Körriktningsvisare och framlyse

Jag har sett någonstans att det finns körriktningsvisare för cykel. Jag kan inte hitta det någonstans, hur mycket jag än googlar. Är det någon som kan skicka en länk? Är dom bra?. Sedan behöver jag ett ruskigt bra framlyse till cykeln. Körriktningsvisare och framlyse ska i sådana fall monteras på MTB som jag använder för fullt nu i höstmörkret. Anledningen till att jag måste ha ett bra framlyse beror delvis på att jag cyklar til jobbet delvis genom skogen, och körriktningsvisare för att jag också tar mig fram via bilburen väg....i mörkret.
MVH Micke
 
Alla former av blinkade ljus på cyklar är förbjudna. Endast fast sken framåt och bakåt är tillåtet.
Sen är frågan om bilister kulle fatta vad det är frågan om om en cykel börjar blinka, ingen som förväntar sig det!

Som fd cykelbud och tävlingscyklist i främst mountainbike men även endel landsväg så säger min erfarenhet att det bästa sättet att hantera bilar är att planera och använda en sådan åkstil att man ej hamnar i samma filer eller direkt i samma korsning som bilar.

Förutsätt att inga bilister ser dig eller fattar vad du tänker göra. Cykla heller inte i samma spår som bilar tar genom en korsning utan åk över trotuarer,refuger , gräsmattor el vad de nu kan va.. sväng alltid lite före eller efter el tvärs över.. råkar du åka utemed en väg och ska svänga, sväng av ,på gångbanan o korsa med 90 grade eller kör över på fel sida lite innan korsningen o vik in åt det håll du ska..
Gyrmt mkt smidigare än att försöka följa trafikrytmen o filer . man slipper ofta incidenter med folk som inte ser än etc. ofta har man redan passerat utan att bilister en märkt man vart där.

Såhär gör man ibland i cykelbudsbranschen och när man tränar i storstäder och är en rätt kul typ av åkning om man vet att man behärskar hojen o är ganska snabb.
 
Den här tråden är väl överspelad nu när vi närmar oss vårdagjämningen, men ändå...

Alla former av blinkade ljus på cyklar är förbjudna. Endast fast sken framåt och bakåt är tillåtet.

Men den regeln är väl ändrad nu? Det är väl tillåtet med blinkande bakåt numera?

Förutsätt att inga bilister ser dig eller fattar vad du tänker göra. Cykla heller inte i samma spår som bilar tar genom en korsning utan åk över trotuarer,refuger , gräsmattor el vad de nu kan va.. sväng alltid lite före eller efter el tvärs över.. råkar du åka utemed en väg och ska svänga, sväng av ,på gångbanan o korsa med 90 grade eller kör över på fel sida lite innan korsningen o vik in åt det håll du ska..
Gyrmt mkt smidigare än att försöka följa trafikrytmen o filer . man slipper ofta incidenter med folk som inte ser än etc. ofta har man redan passerat utan att bilister en märkt man vart där.

Såhär gör man ibland i cykelbudsbranschen och när man tränar i storstäder och är en rätt kul typ av åkning om man vet att man behärskar hojen o är ganska snabb.

Det är viss skillnad mellan bud som tillbringar hela dagar i trafiken och andra.. Dessutom håller jag inte med. Det funkar oftast bra att ligga i bilarna filer. "Claim the lane" är ett bra måtto i vissa situationer. Dvs placera dig så att du tar upp hela filen inför tex en korsning där du ska svänga.
Dessutom är det förbjudet att bete sig så (cykla på trottoarer, köra på fel sida etc). Så då kan man lika gärna ha blinkande ljus så att man syns...
Och ja.... Jag har tillbringat de senaste åren som yrkestrafikant, 3,5 på cykel och 4,5 i bil.

För att svara på ursprungsfrågan, om du nu mot förmodan inte hittat någon bra lampa framåt. Dinotte verkar poppis: http://www.dinottelighting.com/
 
Den här tråden är väl överspelad nu när vi närmar oss vårdagjämningen, men ändå...



Men den regeln är väl ändrad nu? Det är väl tillåtet med blinkande bakåt numera?

Snabbt blinkande > 3 blink per sekund.

http://www.vv.se/templates/page3____22262.aspx

"Baklykta som ska visa rött ljus och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.

fram som ska visa fast vitt eller gult ljus av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter."


Men verkar vara få som fattar hur irriterande det är att ligga bakom en cyklist med blinkande bakljus. På gränsen till sanitär olägenhet tycker jag. Lite som att bara använda stora bokstäver i foruminlägg.

Thure
 
Snabbt blinkande > 3 blink per sekund.

http://www.vv.se/templates/page3____22262.aspx

"Baklykta som ska visa rött ljus och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.

fram som ska visa fast vitt eller gult ljus av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter."


Men verkar vara få som fattar hur irriterande det är att ligga bakom en cyklist med blinkande bakljus. På gränsen till sanitär olägenhet tycker jag. Lite som att bara använda stora bokstäver i foruminlägg.

Thure

Men man syns bra med blinkande bakljus, särskilt nu när det finns 0,5W LED baklampa :) synlig på över 1,6km.
 
Senast ändrad:
Skillnad

på att synas och på att irritera medtrafikanter IMHO.

Med så stark LED-lampa torde blinkande ljus vara onödigt.

Thure
 
på att synas och på att irritera medtrafikanter IMHO.

Med så stark LED-lampa torde blinkande ljus vara onödigt.

Thure

I det här fallet så irriterar jag gladeligen några medtrafikanter om det är priset jag får betala för att synas!
Och det är inget snacka om att man syns bättre. Men den största skillnaden är nog framåt. De LED:ar som blinkar med ett blåaktigt sken. Jäklar vad bra dom syns!
 
I det här fallet så irriterar jag gladeligen några medtrafikanter om det är priset jag får betala för att synas!
Och det är inget snacka om att man syns bättre. Men den största skillnaden är nog framåt. De LED:ar som blinkar med ett blåaktigt sken. Jäklar vad bra dom syns!

Men fram är det olagligt med blinkande lampor.
 
Och det är inget snacka om att man syns bättre.

Well, min syn (Göteborgshumor!) är att cyklisters blinkade ljus syns mer. Men jag är inte övertygad om att cykelisten och dess fordon syns bättre.

För mig som bilist så blir det blir det synliga blinkande ljuset ibland övertydligt i den allmäna trafikbilden och därmed lite förvirrande - så att själva "cyklandet" (var nu, varifrån och vart) syns sämre.

Jag anstår personligen blinkande ljus som cyklist. Av ovanstående skäl, och av andra skäl...
 
Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg