. att ha reflexer så dom syns bra.
Blinkande cykelbakljus gör att man inte försvinner i stadens ljusbild vilket är lätt att göra med ett vanligt bakljus med fast sken.

det kanske funkar i allingsås, eller vart du bor, men i stockholm är det inte direkt nån fråga om kilmometer långa planeringar...

en mörk regning november kväll, med kanske ett 50tal olika rörliga ljuspunkter omkring bilen, med dess reflexer, dåliga sikt, är det klart ansträngande när det plötsligt dyker upp ett främmande blinkande inslag, mot den traditionnella ljusbilden, att ta hänsyn till, uppmärksamhet måste användas i onödan, kanske på bekostnad av ngt annat som verkligen förtjänar den

varför tror du att det finns en lag som säger att fordon ska ha ett fast rött sken bakåt??

med ditt resonemang ska vi alltså alla snäppa upp blinkandet /lysandet för att hela tiden överträffa varandra..?

det låter lika smart som att tex i ett stökigt och stimmigt klassrum, i stället för att tysat ner det hela, låta dom som är intresserade av att få uppmärksamhet ta med sig megafoner till skolan...
 
Senast ändrad:
Ett problem med ljus som blinkar i otakt är ju att man inte ser hur många det är.

Med fasta ljuspunkter så ser man hur många det är, var de befinner sig och hur de rör sig.

Med blinkande ljuspunkter ser man bara att "det är nånting".
 
Det är samma visa i motorcykelkretsar. Bilisterna ser oss inte, de är hänsynslösa och orsakar att vi kör omkull. Etc. Så många kör med helljus påslaget hela tiden!

Jag körde själv i sju år och var intemed om en enda incident. (Jag körde sporthoj, på det sätt de är byggda att köras.) Sambandet var ganska tydligt; ju sämre och mindre trafikvan förare desto mer gnäll på andra trafikantgrupper. Det var ingen ände på alla farligheter vissa MC-bekanta utsattes för av "bilister som inte såg dem". Det var så man häpnade, nästan som att bilisterna var efter dem personligen. Men det är inte slumpen som fördelar lotterna så ojämnt. Man projicerar helt enkelt sin egen bristande trafikvana och "slarviga" körstil på "bilisterna".

Lösningen är enklare än blinkande LED-lampor, reflexer på backspeglarna eller ständigt påslaget helljus. Cykla förutsägbart, i enlighet med trafikreglerna och samverka med andra trafikanter så löser det sig :)
 
Det är samma visa i motorcykelkretsar. Bilisterna ser oss inte, de är hänsynslösa och orsakar att vi kör omkull. Etc. Så många kör med helljus påslaget hela tiden!

Jag körde själv i sju år och var intemed om en enda incident. (Jag körde sporthoj, på det sätt de är byggda att köras.) Sambandet var ganska tydligt; ju sämre och mindre trafikvan förare desto mer gnäll på andra trafikantgrupper. Det var ingen ände på alla farligheter vissa MC-bekanta utsattes för av "bilister som inte såg dem". Det var så man häpnade, nästan som att bilisterna var efter dem personligen. Men det är inte slumpen som fördelar lotterna så ojämnt. Man projicerar helt enkelt sin egen bristande trafikvana och "slarviga" körstil på "bilisterna".

Lösningen är enklare än blinkande LED-lampor, reflexer på backspeglarna eller ständigt påslaget helljus. Cykla förutsägbart, i enlighet med trafikreglerna och samverka med andra trafikanter så löser det sig :)

exakt, mycket klokt sagt!!

jag har en fot i "båda läger" och cyklar i princip dagligen, året om, i en va landets värsta tarfik miljöer, är man bara tydlig med vart man ska, tänker lite grann, precis som alla trafikanter får göra, ur bilisternas perspektiv är det inga som helst problem.

jag är väl snart den enda landet som använder det, men ut med en tydlig arm åt höger resp vä, så får man en hänsyn som imponerar.

ett grundkrav jag tycker man kan ställa innan man börjar gnälla på bilisterna är väl att man i all fall visar vart man ska...
 
Hmm... Om man blir distraherad av något så simpelt som ett blinkande ljus borde man kanske tänka efter om man verkligen ska behålla sitt körkort.
Intressant är även att vissa anser att blinkande bakljus hos cyklister stjäl uppmärksamhet från de 20-talet bilar (!) som man måste hålla koll på i en korsning. För det första är det en väldigt stor korsning där man måste hålla koll på över 20 bilar samtidigt, och sådan korsningar brukar sällan ha cyklister mitt i utan på cykelbanor vid sidan om, reglerade via trafikljus.
Återigen, klara man inte av den komplexa situationen som mörkerkörning i stadsmiljö är så borde man nog avstå. Skrämmande att vissa tycker att "uppmärksamhet stjäls från skyddade trafikanter av oskyddade" Personligen så håller jag koll på oskyddade trafikanter och har skyddade trafikanter i ögonvrån,(om man inte kan hålla koll på alla) än tvärtom!
 
Tompa

du kanske borde börja med att läsa igenom de inlägg du reagerar på innan du svarar. Jag irriteras som cyklist av andra cyklisters blinkande ljus inte som bilist.

Thure
 
Patric, jag har läst ditt inlägg flertalet gånger nu men jag förstår det fortfarande inte. Kan du inte förklara dig lite bättre så vi slipper missförstånd? För inte är det väl så att jag inte har rätt att uttrycka min åsikt bara för att den är annorlunda?
 
mörkersende

Alla som tycker att de har bra mörkerseende blir alltså inte irriterade av bilister som kör med dimbakljuset tänt..... lite off topic man jag kunde inte bara låta bli...

Oavsett om man har bra eller dåligt mörkerseende så ser man inte folk som rör sig runt en bil om bilen har halvljuset på... det finns det många intruktionsfilmer på.

Om man ökar sin eget ljus så tar man bort möjligheter för andra att se vad som rör sig runt omkring. Själv kom jag med bil skulle svänga vänster. På höger sida vid busshålplatsen står det någon med en liten LED lampa. Denna Person lyser mig i ögonen hela tiden (fastän jag blinkar vänster) jag har då ingen möjlighet att se "oskydade trafikanter" med denna lilla LED lampa rakt i ögat. Efter att ha väntat en minut och I****en fortfarande lyser mig rätt i fejan så bör man kanske inte gå ut...... Att jag kommer att krocka med en bil (som har lyset på) är det ingen risk med. Men kanske en moped utan lyse.

Cyklar själv dagligen, alltid med lyse på fram och bak. Det räcker för de flesta morgontrötta dagisföräldrar skall se mig i tid.

Blinkande ljus själ "hjärnkapacitet" ögat dras dit. Ta gärna upp en hemsida med något pokerreklam eller dyligt som blinkar frenetiskt och försök att läsa vad som står runt omkring med ögonvrån och jämför sedan med en sida som inte blinkar.

Men eftersom attityden "om jag skriker så syns jag" fungerar på nätet så vill väll folk prova den på vägen också med blinkade lampor.

Janne
 
Återigen, klara man inte av den komplexa situationen som mörkerkörning i stadsmiljö är så borde man nog avstå.
Master of the obvious... ;)

Nä, men det handlar inte om det. Flytta fokus från andras beteende till ditt eget. Det är så mycket enklare - förutsatt att man vill uppnå ett bestämt resultat. Du kan påverka ditt eget agerande så mycket enklare och så mycket mer framgångsrikt än du kan ändra dina medtrafikanters - vilket du naturligtvis inte kan. Bilisterna ser dig utomordentligt bra om du har en helt vanlig cykellykta.

Det är inte "dom mot oss". De flesta av oss är både bilister och motorcyklister/cyklister. Ytterst handlar det nog mest om hur många mil man har i trafiken. Det tar några tiotusental mil innan man blir en bra trafikant. För att återgå till MC-jämförelsen så är det så att man på relativt kort tid kan lära sig köra en hoj riktigt snabbt. Men det krävs erfarenhet innan man instinktivt förstår hela den trafiksituation man befinner sig i - alltså att man ser alla väsentliga "systemkomponenter" och förstår vad som kommer att hända innan det händer. Där brister den oerfarne, något han typiskt sett skyller på medtrafikanterna. Det är inte ett vettigt förhållningssätt.

En helt annan sak. Blinkande bakljus. Hoho, man skulle ju skämmas ögonen ur sig med ett sånt. Töntigt i kubik, i mina ögon.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg