Köpråd ryggsäck

Med dagen priser på stugor har alla ej längre råd med dessa turer.
Men om man börjar med tyngre packning än man borde,ta då mer raster och kortare sträcka första dagarna och sedan längre när packningen minskar i vikt och ev ta igen den stäcka du ligger efter för att tex hinna till tåget,om man ej är extremt vältränad så ökar konditionen på bara några dagar klart märkbart om du ger dig tid till återhämtning,jag la även in vilodagar för att kroppen skulle återhämta sig bättre samt för att planera fortsättningen ta lite bilder osv.för en del läsa i en bok(gramjägare eldar upp sidorna efter hand)ladda tel el annat med solceller.

Ställer en fråga i tråden, då jag går i liknande tankar. Kan man gå för en mindre ryggsäck om man eventuellt kör hammock istället för tält eller blir det liknande storlek?

Min plan är att vandra hela bergslagsleden, kommer försöka packa så minimalistiskt som möjligt. Hur liten ryggsäck kan jag komma undan med?

Kommer att kunna välja dagar och enbart gå utifrån bra väderprognos även om detta kan ändra sig snabbt självfallet.

Ställer en fråga i tråden, då jag går i liknande tankar. Kan man gå för en mindre ryggsäck om man eventuellt kör hammock istället för tält eller blir det liknande storlek?

Min plan är att vandra hela bergslagsleden, kommer försöka packa så minimalistiskt som möjligt. Hur liten ryggsäck kan jag komma undan med?

Kommer att kunna välja dagar och enbart gå utifrån bra väderprognos även om detta kan ändra sig snabbt självfallet.

Hängmatta och presenning tar lika mycket plats som ett litet tält (eller i mitt fall: myggnätstält och presenning) ungefär. Vill du komma riktigt smått undan kollar du in lättviktsdelen här på forumet, eller fjaderlatt.se. Finns förstås en miljon sidor på samma tema ute på nätet.

För några år sedan var det mycket gör-det-själv-grejer i den världen, nuförtiden är det mer kommers (och mindre kul enligt mitt enkla förmenande).

Hammock, tarp, och rep mm blir både tyngre och mer skrymmande än ett tält ofta

OK, aningen OT, men ändå: @Bjrk: Jag vet att Veronika Niederer ("veni") som är aktiv här på Utsidan gick hela Bergslagsleden alldeles nyligen och hade stora problem med matinköp (jag vet inte hur hon fixade vattnet). Eftersom mat & dricka kan utgöra ganska stor andel av vikten så föreslår jag att du kontaktar henne direkt. Då kan du säkert få en del andra bra tips.
Det finns även en särskild Facebookgrupp för Bergslagsleden som kanske kan ge bra info.

Väldigt mycket matnyttiga tips. Jag har faktiskt redan försökt spalta upp i excel vad för utrustning och packning man behöver ha med sig. Jag är väl inte riktigt så hardcore som vissa här som har väldigt tunna liggunderlag osv. Än så länge är jag nog något mellanting, men blir man biten kanske det får kompletteras en del utrustning:).

Mycket bra tips om att ta en flyttkartong och stuva in den utrustningen man ska ha med sig. Då kanske det blir lättare att uppskatta hur mycket plats som behövs. Just nu är min uppskattade lista uppe i 59 liter om jag delar delar med sambon.

Jag läste någon "bäst i test" över ryggsäckar där bland annat Lundhags V12 75l, Fjällräven Kajka 65l och Haglöfs oxo 70 fanns med. Vad har ni för förslag om man ska slå till på en sådan? Gällande Fjällräven finns väl den även i 75l om det är mer fördelaktigt. Rent utseendemässigt är ju Fjällräven trevlig, och verkar finnas lite varstans begagnat om man vill få ner kostnaden något, däremot lite tyngre i grundutförandet jämfört med övriga.

Enkelt att skriva, svårare i praktiken beroende på vart man bor, men ryggsäck bör provas med last innan köp.
Eller så köper du flera på nätet, provar hemma och skickar tillbaka.

Jag är inte lättpackare per definition, men tar med så lite som möjligt. Därav flera olika volymer av säckar i förrådet. Ska du satsa på enbart en så hade jag tagit till lite, men det är min filosofi, andra tänker åt andra hållet.
Störst hos mig är Kajka 100.... skön säck men stor och tung.

//P

Enkelt att skriva, svårare i praktiken beroende på vart man bor, men ryggsäck bör provas med last innan köp.
Eller så köper du flera på nätet, provar hemma och skickar tillbaka.

Jag är inte lättpackare per definition, men tar med så lite som möjligt. Därav flera olika volymer av säckar i förrådet. Ska du satsa på enbart en så hade jag tagit till lite, men det är min filosofi, andra tänker åt andra hållet.
Störst hos mig är Kajka 100.... skön säck men stor och tung.

//P

Ja det är ju en avvägning det där. Jag tänker att man ska orka konka runt på grejerna också. Men samtidigt vill man inte känna att den är som en fotboll som kommer sprängas när som helst.

Hur mycket otympligare blir det om man exempelvis lastar tältet ovanpå och på så sätt frigör utrymme? kan tänka mig balansen och känslan påverkas ganska mycket.

Ja det är ju en avvägning det där. Jag tänker att man ska orka konka runt på grejerna också. Men samtidigt vill man inte känna att den är som en fotboll som kommer sprängas när som helst.

Hur mycket otympligare blir det om man exempelvis lastar tältet ovanpå och på så sätt frigör utrymme? kan tänka mig balansen och känslan påverkas ganska mycket.

Det där med att beställa hem grejer och sedan skicka tillbaka är bökigt, och synnerligen miljövidrigt.

Att lasta utanpå behöver inte vara något problem, gamla ramryggsäckar är ofta gjorda för det. Många moderna säckar har också bra fästmöjligheter. En del har det inte. I mitt tycke stannar i synnerhet blöta tält smed fördel på utsidan av ryggan.

Köp kvalité begagnat, så kan du alltid sälja vidare grejerna sedan om du inte är nöjd. På så vis kan du testa dig fram. Det är inte den snabbaste vägen, men sannolikt den billigaste. Och kom ihåg att det tar lite tid att hitta den rätta lösningen för just din kropp och dina behov.

Skaffa (eller låna) en rygga, lasta grejerna, ge dig iväg en helg. Utvärdera, byt, repetera processen.

Det är bättre att gå med ok utrustning än att stanna hemma i väntan på en perfekt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg