Nej, nej, nej det sa jag inte. De två kommentaren har inget med varandra att göra - enda sättet attAh du menar att förbränningen blir ofullständig om man inte kör brännaren på max pådrag.
Det tänkte jag inte på att det kunde vara så.
jämföra GB74 och Polaris (på gasformig gasol!) för att utröna vad frågeställaren funderade över:
är att köra bägge lika för lika; samma bränsle, samma gaspådrag (och det enda som är "lika" här ärHur mycket mer gas förbrukar Polarisbrännaren vs Trangia GB74-brännaren?
fullt öppnat, mellanlägen är för fuzzy för jämförelse), samma kokutrustning och samma mängd och
temperaturer på vattnet.
Vad jag kunde konstatera är att gasflödet är lite mer begränsat genom Polaris jämfört med GB74
= enda vettiga förklaringen* till att det tog påtagligt längre tid att överföra samma mängd energi
till vattnet. Förbrukningen i sig, mätt i gram gas som förbrändes under uppvärmningen var ju, i
princip, densamma - vilket var väntat eftersom jag antog förutsättningen att vi i bägge fallen får
en fullständig förbränning av bränslet och en lika stor energimängd tar sig in i vattnet för att åstad-
komma värmehöjningen.
* Något som är att vänta då Polaris använder ett munstycke avsett för flytande bränslen medan (den
mer optimerade för gasformig gasol) GB74 kan antas ha ett större hål, sannolikt 0,45mm, i munstycket
= mer gas per tidsenhet
/Odd