Körriktningsvisare och framlyse

Många LED-ljus bländar!

I det här fallet så irriterar jag gladeligen några medtrafikanter om det är priset jag får betala för att synas!
Och det är inget snacka om att man syns bättre. Men den största skillnaden är nog framåt. De LED:ar som blinkar med ett blåaktigt sken. Jäklar vad bra dom syns!

Jag tycker att omsorgen av medtrafikanterna är väl så viktig som den egoistiska nyttan av att synas.

Många starka LED-framljus är mera lika helljus än halvljus och leder till att cyklister och andra som möter lampanvändaren bländas. Det blir ännu mer irriterande när det är ett blinkande LED-ljus.

Man bör välja Tüv-godkända framlyktor med korrekt ljusbild.

Uppgiften att blinkande LED-ljus räcker 5 ggr längre tror jag inte på. Det går åt extra energi att tända upp ljuset till full effekt. Möjligen räcker batteriet längre p g a ljuset inte blir lika starkt vid korta ljuspulsar som vid kontinuerligt sken.

Thure
 
Uppgiften att blinkande LED-ljus räcker 5 ggr längre tror jag inte på. Det går åt extra energi att tända upp ljuset till full effekt. Möjligen räcker batteriet längre p g a ljuset inte blir lika starkt vid korta ljuspulsar som vid kontinuerligt sken.

Det går inte åt mer energi att tända en LED än vad det går åt att hålla den lysande.

Och pulsar LED gör man just för att få ut MER ljus utan att det går åt mer energi. Medelvärdet på energiåtgången blir detsamma, men då intensiteten i pulserna är kraftigare än om den lös kontinuerligt med samma effekt så ser det ljusare ut.

Fast då ska det såklart blinka med en frekvens som ögat inte uppfattar, gärna 10-20 kHz.
 
Jag tycker att omsorgen av medtrafikanterna är väl så viktig som den egoistiska nyttan av att synas.

Många starka LED-framljus är mera lika helljus än halvljus och leder till att cyklister och andra som möter lampanvändaren bländas. Det blir ännu mer irriterande när det är ett blinkande LED-ljus.

Man bör välja Tüv-godkända framlyktor med korrekt ljusbild.

Uppgiften att blinkande LED-ljus räcker 5 ggr längre tror jag inte på. Det går åt extra energi att tända upp ljuset till full effekt. Möjligen räcker batteriet längre p g a ljuset inte blir lika starkt vid korta ljuspulsar som vid kontinuerligt sken.

Thure

Har man helljus lik ljus bild (bländande) ska man kunna blända av också, men det är ju inte beroende på lamp typ.
Tüv-godkänd lampa är kanske bra men alla lampor säljs inte i tyskland och då saknars Tüv-godkändande.
Din tro om batteri livslängd stämmer dåligt med tillverkarnas uppgifter och LED drar inga massor med ström när dom tändes heller så tillverkarnas siffror stämmer nog rätt bra.
 
Jag tycker att omsorgen av medtrafikanterna är väl så viktig som den egoistiska nyttan av att synas.

Många starka LED-framljus är mera lika helljus än halvljus och leder till att cyklister och andra som möter lampanvändaren bländas. Det blir ännu mer irriterande när det är ett blinkande LED-ljus.

Thure

Om man som bilist blir bländad av ett cykellyse i stadskörning borde man kanske överväga hur pass trafiksäker man själv är...
 
Om man som bilist blir bländad av ett cykellyse i stadskörning borde man kanske överväga hur pass trafiksäker man själv är...

Jag har blivit bländad som cyklist vid rätt många tillfällen. Mest av bilister men även då och då av cyklister och det är ett problem som helt klart ökat mycket sista vintern.

Thure
 
Din tro om batteri livslängd stämmer dåligt med tillverkarnas uppgifter och LED drar inga massor med ström när dom tändes heller så tillverkarnas siffror stämmer nog rätt bra.

Jag har en LED-lampa (Schmidt Edelux) kopplad till en navdynamo. Det tar ca 20 sekunders cyklande innan lampan lyser med full effekt. Initialt märker man att lampan flmrar påtagligt i takt med elförsörjningen från dynamon.

Detta skull kunna bero på att lampan behöver värmas upp innan den får full effekt men det är också möjligt att fenomenet beror på den kondensator som skall förse lampan med parkeringsljus "standlicht".

Därav min förmodan ett par inlägg ovan. Att ha så hög frekvens på ljusblixtar att ögat inte uppfattar flimmer vore ju onekligen en elegant lösning om det fungerar.

Thure
 
Alla former av blinkade ljus på cyklar är förbjudna. Endast fast sken framåt och bakåt är tillåtet.
Sen är frågan om bilister kulle fatta vad det är frågan om om en cykel börjar blinka, ingen som förväntar sig det!

Som fd cykelbud och tävlingscyklist i främst mountainbike men även endel landsväg så säger min erfarenhet att det bästa sättet att hantera bilar är att planera och använda en sådan åkstil att man ej hamnar i samma filer eller direkt i samma korsning som bilar.

Förutsätt att inga bilister ser dig eller fattar vad du tänker göra. Cykla heller inte i samma spår som bilar tar genom en korsning utan åk över trotuarer,refuger , gräsmattor el vad de nu kan va.. sväng alltid lite före eller efter el tvärs över.. råkar du åka utemed en väg och ska svänga, sväng av ,på gångbanan o korsa med 90 grade eller kör över på fel sida lite innan korsningen o vik in åt det håll du ska..
Gyrmt mkt smidigare än att försöka följa trafikrytmen o filer . man slipper ofta incidenter med folk som inte ser än etc. ofta har man redan passerat utan att bilister en märkt man vart där.

Såhär gör man ibland i cykelbudsbranschen och när man tränar i storstäder och är en rätt kul typ av åkning om man vet att man behärskar hojen o är ganska snabb.


med det här inlägget visar du med absolut all önskvärd tydlighet varför det ofta är en konflikt mellan cykel och bil, ute i trafiken.

sett ur enbart ditt eget perspektiv är det ju en framkomlig väg, det du glömmer är att det i korsningen finns kanske 5,10 eller 20 bilister som i stället för att bara ha dig i ögonvrån får rikta 95% av sin uppmärksamhet enbart mot dig och istället ha all övrig trafik i ögonvrån.

en fullständigt idiotisk och omogen syn på samspelet i trafiken, om du frågar mig.

jag överdriver faktiskt inte, jag kan räkna upp mängder av gånger där man varit tvungen att hålla sådan intensiv koll på en cyklist, som varken ger något som helst tecken om vart han ska, eller följer det vanliga mönstret för hur man ska färdats, att man helt missat andra medtrafikanter.

att trafiken fungerar och flyter på i städer bygger på förutsägbarhet, handlingsberdeskap, när dom flesta använder samma givna, lagstiftade mönster, frigörs reaktionsförmåga för att ta hand om dom som verkligen förtjänar den; barn som springer ut efter lekande bollar, äldre osv. det du gör är att du enbart för egen vinnings skull utnyttjar alla dessa reserver och faktiskt kan medverka till att andra medtrafikanter i västa fall blir ihjälkörda. det kan du ju tänka på när du i snabb hastighet far fram över gångbanor och refuger.

att du är en del av både de som använder cykeln i jobbet och som tävlingsredskap och dessutom tycker det är ett beteende som är "kul" gör att nackhåren nästan reser sig.



lite samma sak gäller blinkade LED lampor, jag håller med thure.

dom själ alldeles för mycket uppmärksamhet.

tveksamt, men kanske bra för den cyklande, för helheten helt förkastligt, i stället för att bilförarens blick, som den ska, sveper fram över siktfältet, stannar den upp vid det blinkade ljuset som är "avvikande" och all annan uppmärksamhet reduceras.

visst det går att förklara med att man syns bättre själv, men man ska ha klart för sig att det sker på bekostnad av andras uppmärksamhet.
 
lite samma sak gäller blinkade LED lampor, jag håller med thure.

dom själ alldeles för mycket uppmärksamhet.

tveksamt, men kanske bra för den cyklande, för helheten helt förkastligt, i stället för att bilförarens blick, som den ska, sveper fram över siktfältet, stannar den upp vid det blinkade ljuset som är "avvikande" och all annan uppmärksamhet reduceras.

visst det går att förklara med att man syns bättre själv, men man ska ha klart för sig att det sker på bekostnad av andras uppmärksamhet.

Tvärtom, blinkade cykelbakljus ledig gör uppmärksamhet för att det upptäcks mycket tidigare och andra trafikanter kan planer sin körning tidigare och bättre.
Att den som saknar belysning och reflexer kanske syns sämre är inget själ att förbjuda blinkande cykelbakljus, det är upp till gående tex. att ha reflexer så dom syns bra.
Blinkande cykelbakljus gör att man inte försvinner i stadens ljusbild vilket är lätt att göra med ett vanligt bakljus med fast sken.
 
Blinkande cykelbakljus

stör mig oerhört när jag hinner upp och cyklar om en sådan mindre hänsynsfull cyklist.

Det tar alldeles för mycket uppmärksamhet IMHO och många andra cyklister har samma uppfattning.

Även om jag kör bil så stör en blinkande lampa och stjäl uppmärksamhet som jag behöver för oväntade plötsliga förlopp.

Tänk er en trafiksituation med 100-tals cyklister som t ex i Köpenhamn och att samtliga var försedda med blinkande ljus. Diskomiljön skulle bli oerhört störande och hur skulle man kunna upptäcka t ex en katt som springer över vägen bland alla ljusblink?

Thure
 
Well, min syn (Göteborgshumor!) är att cyklisters blinkade ljus syns mer. Men jag är inte övertygad om att cykelisten och dess fordon syns bättre.

För mig som bilist så blir det blir det synliga blinkande ljuset ibland övertydligt i den allmäna trafikbilden och därmed lite förvirrande - så att själva "cyklandet" (var nu, varifrån och vart) syns sämre.

Jag anstår personligen blinkande ljus som cyklist. Av ovanstående skäl, och av andra skäl...

Väl talat!

En del rätt skrämmande inlägg i den här tråden.
Jag åker både bil och cykel till vardags. När jag cyklar slås jag av hur dåligt bilister behandlar cyklister. Det verkar ofta inte som att de ser en (eller så räknar de med att man väjer). När jag kör bil träffar jag ofta på cyklister som kör helt irrationellt, och inte riktigt visar vart de är på väg. Det gör det svårare att veta hur man ska uppföra sig för att inte köra på dem. Om de dessutom stör koncentrationen mha blinkande ljus blir det inte lättare.

/OJ
 
Tänk er en trafiksituation med 100-tals cyklister som t ex i Köpenhamn och att samtliga var försedda med blinkande ljus. Diskomiljön skulle bli oerhört störande och hur skulle man kunna upptäcka t ex en katt som springer över vägen bland alla ljusblink?

Thure

I Danmark har blinkande lampor både fram och bak varit godkända rätt länge utan att det kommit alarmrapporter om ökade olyckor med cykelister.
Vad har katten på gatan att göra? Den ska hållas inomhus eller vara kopplad i stan;)
 
De danska induktionslyktorna

I Danmark har blinkande lampor både fram och bak varit godkända rätt länge utan att det kommit alarmrapporter om ökade olyckor med cykelister.
Vad har katten på gatan att göra? Den ska hållas inomhus eller vara kopplad i stan;)

Det finns som du skriver en del positiva erfarenheter av danska induktionsvarselljus fram och bak. Dessa har mycket låg ljusstyrka men vad jag förstår har antalet olyckor minskat hos de cyklister som i ett försök använt dessa lyktor.

Det här är mycket diskreta ljusblixtar och de stör inte i närheten av starka blinkande batteridrivna LED-lyktor. Svenska varianter av dessa induktionsljus finns nu, med kontinuerligt sken (kanske finns det en kondensator inbyggd?).

Thure

PS jag är inte kattmänniska.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg